Directorul executiv al Congresului Autorităților Locale, Viorel Furdui a acordat un interviu postului de radio Europa Liberă, reporter Dana Răileanu, în contextul în care CALM a expediat o Adresare preşedintelui Parlamentului RM, Andrian Candu, premierului Pavel Filip, tuturor liderilor partidelor şi fracţiunilor parlamentare, privind situația discriminatorie, catastrofală şi chiar de umilință față de funcționarii publici și persoanele cu funcții de demnitate publică din cadrul APL. În Adresare, CALM solicită acestor factori de decizie să vină cu măsuri urgente în vederea redresării situației deplorabile și inacceptabile care persistă în domeniul salarizării APL.
Viorel Furdui a explicat că: Această adresare a fost adoptată în cadrul şedinţei Consiliului de administrare al CALM. Ea exprimă starea în care au ajuns autorităţile locale şi care nu mai poate fi tolerată. Sunt mai multe probleme care au dus la adoptarea acestei Adresări. Domeniul salarizării este unul destul de specific şi sensibil. APL întotdeauna li se spune să nu atragă atenţia acestui domeniu, doar nu vin ca să lucreze pentru bani. Astfel, acest domeniu al salarizării este discutat şi luat în considerare de către autorităţile decizionale în ultimul rând. O astfel de abordare este total greşită, deoarece noi vedem ce se întâmplă în domeniul administraţiei publice, în general. Atitutinea faţă de funcţionari, faţă de primari a dus la aceea că astăzi avem un dezastru în ceea ce priveşte calitatea actului guvernamental, la nivel central şi local. Specialiştii buni nu se menţin în domeniul administraţiei publice. Acum este un deficit enorm de cadre la nivelul administraţiei publice locale. În primării nu mai sunt specialişti, contabili, ingineri cadastrali, chiar şi secretarii pleacă. Cu aceste salarii nu ai cum să întreţii familia, nici măcar la un nivel minim. În unele situaţii, primarii îşi iau concedii ca să plece să lucreze la negru. Cu regret, noi nu observăm ca această problemă să fie înţeleasă, deși este una generală, care nu vizează doar APL. Este o abordare greșită atunci când unii demnitari de stat ne spun că mai întâi trebuie să facem o reformă administrativ-teritorială, să micşorăm numărul primăriilor şi atunci vom avea nişte venituri mai mari. Problema în Republica Moldova nu constă în faptul că am avea prea multe primării, sau prea mulţi funcţionari la nivel local. Problema constă în faptul că avem un sistem de salarizare excesiv de centralizat şi neajustat la cadrul legal din domeniul administraţiei publice locale. Chiar dacă primăriile au rezultate, au venituri proprii, conform sistemului existent, ele nu pot avea un sistem propriu de salarizare, de stimulare a specialiştilor şi de atragere a unor buni profesionişti în domeniu. Considerăm că aceste abordări sunt destul de superficiale. Suntem de acord că trebuie să facem reforma administraţiei publice, dar nu trebuie să uităm şi de oamenii care lucrează în acest domeniu. Un inginer cadastral, chiar dacă are experienţă mare de lucru, primeşte aproximativ 2000 de lei. Primarii, cu multiple obligaţii, cu responsabilităţi enorme în domeniul financiar, economic, social, cultural, infrastructură, au un salariu de circa 3000 lei. Ce fel de salariu este acesta? În asemenea condiţii, poate un primar cu 2,3 sau 4 copii să-şi menţină demnitatea sa de ales local, în condițiile în care acesta reprezintă o comunitate întreagă? El trebuie să aibă o ţinută şi un discurs corespunzător, să-şi perfecţioneze mereu cunoştinţele, ş.a. CALM s-a adresat premierului deja de trei ori cu propuneri foarte concrete, bazate pe descentralizarea sistemului de salarizare în RM. De fapt, noi am propus ajustarea sistemului de salarizare la prevederile constituţionale în domeniul autonomiei locale, la legislaţia din domeniu, ş.a.m.d.
