La 20 octombrie 2015 a fost lansat un nou proiect de asistență al Agenția Statelor Unite ale Americii pentru Dezvoltare Internațională (USAID) pentru Creșterea Competitivității prin Dezvoltarea Capitalului Uman și Inovație (CE-WIN). Cu un buget de 21,8 mln de dolari SUA, programul este planificat pentru o perioadă de cinci ani, până în 2020, iar printre sectoarele care se vor bucura de susținere se numără: IT, textile, VIN&turism.

Prezentarea proiectului și obiectivele sale

Programul Creșterea Competitivității prin Capital Uman și Inovație (CE-WIN) se lansează într-un moment crucial pentru Republica Moldova. Odată cu semnarea în iunie 2014 a Acordului de Asociere și a Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător cu Uniunea Europeană, Republica Moldova va beneficia de acces fără taxe vamale la una dintre cele mai prospere piețe din lume. Pentru a maximiza beneficiile acestor acorduri, proiectul CE-WIN se va concentra asupra îmbunătățirii calității produselor și serviciilor moldovenești, acesta fiind un element principal pentru pregătirea sectorului privat de a concura pe piața UE  si alte piețe dezvoltate.

Pentru a atinge acest obiectiv, proiectul va: 

  • Investi în inițiativele de dezvoltare a capitalului uman și formare a aptitudinilor de care au nevoie companiile din Republica Moldova.
  • Promova adoptarea de noi tehnologii, procese de producție, precum și alte inovații necesare creșterii calității produselor moldovenești.
  • Dezvolta cererea pentru produsele moldovenești atât pe plan intern, cat și internațional prin promovarea parteneriatelor de business și sprijinirea brandurilor moldovenești.
  • Facilita colaborarea dintre sectorul public și cel privat pentru a spori investițiile și a îmbunătăți mediul de afaceri.

Activități și abordări 

CE-WIN va amplifica rezultatele proiectelor precedente – Creșterea Competitivității și Dezvoltarea Economică, cunoscute sub numele de CEED I și CEED II – și va activa în trei sectoare cheie pentru dezvoltarea economică a Republicii Moldova: sectorul vitivinicol si turism, industria ușoară (în special, îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii), și sectorul tehnologiilor informaționale și comunicațiilor.

Pentru a contribui la consolidarea capacităților și a inovației în mediul de afaceri din Republica Moldova, proiectul va institui, de asemenea, un fond de Angajament, Creștere și Dezvoltare Sectorială (SEED) de 5 milioane dolari SUA, pentru a oferi granturi întreprinderilor și asociațiilor sectoriale.

Proiectul USAID Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II) implementat în perioada anilor 2010-2015 a ajutat întreprinderile moldoveneşti din sectoarele-ţintă (confecţii, încălţăminte şi accesorii, tehnologii informaţionale şi comunicaţii, turism şi vinificaţie) să-şi crească competitivitatea prin sporirea productivităţii, intesificarea comerţului şi a investiţiilor, precum şi prin eficientizarea dialogului public-privat pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri.

Succesele CEED în Industria Textilă

Programul CEED II a încercat să stimuleze şi să susţină producătorii autohtoni din industria textilă să treacă de la scheme de producţie cu valoarea adăugată joasă (croit şi cusut) la scheme cu valoare adăugată înaltă (propria marcă). Şi aceasta, pentru a păstra locurile de muncă, pentru a creşte veniturile producătorilor, a stimula investițiile în tehnologii moderne, în cercetarea și dezvoltarea produselor şi pentru a asigura competitivitatea industriei pe termen lung. Astfel, din anul 2005 şi până în anul 2014, ponderea serviciilor de croit şi cusut s-a redus de la 95% la 80%.

Viziunea de dezvoltare a sectorului fashion din Moldova a fost orientată spre creşterea exporturilor şi revitalizarea pieţei interne, prin creşterea calităţii produselor şi a productivităţii. Şi aceste obiective au fost atinse prin organizarea de training-uri despre design şi creare de noi branduri, prin asistenţă în stabilirea strategiilor de marketing, prin iniţiere în utilizarea tehnologiilor pentru proiectarea asistată de calculator şi prin parteneriatele încheiate cu ocazia participării la târguri şi expoziţii comerciale. 

Astăzi, producătorii din Moldova elaborează și produc propriile linii de vestimentație, ceea ce vorbeşte despre nivelul de maturitate al industriei. Cu suportul CEED I şi CEED II au fost lansate peste 70 de branduri noi, care fac astăzi vânzări sub numele propriei sale mărci şi care reprezintă un model pentru dezvoltarea pe viitor a industriei fashion din Moldova. 

Vinul Moldovei, o Legendă vie

Odată cu demararea în 2010 a proiectului Creșterea Competitivității și Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II), sponsorizat de Agenția Statelor Unite ale Americii pentru Dezvoltare Internațională (USAID), actorii sectorului vitivinicol au fost susţinuţi în regândirea industriei vitivinicole din Moldova şi au obţinut importante progrese prin îmbunătățirea cadrului legislativ și de reglementare, instituirea unui parteneriat public-privat funcţional pentru administrarea domeniului, lansarea și poziționarea vinului moldovenesc pe noi piețe externe și creșterea culturii vinului pe piața internă.  

