În cadrul discuțiilor reprezentanții unor autorități centrale și unii deputați au lansat inițiativa centralizării resurselor naturale, în special cele ce vizează carierele, insistând asupra necesității implementării sale. Argumentele aduse de reprezentanții APC în favoarea acestei inițiative au fost lipsa de capacități a APL, precum și multiplele cazuri de exploatare neautorizată a zăcămintelor de nisip, prundiș, piatră și alte resurse naturale subterane.
La rândul său, Președintele Comisiei parlamentare a menționat din start problema compatibilității unei astfel de abordări din partea Ministerului Mediului cu principiile constituționale ale autonomiei locale și descentralizării, Strategiei naționale de descentralizare și cu programul de guvernare. Actualul Guvern a declarat nu odată că și-a asumat adeziunea sa față de procesul de descentralizare și consolidare a autonomiei locale, și nu invers.
Directorul executiv al CALM, Dl Viorel Furdui, precum și alți reprezentanți ai asociației au adus argumente de ordin juridic și practic, care demonstrează faptul că această inițiativă încalcă principiile constituționale ale autonomiei locale și descentralizării și că situația dezastruoasă pe care o avem la ora actuală în domeniul administrării resurselor naturale nu se datorează APL, ci în mare măsură unui cadru legal imperfect, care nu este ajustat de către autoritățile centrale cu anii; lipsei de control și exercitării necorespunzătoare a atribuțiunilor anume de către organele centrale de specialitate, precum și de către organele de drept. Totodată, s-a atras atenția asupra unei practici de a aborda astfel de probleme într-un mod îngust, sectorial, fără a se ține cont de cadrul normativ național și internațional special din domeniul APL. Ceea ce în practică creează confuzii legislative noi și doar agravează situația. Reprezentanții APL au adus exemple, care demonstrează modul în care resursele naturale de pe teritoriul comunităților locale sunt exploatate masiv și cu profituri mari, în acest scop fiind folosită și deteriorată infrastructura locală, fără însă ca respectivele comunități să beneficieze de plăți corespunzătoare în bugetele locale, cel puțin pentru restabilirea infrastructurii. Mai mult ca atât, în prezent autoritățile publice locale, datorită unor astfel de abordări din partea administrației centrale este neglijată completamente de către agenții economici, care utilizează carierele și care profită de imperfecțiunea cadrului legal.
În situația dată apare întrebarea: cât de corect au depistat autoritățile centrale problema și cauza acesteia? Oare dezmățul, care există astăzi în domeniul gestionării resurselor naturale a fost creat din vina APL? Sau poate că autoritățile centrale ar trebui să se uite în oglindă și să caute pricinile în capacitatea și modul de exercitare a funcțiilor din partea organelor de mediu, control, anchetă (cele de la nivel teritorial și central deopotrivă), din cauza cărora – direct sau indirect – s-a ajuns la această situație? Pe cât de fezabilă și durabilă este soluția propusă? Poate că de la APL ar trebui să se ia toate competențele în general și să fie lichidate? Ce fel de autoritate este Primarul și Consiliul local, dacă sunt privați de toate atribuțiunile decizionale?
Deși pe alocuri discuțiile au purtat un caracter emoțional, la sfârșitul ședinței toți participanții au recunoscut complexitatea problemei date și utilitatea unor astfel de discuții între reprezentanții APL, Guvern și Parlament, precum și necesitatea continuării lor în vederea identificării soluțiilor, care să nu afecteze autonomia locală și totodată să îndeplinească cerințele vis-a-vis de protecția mediului ambiant.
Menționăm că anterior, după consultarea membrilor săi, CALM a elaborat și transmis un aviz pe problema în cauză, în care și-a manifestat rezervele față de această inițiativă, poziție pe care pe care o menține în continuare.