Întrebat dacă un primar care nu este independent financiar este mai vulnerabil în faţa partidelor politice, în faţa autorităţilor publice centrale, directorul executiv al CALM a răspuns:
„ Într-un sistem excesiv de centralizat, un ales local are o mulţime de vulnerabilităţi. Pe de altă parte, această abordare este depăşită total şi aduce un prejudiciu enorm celor care se află la guvernare. Dacă veţi vorbi cu orice primar, într-un format neoficial, indiferent de partidul pe care îl reprezintă, majoritatea și-ar exprima opinia total negativă faţă de această stare de lucruri. Este de neînțeles faptul că într-un an electoral, în care, conform noului sistem electoral, majoritatea efortului se pune pe umerii lor, primarii sunt trecuţi cu vederea, iar salariile sunt ridicate enorm celor din administraţia centrală, judecătorilor, altor categorii de funcţionari, care, poate şi au nevoie de majorări, dar nu din contul celor care trebuie să frământe glodul prin teritoriu ca să convingă oamenii că în RM lucrurile merg în direcţia corectă.
Potrivit lui Viorel Furdui, acest lucru se întâmplă fie din cauza că undeva, la nivel decizional există dezinformare, ori nu se acordă suficientă atenţie unor consultări calitative pe acest domeniu. „Acum un an am avut şi rezultate promiţătoare dar, din păcate, în ultima jumătate de an, orice măsură, orice pas făcut în domeniul administraţiei publice locale trezeşte mari îngrijorări şi multe semne de întrebare. O dovadă la acest capitol este faptul că situaţia RM în domeniul democraţiei locale este examinată trei şedinţe la rând în cadrul acestei structuri a Consiliului Europei, care este Congresul Autorităţilor Locale şi Regionale. Prima şedinţă a fost pe cazul lui Dorin Chirtoacă şi în rezultatul presiunilor care se exercită asupra aleşilor locali. În a doua şedinţă plenară a acestei structuri europene, ce va avea loc în luna martie, va fi examinată situaţia aleşilor locali. În toamnă va fi elaborată o Rezoluţie generală privind starea de lucruri din APL din RM. Aşa ceva nu a fost niciodată. De la nişte progrese evidente şi promiţătoare înregistrate în 2016 am ajuns în situaţia în care la sfârşitul anului 2017 am fost puşi în rând cu ţările care sunt foarte dur criticate la nivelul Consiliului Europei. Consider că principala greşeală este lipsa dialogului dintre APL şi APC şi neglijarea totală a acestui domeniu din punct de vedere al expertizei şi consultanţei calitative.
Viorel Furdui a menționat că Adresarea CALM către factorii de decizie este ca o încercare de a trezi pe cei care răspund de acest domeniu, de care depinde schimbarea lucrurilor.
Noi am venit cu unele propuneri foarte concrete, care nu ar trebui să afecteze nici bugetul de stat, nici alţi indicatori. Este nevoie doar de o simplă discuţie şi de a înţelege ceea ce cerem. Soluţiile propuse de noi pot schimba lucrurile din acest domeniu în bine şi nici nu este nevoie de un efort atât de mare. Ţinând cont de faptul că în APL există mulţi reprezentanţi ai celor de la guvernare, sperăm că, în sfârşit, cineva totşi se va întoarce cu fața spre ei şi va încerca să pătrundă în esenţa acestei probleme. Trebuie să se înţeleagă că acesta nu este moftul unui grup de oameni, ci este o problemă generală, de sistem. Suntem convinși că instituţiile internaţionale vor avea un cuvânt de spus, deoarece problema statelor de personal şi a salarizării în APL a fost mereu un subiect de critică dură din partea CoE. Aşa a fost în 2005, când a fost o Recomndare şi o Rezoluţie pe această problemă. Aşa a fost şi în 2012, când am avut ultima Recomandare pentru RM. Cu siguranţă, această problemă va fi abordată şi în următoarea etapă. Noi sperăm că guvernarea va auzi acest strigăt. Nu poţi supune unor asemenea umilinţe pe cei de la care vei veni să cerşeşti votul!