Soluțiile utilizate de autoritățile publice locale din orașele Cimișlia și Cahul pentru a responsabiliza locuitorii și a presta servicii de calitate au fost cunoscute de reprezentanții Programului Bunelor Practici ale autorităților locale, care au vizitat aceste localități.

Începând cu 1 iulie 2013, locuitorii orașului Cimișlia achită lunar o taxă unică de salubrizare în mărime de opt lei pentru colectarea și transportarea deșeurilor menajare. În acest fel, primăria orașului colectează lunar în jur de 45 mii lei, obiectivul fiind de 75 mii lei. Taxa se aplică pentru acoperirea cheltuielilor aferente totalităţii activităţilor şi lucrărilor de colectare, transportare, sortare, prelucrare și depozitare a deşeurilor menajere provenite din locuinţele populaţiei oraşului şi a cheltuielilor aferente activităţilor de colectare a taxei, pentru asigurarea dezvoltării şi modernizării serviciului de evacuare a deşeurilor. În caz de neachitare a taxei în termenii stabiliți, sunt aplicate măsuri legale de constrângere. Taxa de salubrizare din orașul Cimișlia a fost introdusă după modelul ceh, unde fiecare familie achită anual o taxă de aproape 20 de euro pentru salubrizarea localității în care trăiește.  

Primăria Cimișlia este singura autoritate publică locală din țară care a aplicat această soluție pentru colectarea eficientă a taxei de salubrizare. Taxa pentru salubrizare este benefică pentru a stopa dezastrul în oraş, adică deşeurile depozitate pe diferite câmpii ale oraşului, şi nu în ultimul rând pentru rezolvarea problemelor ecologice ce afectează zi de zi mediul ambiant”, consideră primarul Gheorghe Raileanu. 

De servicii de calitate au parte și cei aproape 49 mii de locuitori din orașul Cahul, satele Crihana Veche, Manta, Roșu și Pașcani. Aceștia sunt conectați la un sistem modern de apeduct centralizat care îi aprovizionează cu apă potabilă de calitate. Apeductul are o lungime totală de 180 de km, iar pentru un metru cub de apă locuitorii din orașul Cahul achită șase lei, iar cei din satele învecinate achită 12 lei. Potrivit directorului întreprinderii Apă – Canal Cahul, Gheorghe Ghețiu, satul Roșu este conectat în proporție de 70%, în timp ce celelalte trei sate sunt conectate în proporție de 30%, serviciul urmând a fi extins în următoarele luni. „Experiența implementată în orașul Cahul reprezintă un model pentru regionalizarea altor servicii publice, sporește încrederea APL-urilor în fața finanțatorilor și crește accesibilitatea la fonduri de investiții din diverse surse. Totodată, volumul majorat de producere va spori capacitatea economică a operatorului de furnizare a apei și va fi creat astfel un instrument de stabilizare a prețurilor pentru consumatori”, afirmă primarul orașului, Nicolae Dandiș.

Proiectul-pilot ,,Îmbunătățirea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare în orașul Cahul și localitățile limitrofe prin extindere, reabilitare și regionalizare continuă” este implementat cu suportul GIZ Moldova, suma totală a proiectului fiind de șapte milioane euro.

Orașele Cahul și Cimișlia fac parte din cele 30 de localități din Republica Moldova selectate pentru a fi vizitate. 

Programul Bunelor Practici ale Autorităţilor Publice Locale din Moldova a fost lansat în anul 2005 de către Consiliul Europei în cooperare cu Guvernul Republicii Moldova, asociaţiile de primari, proiectul USAID „Reforma Autorităţilor Publice Locale” și implementat de către IDIS “Viitorul”, având scopul de a identifica, valorifica și disemina bunele practici printre autorităţile publice locale din Republica Moldova, contribuind astfel la eficientizarea guvernării locale.

Pentru mai multe detalii, contactați coordonatorul programului, Ana – Maria Veveriţa la numărul de telefon 0 22 221844 sau ana.veverita@viitorul.org.

Imprimare