Cu sprijinul proiectului CEED II, sectorul vitivinicol a reuşit să se repoziţioneze în raport cu pieţele externe, să se consolideze în jurul unei agende de lucru ambițioase şi să intre într-un cadru strategic de activitate.  

CEED II a susținut activ dezvoltarea de noi produse vinicole, de calitate înaltă, elaborate în corespundere cu așteptările pieței și ale consumatorilor, susținute de activități de marketing bine organizate. Astfel, 20 de vinării de „nouă generație” cu idei de produse noi şi calitative, au fost susținute de proiectul CEED II în cadrul acțiunii „marketing coaching program”. Astfel au fost lansate 17 noi produse vitivinicole, majoritatea fiind vinuri din segmentul premium, ceea ce a contribuit la formarea unei oferte de produs la nivel național, apte de a susține brandul național vinicol.  

În cei 4 ani de activitate, proiectul CEED II a organizat, susținut și co-finanțat aproximativ 100 de evenimente de promovare, iar companiile participante, peste 36 la număr, fie că și-au găsit parteneri noi, fie au lărgit portofoliul de export cu vinuri de calitate, sau și-au fortificat imaginea pe piețele țintă, generînd vânzări noi de peste 82 milioane dolari.  

Creșterea capitalului uman din domeniul TIC, o prioritate strategică

Proiectul CEED II a adus în vizorul autorităților și sectorului de afaceri necesitatea de a investi nu doar în număr, dar în mod special și în calitatea educației, a creat un mediu de dezvoltare mai bun pentru industria TIC și pentru afacerile și inovațiile din acest domeniu, a promovat Moldova ca destinație IT competitivă.  

CEED II a reușit să consolideze ideea că potențialul de creștere a capitalului uman din industria IT este o prioritate strategică pentru viitor. Astfel, în Strategia de creștere a competitivității industriei tehnologiei informației pe anii 2015-2021, se pune accent pe excelența în educație din domeniul IT, mediul de afaceri, facilități economice și inovație, piețe și parteneriate internaționale. Iar dezvoltarea sectorului TIC și crearea unei societăţi informaționale va stimula creșterea economică durabilă a Republicii Moldova. 

Conform clasamentului internaţional al indicelui de dezvoltare a sectorului TIC, ţara noastră se plasează pe locul 61 din 166 de state monitorizate în anul 2013, cu o îmbunătăţire semnificativă a indicelui în raport cu anul 2010. Cea mai mare creştere a fost înregistrată graţie creşterii nivelului de penetrare a Internetului mobil în bandă largă şi a numărului populaţiei care utilizează Internetul. 

Moldova, o destinaţie de turism autentică în inima Europei

În 2013 Republica Moldova a fost declarată de Lonely Planet drept cea mai neexplorată destinaţie turistică din Europa, fiind astfel o ţară practic necunoscută pentru turiştii străini. Doi ani mai târziu, în 2015, Moldova a sărit cu 28 de poziţii în clasamentul de dezvoltare a turismului de aventură, realizat de Adventure Travel Trade Association (ATTA). Ţara noastră a fost declarată de recunoscuta Asociaţie drept a doua cea mai îmbunătăţită destinaţie din lume, în special la categoria Ospitalitate şi Siguranţă. Aceasta se datorează eforturilor conjugate ale proiectului Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II), finanţat de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), ale Agenţiei de Turism şi operatorilor de turism, care într-un timp restrâns au reuşit să poziţioneze şi să promoveze Moldova ca o destinaţie de turism autentică în inima Europei.  

Oferta turistică a Moldovei a fost definită ca fiind una de nişă, prin turism vinicol, gastronomic, rural, cultural şi de aventură. Aceste servicii sunt preferate în mod special de turiştii din vest, pieţele-ţintă pentru Moldova fiind astfel Germania, Marea Britanie, Franţa, Italia şi Polonia. 

Pentru a construi o imagine şi o viziune de ţară şi a îmbunătăţi percepţia Republicii Moldova în străinătate, timp de doi ani au fost depuse eforturi conjugate de promovare a ţării noastre peste hotare, antrenând diverse instrumente inovaţionale şi creative, de la campanii digitale şi tururi de familiarizare până la evenimente B2B organizate în diferite colţuri ale lumii. 

Relansarea identităţii vizuale a Moldovei turistice, regândirea strategiei şi ofertei turistice, poziţionarea şi promovarea profesionistă pe pieţe internaţionale a revitalizat turismul naţional. Într-un timp restrâns, turismul receptor din Moldova a înregistrat importante progrese şi a ajuns în vizorul multor străini, numărul potenţialilor turişti atraşi prin ampla campanie de promovare a Moldovei ca destinaţie turistică fiind evaluat de CEED II la 600 de mii. De la o ţară declarată de Lonely Planet în 2013 ca fiind cea mai neexplorată destinaţie turistică din Europa, după doi ani Moldova a ajuns să fie recunoscută ca ţară cu un progres enorm în dezvoltarea turismului de aventură, sărind cu 28 de poziţii în clasamentul realizat de Adventure Travel Trade Association (după indexul de dezvoltare a turismului de aventură). Moldova se află în acest clasament pe locul 63 din 163 de ţări în curs de dezvoltare.

Imprimare