În cadrul unui interviu pentru calm.md, secretarul general al Guvernului Dumitru Udrea vorbește despre inițiativele Executivului în domeniul consolidării democrației locale și descentralizării, reforma administrației publice locale, salariile mici, dialogul instituționalizat și dacă sunt sau nu de ajuns resursele preconizate în cadrul proiectului „Satul European” pentru toate inițiativele aleșilor locali. Interviul a avut loc în contextul în care în aprilie curent s-a împlinit un an de la semnarea de către Guvernul RM și Congresul Puterilor Locale și Regionale al Consiliului Europei (CALRE) a Foii de Parcurs în domeniul democrației locale, iar în perioada 21-22 iunie, o delegație a CALRE va întreprinde o vizită în Republica Moldova pentru a vedea la fața locului modul în care sunt implementate prevederile acestui document, dar și alte acțiuni pe care și le-au asumat autoritățile Republicii Moldova în acest domeniu.
Prin semnarea Foii de parcurs, autoritățile de la Chișinău s-au angajat să realizeze mai multe acțiuni ce ar consolida autonomia locală…
Dumitru Udrea: Foaia de Parcurs vizează acțiuni care urmează a fi îndeplinite într-o perioadă anumită de timp. În mare parte este vorba despre sfârșitul anului 2022 și anul 2023. În unele cazuri noi am reușit să avansăm mai repede decât în termenii stabiliți, în alte cazuri încă suntem în proces de lucru, ceea ce e firesc. Prevederile Strategiei de descentralizare și guvernării locale au expirat în 2020 și în baza evaluării implementării acesteia de către autoritățile publice, în cooperare cu experți străini, a demarat un alt ciclu de elaborare a unui nou document strategic. Conform recomandărilor experților cu care suntem de acord, urmează să avem o singură strategie care va viza atât administrația publică centrală, cât și cea locală. Un prim concept al noii strategii a fost deja elaborat și ne propunem să dezbatem această versiune inițială cu reprezentanții APL. Menționez că în câteva săptămâni își va relua activitatea Comisia Paritară (un forum consultativ format din reprezentanți ai APC și APL). Această platformă va fi una strategică și în baza concluziilor prezentate în cadrul Comisiei Paritare va fi aprobată noua Strategie de descentralizare. Cel mai important este faptul că urmează să creăm grupuri de lucru sectoriale pe domenii precum sănătate, educație, patrimoniu, descentralizarea fiscală etc. Reprezentanții APC vor lucra împreună cu reprezentanții APL, experți, reprezentanți ai mediului academic și astfel, până la sfârșitul acestui an, vom elabora un document extrem de necesar. În afară de aceasta, din luna decembrie a anului trecut, de când am fost numit în această funcție, cel puțin o dată pe lună ne întrunim în cadrul unor ședințe cu reprezentanții CALM, discutăm anumite probleme și împreună identificăm soluții. Nu mai puțin importante sunt vizitele frecvente ale membrilor Guvernului în teritoriu și interacțiunea directă cu primarii, cu APL.
Ați amintit de descentralizarea fiscală, ce intenționează să întreprindă Guvernul la acest capitol?
Dumitru Udrea: Pe lângă anumite decizii benefice și deja în proces de implementare, cum ar fi alocarea în bugetele locale a 100% din taxa pentru drumuri, 100 % din impozitul pe venit colectat de la persoanele fizice ajunge în bugetele locale, ceea ce nu s-a întâmplat o lungă perioadă de timp. Au crescut alocațiile prin transferurile cu destinație specială pentru reabilitarea drumurilor, în 2021 această sumă s-a majorat cu peste 400 milioane de lei. Acum Ministerul Finanțelor este în proces de definitivare a noii politici fiscale pentru anul 2022, perioadă în care este elaborat și cadrul de cheltuieli pe termen mediu, astfel încât spre finele anului să avem gata acest document. Este creat un grup de lucru care deja a început să formuleze propuneri și sunt convins că la o anumită etapă și aceste subiecte vor fi supuse dezbaterilor în cadrul grupurilor de lucru despre care am menționat.
O altă problemă constatată de Consiliul Europei vizează statutul funcționarilor din APL și salarizarea mică a angajaților din acest domeniu…
Dumitru Udrea: Avem aceeași situație atât la nivel local, cât și la nivel central. Remunerarea în sistemul public necesită o revizuire totală. În cadrul Ministerului Finanțelor, cu suportul unor experți finanțați de Comisia Europeană, a fost inițiat un proces de revizuire a Legii privind sistemul unitar de salarizare în sistemul public. Pe parcursul acestei veri urmează să fie făcute propuneri în acest sens. Este un proces destul de complex, în care urmează să fie revăzut întregul spectru de clasificator al funcțiilor publice, este vorba despre mii de funcții în serviciul public. Aceasta este una dintre prioritățile actualei guvernări și așteptăm o primă versiune a documentului. Sigur că suntem constrânși de resursele bugetare limitate, dar ne dorim foarte mult ca salariul în sistemul public să fie competitiv. Dacă vorbim despre motivarea angajaților APL din veniturile proprii, cred că sunt constrângeri și la nivel local în ceea ce privește suplinirea salariilor de funcție. Ar fi bine să așteptăm rezultatul acestei analize din partea grupului de experți pe care să le discutăm împreună cu APL în grupurile de lucru din cadrul Comisiei Paritare, inclusiv subiectul ce vizează motivarea salariaților din APL din veniturile proprii și astfel să fie identificate cele mai bune soluții.
