Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) desfășoară o amplă campanie de informare privind principalele elemente care ar trebui să fie cuprinse în reformele propuse de Guvern. Astfel, experții CALM vor ajunge în toate raioanele țării pentru a discuta cu primarii și a afla din prima sursă ce modele sunt binevenite. Ședințe au fost organizate deja în raioanele Ocnița, Dondușeni, Basarabeasca, Strășeni, Cimișlia, Leova, Nisporeni, Cantemir, Taraclia și Cahul urmând să fie acoperite toate cele 32 de raioane.
CALM consideră că lansarea unor discuții largi cu toți actorii este foarte importantă și acesta e cel mai bun start pentru elaborarea unor documente care ar tine cont de situația reală, din teritoriu. Doar în acest fel vor putea fi identificare soluții/modele viabile și strâns legate de realitățile și particularitățile specifice existente în comunitățile locale din Republica Moldova: ” Avem o informare vagă despre componentele reformei și despre ceea ce își propun să facă autoritățile. Reforma administrativ-teritorială trebuie făcută având la bază analize serioase, complete, dar nu câteva păreri separate reunite într-un model care are multe neajunsuri. În deplasările peste hotarele țării am văzut cum se acționează acolo. În Marea Britanie, de exemplu, orice decizie importantă se ia doar după o analiză științifică, argumentată și după discuții ample în societate”, a menționat președintele CALM, Tatiana Badan.
În acest context și luând în considerație discuțiile inițiate pe acest subiect de către Guvernul și partenerii de dezvoltare a Republicii Moldova, precum și strategia de reformă a administrației publice, Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) organizează ședințe în cadrul asociațiilor teritoriale de primari din toate raioanele țării. Ședințele au un obiectiv clar – prezentarea și discutarea principalelor concepte existente privind reforma teritorial – administrativă din Republica Moldova și a proiectului viziunii CALM privind căile reorganizării/optimizării administrativ-teritoriale: ” Foarte puțin dintre cei care vor să pornească motorul unei noi orânduiri administrativ-teritoriale înțeleg cu adevărat care este chintesența reformei administrativ-teritoriale. Importanța unei astfel de reforme nu a fost conștientizată nici de guvernarea de la 1998, care pur și simplu s-a jucat de-a împărțitul și a discreditat iremediabil acest deziderat. Atunci când s-a realizat această reformă, în loc să se aducă serviciile mai aproape de oameni, ele au fost îndepărtate, şi chiar dacă au fost şi anumite beneficii – primăriile au început să se simtă mai autonome şi obţineau mai multe venituri – , nimeni nu a acordat atenţie acestor beneficii. Istoria s-ar putea repeta acum, căci graba cu care se operează este în detrimentul viitorului comunităților noastre și a cetățenilor. Orice discuţie despre reformă trebuie să fie una aşezată şi gândită, una strategică și vizionară. Sigur că, multe dintre modelele care se propun au părți pozitive și negative, dar nu putem smulge o schema din exterior care s-ar potrivi ideal pe condițiile din Republica Moldova. Să luăm exemplu de la țările nordice, care pregătesc astfel de reforme cinci ani, în baza unor analize şi a unor studii. La noi nu se discută cu cei interesaţi, nu li se explică oamenilor ce se doreşte şi nici nu există viziuni foarte clare; problema fiind abordată necalitativ, neprofesionist şi superficial. Din cauza acestui mod de abordare noi am pierdut 15 ani în ceea ce priveşte descentralizarea. Există o polaritate totală şi lipseşte un consens pe această problemă”, a specificat directorul executiv CALM, Viorel Furdui.
