Troleibuzele şi autobuzele din Capitală vor fi dotate, până la sfârşitul anului, cu sisteme GPS. Noile reguli sunt prevăzute în strategia de modernizare a transportului public din Chişinău.

Proiectul, elaborat de autorităţile municipale, îi obligă şi pe administratorii liniilor de microbuze de linie să instaleze dispozitive de monitorizare în toate vehiculele.

În total, 300 de troleibuze şi peste 150 de autobuze urmează să fie echipate cu dispozitive GPS-uri. Acest fapt va permite localizarea permanentă a fiecărui vehicul şi numărul de kilometri parcurşi.

Sistemele GPS vor stoca informaţia privind viteza cu care se deplasează şoferii. Totodată, dispozitivele vor semnala online momentul în care vehiculele opresc şi se pornesc din staţii.

O să fie disciplină în oraş. O să meragă toţi ca ceasul. O să fie ambuteiaj, o să ne vadă că stăm, spune un bărbat.

Se întâmplă că maşina se defectează şi noi trebuie să anunţăm dispecerul pe telefon, la telefon nu dă voie la volan. Dacă va fi sistemul acesta ei vor şti unde ne aflăm, spune o conducătoare de troleibuze.

Unii administratori ai liniilor de microbuze spun însă că implementarea proiectului le va aduce cheltuieli suplimentare.

Veaceslav Găină spune că va fi nevoit să cumpere dispozitive GPS pentru cele 80 de maxi-taxi-uri pe care le gestionează.

El costă undeva în jurul la 2000-2500 de lei, în dependenţă de cine e produs şi lunar ar costa, pentru utilizarea acestui aparataj în jurul la 200 de lei. Demult ar fi momentul ca să fie revăzut şi tariful, spune administratorul microbuzelor de linie Veaceslav Găină.

După instalarea aparatelor, şoferii de microbuz vor fi obligaţi să oprească doar în staţii.

Numai în staţii o să oprim ar fi mai bine şi lumea să nu stea unde le vine lor, dar s-au dus la oprire, la oprire l-ai luat, la oprire l-ai coborât, spune un conducător de microbuz.

Pentru a supraveghea activitatea troleibuzelor şi autobuzelor va fi amenajat un centru de monitorizare.

O să putem să redirecţionăm în regim online, o să arătăm unde sunt ambuteiaje. O să avem în jur de cinci colaboratoiri care o să se ocupe de monitorizare. O să aibă online atât sistemele de semafoare, cât iluminatul public, a spus şeful Direcţiei Transport a Capitalei, Igor Gamreţki.

Primăria Capitalei nu a estimat, deocamdată, cât va cheltui pentru implementarea proiectului.

Imprimare