Noul sistem de finanțe publice locale permite primăriilor să-și sporească veniturile proprii și le oferă libertatea de a gestiona fondurile disponibile în interesul localităţilor. La această concluzie au ajuns participanții ședinței consultative organizate de Cancelaria de Stat, la 30 aprilie 2014, pentru evaluarea implementării noului sistem de finanțe publice locale.

Ședința a întrunit reprezentanții Ministerului Finanțelor, preşedinţi de raioane, primari, specialiști în finanțe publice și alți funcționari din raioanele care în 2014 au pilotat noul sistem al finanțelor publice locale: Basarabeasca, Ocnița, Rîșcani și municipiul Chișinău. De asemenea, la şedinţă au participat reprezentanţii Congresului Autorităților Locale din Moldova și ai partenerilor de dezvoltare USAID (LGSP) şi  PCDLI. Amintim că pilotarea se efectuează după ce Parlamentul Republicii Moldova a aprobat modificările legsilative ce țin de reforma finanțelor locale cu implementare pe scara națională începînd cu anul 2015, cu pilotare în trei raione și în municipiul Chișinău în anul 2014.

Majoritatea reprezentanților APL în care are loc pilotarea noului sistem, s-au pronunțat foarte pozitiv și în favoarea noului sistem de finanțe publice locale. Ei au menționat avantajele noului sistem de finanțe publice care au condus la sporirea veniturilor din taxele și impozitele colectate la nivel local și creșterea gradului de autonomie de care se bucură în utilizarea resurselor provenite din aceste surse, ceea ce le oferă posibilitatea reală să-și dezvolte localitățile. În contrast cu vechiul sistem care încuraja, într-un fel, lipsa de inițiativă, noul sistem de finanțe locale motivează edilii şi îi încurajează în eforturile de  sporire a veniturilor proprii.

Reprezentanții CALM care au participat la acest eveniment, au susținut concluziile pozitive și favorabile implementării noului sistem de finanțe publice pe tot teritoriul Republicii Moldova. În special, directorul CALM, Dl. Viorel Furdui a menționat, că efectele pozitive ale noului sistem de finanțe locale sunt evidente și cuprinzătoare sub mai multe aspecte: creșterea interesului și capacităților APL de a soluționa probleme locale, dezvoltarea economică locală, lupta cu economia tenebră, atragerea de fonduri, creșterea calității serviciilor publice etc. De asemenea, Dl. Furdui a menționat despre faptul că următoarea problemă extrem de sensibilă și importantă, care a fost ridicată și în cadrul ședinței date și urmează a fi soluționată, reprezintă schimbarea modului de repartizare  a fondurilor publice. Domeniu, care în prezent se caracterizează prin lipsă de transparență, subiectivism și politizare extremă. Prin urmare, directorul CALM, a constatat că în prezent există un consens și o înțelegere verbală din partea tuturor actorilor și partenerilor țării noastre implicați în procesul de descentralizare, în favoarea avansării pe direcția descentralizării si consolidării autonomiei locale. Iar o dovadă concretă și practică în acest sens fiind implementarea neîntîrziată a acestui nou sistem de finanțe pe tot teritoriul Republicii Moldova.    

Dl. Sergiu Palihovici, secretar general adjunct al Cancelariei de Stat, și-a exprimat susținerea  reformei și a asigurat participanții la acest eveniment că reforma dată este un pas important cheie pentru avansarea procesului de descentralizare, democratizare și dezvoltare locală. În acest context, reprezentanții Ministerului Finanțelor au fost de acord cu succesele reformei comunicate de către reprezentanții APL și au adus la cunoștința participanților informația conform căreea Ministerul se află în proces avansat de pregătire a Notelor Metodologice de elaborare a bugetelor conform unei singure variante – în condițiile noii legi cu implementare pe scară națională începînd cu anul 2015.

În special, printre aspectele pozitive ale noului sistem de finanțe locale au fost menţionate: excluderea defalcărilor de la impozitul pe venitul persoanelor juridice (IVPJ) din veniturile UAT diminuează riscurile neîncasării acestui impozit şi neacoperirii unor cheltuieli importante (situaţie în care s-au pomenit multe raioane în anul 2013); calculul transferurilor exclude influenţa factorului uman, şi respectiv – greşeli de ordin subiectiv; partea de venituri este mai predictibilă şi oferă posibilitatea pentru planificare strategică; creşte nivelul de cointeresare al APL în valorificarea bazei fiscale proprii. La capitolul cheltuieli, participanţii au enunţat următoarele avantaje: posibilitatea stabilirii cheltuielilor şi previzibilitatea mai mare, precum şi creşterea autonomiei locale în prioritizarea cheltuielilor.

Printre unele aspecte problematice care necesită identificarea unor soluţii viabile au fost menționate: întreţinerea centrelor militare şi pentru recrutare; antrenarea specialiştilor direcţiilor agricultură, gospodărie locativ-comunală, finanţe şi cultură din cadrul Consiliilor raionale în colectarea informaţiilor şi a datelor statistice pentru ministerele de ramură; întreţinerea instituţiilor şi serviciilor de asistenţă socială ş.a. Însă, toate aceste deficiențe sunt de ordin secundar și nu afectează în general beneficiile și importanța strategică a implementării noului sistem de finanțe publice locale în vederea impulsionării procesului de descentralizare și consolidării autonomiei locale. Toate deficiențele respective fiind în vizorul autorităților care identifică soluțiile adecvate 

Reprezentanții donatorilor prezenți la ședință au exprimat convingerea că reforma descentralizării, mai ales reforma finanțelor locale, reprezintă un pas important înspre europenizarea țării. Tonul discuției fiind unul foarte pozitiv și constructiv. Pentru susţinerea APL care implementează noul sistem de finanţe publice locale din anul curent, Cancelaria de Stat şi Ministerul Finanţelor, prin intermediul Programului Comun de Dezvoltare Locală Integrată, vor acorda asistenţă şi consultanţă detaliată în domeniul managementului financiar. Concomitent, Programul USAID pentru Susținerea Autorităților Publice Locale (LGSP), în cooperare cu Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) va organiza seminare de instruire privind noul sistem de finanțe într-un şir de raioane ale țării în perioada mai-iunie curent.

Noul sistem de finanțe publice locale este parte integrantă a reformei de descentralizare și a fost aprobat de Parlament la sfîrșitul anului 2013. Noul sistem va fi implementat pe întreg teritoriul Republicii Moldova începînd cu 1 ianuarie 2015, urmând ca proiectele bugetelor locale pentru anul 2015 să fie elaborate deja începând cu luna iunie 2014.

Serviciul comunicare si relaţii cu publicul al CALM:

 tel. 0(22) 22-35-09, tel/fax. 0(22) 22-35-29, 0(22) 21-32-35, e-mail: info@calm.md.

Imprimare