Potrivit CALM și a membrilor săi, reforma administrației publice, dar și cea administrativ-teritorială, nu trebuie desfășurate înainte de a-i consulta pe cei care stau la baza țării, și anume edilii locali. Totodată, trebuie să se țină cont de importanța procesul de descentralizare reală, schemele optime de organizare administrativ-teritorială, dar și de faptul că efectul final al reformelor ar trebui să fie asigurarea cetățenilor cu servicii publice calitative. Primarii din localității țării s-au implicat activ în acest proces. Edilii declară că reforma trebuie făcută în așa fel încât să nu pierdem localitățile. Potrivit acestora, cele două modele avansate de autoritățile centrale și care-și propun să reducă numărul de primării nu sunt binevenite. Promovarea ideii că în optimizarea primăriilor (egală în majoritatea cazurilor cu lichidarea, de fapt) este soluția pentru eradicarea sărăciei și economisirea resurselor e total greșită, menționează primarii:
Ludmila Rotari, primar de Iserlia: ”Avem 1200 de locuitori, dar credeți că satele mici nu rezolvă probleme mari? Întotdeauna le-am rezolvat! Noi o să rămânem fără drumuri, fără infrastructură, iar patru sate sunt pe cale să dispară din cauza politicilor care pun la perete localitățile cu un număr mai mic de populație. Da, 50 de persoane, 100 de persoane, dar e un sat cu tradițiile și oamenii lui. De unde această manie de a distruge, cum ulterior vom restabili aceste lucruri? Înțeleg considerentele economice, dar se merge pe o cale greșită. Trebuie de studiat potențialul material, cultural și uman al fiecărui sătuc și după aceasta de dat cu radiera!”
Anatolie Mereanu, primarul de Iordanovca: ”Nouă ni se spune că noi nu o să putem presta servicii de calitate în situația în care practic toate satele din raion implementează proiecte foarte serioase. Totodată, toate satele sunt conectate la apă. Nouă ni se spune că dacă satele sunt mici nu vor avea capacitate să ofere servicii. Dar, iată, dacă în unele raioane prețul unui m3 de apă este peste 20 de lei, la noi e 8 lei. Să anticipăm lucrurile: atunci când vom fi lichidați, nu o să mai fie serviciile mai aproape de cetățean, așa cum trebuie să fie. Am optimizat școlile, urmează grădinițele: unde vrem să ajungem? Eu știu o altă lege: dacă în sat există o primărie, există o biserică, satul trăiește! Or, scopul autorităților este să distrugă satele și să rămână vreo sută de primării. Oare actul guvernării locale poate fi înfăptuit de atâtea entități?”
Valentin Cimpoieș, primar de Basarabeasca: ”Lichidarea satelor nu este o soluție viabilă. Noi și așa suntem martorii situației în care se închid școli, grădinițe. Este o reformă făcută în grabă, care ar putea avea repercusiuni negative, ulterior greu de compensat. Așa poate dispărea satul, cartea de vizită a Republicii Moldova. Sunt foarte multe aspecte de concretizat, dar cel mai important – unde vor ajunge impozitele noastre?”
Victor Niculiță, primar de Abaclia: ”Restructurări, modificări sunt necesare. Cât privește gestionarea am simțit o doză de libertate, am simțit că avem mâinile dezlegate, inclusiv în ceea ce privește capacitatea financiară. Atunci când mergeam la raion după alocații era o adevărată corvoadă. Fără supărare, dar dacă se vor face schimbări, vreau să menționez că consiliile raionale sunt deja structuri perimate, nu mai este nevoie de ele. Noi nu trebuie să repetăm practica anului 1998, atunci când oamenii erau lipsiți de acces la specialiști și instituții”.
Vladimir Medoni, primar de Hîrtop: ”Vreau să vă spun că am activat și în cadrul județelor. Ce a fost rău? Consiliile raionale, primăriile orașelor nu au fost pregătite să preia competențele. Doar în Hâncești situația a fost una mai bună. Am revenit înapoi la raioane. În cadrul județele erau niște sătucuri mici la care nici drum nu era, nimic, izolare totală. Ca să evităm aceleași greșeli, trebuie să existe o strategie națională pentru asfaltarea tuturor localităților și dezvoltarea altor servicii pentru populație”.
Sergiu Răcilă, primar de Carabetovca: ”Sigur că reformele trebuie făcute. Și ca de obicei, în urma reformelor cineva are de câștigat, iar altcineva de pierdut. Dar reformele trebuie gândite și elaborate judicios, ținând cont de toate avantajele și dezavantajele.”
Astfel de evenimente de consultare vor avea loc în toate cele 32 de raioane din Republica Moldova, ca, ulterior, Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) să vină cu o poziție consolidată și propuneri concrete pentru Guvern.