Un alt subiect important pentru cetățeni și APL este reforma administrației publice, unii o numesc administrativ-teritorială. Care ar fi soluția Guvernului în această privință și dacă se va reuși elaborarea și implementarea unui asemenea concept în perioada imediat următoare?
Dumitru Udrea: Această componentă a reformei administrației publice va fi parte a noii Strategii. Este important de menționat că asemenea eventuale propuneri urmează a fi discutate și examinate împreună cu APL. Prioritare vor fi propunerile făcute de către autoritățile locale, acestea vor fi analizate în cadrul grupului de lucru responsabil de descentralizarea administrativă și cea financiară. De asemenea, cunoașteți că există trei scenarii elaborate cu suportul partenerilor de dezvoltare: PNUD, GIZ, USAID care, în mare parte, vizează trei opțiuni de reformă teritorial-administrativă și cred că la baza discuțiilor vor fi și aceste opțiuni identificate de partenerii noștri.
Pentru Dvs. care dintre aceste scenarii este mai apropiat?
Dumitru Udrea: Este o reformă destul de complexă, iată de ce cred că inițial aceasta ar trebui pilotată. De exemplu, dacă vorbim despre amalgamarea voluntară, atunci cred că ar fi bine să testăm cum aceasta va funcționa în cadrul a două sau trei unități administrativ-teritoriale, să vedem care sunt punctele forte și unde mai trebuie să lucrăm și abia după acest exercițiu să o aplicăm la nivel național.
Republica Moldova mai are nevoie de Consiliile raionale sau acestea sunt depășite de timp?
Dumitru Udrea: Ele sunt necesare atât timp cât nu găsim o alternativă viabilă. Cunoaștem că multe funcții care inițial erau ale Consiliilor raionale au fost preluate de către APL de nivelul I, cred că tendința va rămâne de a găsi o soluție în cazul Consiliilor raionale.
Guvernul mai are foarte puțin timp la dispoziție pentru a realiza o eventuală reformă în acest domeniu…
Dumitru Udrea: Tocmai din acest motiv propun să așteptăm versiunea finală a Strategiei, să avem rezultatele din cadrul grupurilor de lucru tematice și, cel mai important, rezultatul pilotării și atunci vom lua o decizie dacă reușim să o implementăm în acest ciclu electoral sau pregătim terenul pentru următorul.
Prețurile au crescut foarte mult de când au fost adoptate bugetele locale și mai mulți primari sunt îngrijorați că nu vor putea să acopere cheltuielile necesare pentru întreținerea instituțiilor publice din localități. Încearcă Guvernul să identifice o soluție pentru a acoperi aceste diferențe de preț?
Dumitru Udrea: Când a fost elaborat bugetul de stat pentru acest an nimeni nu cunoștea ce urma să se întâmple, mă refer la criza energetică, economică, inclusiv războiul din Ucraina care a pus presiune și pe prețul de la resursele energetice. Amendamentele din proiectul Legii bugetului au prevăzut alocări pentru suplinirea resurselor inițiale. În cazul în care această tendință va persista atunci, cu siguranță, Guvernul va interveni identificând fondurile necesare pentru ca cetățenii să nu aibă de suferit.
Cât de mult depind rezultatele unei guvernări de ceea ce se întâmplă la nivel local, de politicile implementate acolo?
Dumitru Udrea: Cred că de un an nu există niciun act aprobat de Guvernul central, care vizează autoritățile publice locale, fără ca acesta să fie consultat cu APL, cu CALM – o asociație care reprezintă autoritățile publice locale. Dacă e să ne referim la implementarea politicilor publice naționale și rolul APL în acest proces, cu siguranță acesta este foarte important. APC este responsabilă de elaborarea politicilor bune, care urmează să fie transformate inclusiv în proiecte de dezvoltare locală și regională, un exemplu în acest sens fiind „Satul European”. Atât timp cât noi creăm fonduri, politici bune și avem acest parteneriat cu APL, care știm cât de active au fost prin dezvoltarea de propuneri de proiecte, atunci cred că suntem pe calea corectă.
Peste 700 de proiecte au fost depuse la Satul European. Are Guvernul resursele necesare pentru a acoperi toate aceste necesități?
Dumitru Udrea: În cazul în care propunerile de proiecte care au trecut o anumită etapă de evaluare vor fi mai multe decât volumul de finanțare preconizat, vom apela la partenerii de dezvoltare care deja și-au manifestat disponibilitatea de a ne susține în acest deziderat. Foarte multe proiecte depuse necesită o perioadă mai lungă de timp pentru a fi implementate. Doar o parte din ele vor fi finalizate anul acestea și, tocmai din acest motiv, deși bugetul proiectelor depuse este mai mare decât fondurile alocate, cred că vom putea acoperi necesitățile semnalate de către APL. Fie vom identifica resurse adiționale din partea donatorilor, fie vom identifica alte fonduri bugetare.