Jurnalul săptămînal al lui Viorel Furdui.
Viorel Furdui s-a născut la 31 august 1970 în Strășeni. A Studiat pedagogia la Universitatea Ion Creangă, dar și dreptul la ULIM. Este doctor în drept. În perioada 1999-2008 a fost lector universitar la ULIM. În perioada 2001-2009 a activat la IDIS Viitorul în calitate de expert. Este autorul mai multor lucrări științifice în domeniului dreptului, administrației publice, proprietății, autorul mai multor proiecte de legi, sesizări la Curtea Constituțională. Din 2010 și până în prezent este director executiv al Congresului Autorităților Locale din Moldova. Din 2014 este secretarul delegației naționale a Republicii Moldova la Congresul Autorităților Locale și Regionale a Consiliului Europei. Este căsătorit și are trei copii.
TÎ-LÎ-BÎ-LÎ-LÎ
(Notă: Tî-lî-bî-lî-lî, reprezintă o perla autohtonă/familială, absolut originală, filozofico-lingvistică care aparține în exclusivitate unei specii superioare de geto-dac, absolut liber (de orice vicii si prejudecăți) în vârstă de doi ani pre nume Dacian. Reprezintă o expresie concentrată a atitudinii față de lumea înconjurătoare, situația din jurul ariei de habitat/țară și fenomenele înconjurătoare. Este folosită de regulă atunci când geto-dacul în cauză, are dispoziție și vrea să-și exprime atitudinea față de o anumită situație/fenomen, nu întotdeauna clare dar care pot fi depășite. Datorită complexității și profunzimii sale extraordinare, termenul dat nu este până la capăt studiat…., dar din toate semnalele, tonalitățile, gesturile și observațiile realizate pe timp de noapte și zi… – este cu certitudine ceva pozitiv și foarte optimist! În sensul: tata calm, totul va fi bine!)
Luni
Timpul între orele 4 și 7 de dimineața, este unul cel mai productiv, destinat informării, analizei și planificării. Este o perioadă, în care, în afară de activitățile curente, audit etc., CALM se pregătește de mai multe evenimente internaționale cu impact major pe viitor pentru administrația locală și care vor avea loc în curând.
De asemenea, Republica Moldova a intrat, oficial, în prima săptămână de campanie electorală, în care participă mulți colegi primari și cărora le dorim succes. Foarte mult sperăm că prezența unui număr mai mare de primari sau alți reprezentanți ai administrației locale, va contribui la creșterea legăturii între politicile/legile adoptate și nevoile reale ale oamenilor/ colectivităților locale. Totodată, se accentuează un gust amar și de decepție, cu referire la această campanie electorală foarte murdară și lipsită de corectitudine. Un loc aparte aici fiind atribuit incapacității și lipsei totale de reacție din partea organelor statului responsabile pentru asigurarea procesului electoral corect, respectarea drepturilor cetățenilor la vot și stoparea abuzurilor.
De la orele 7 începe… veselia. Trezirea copiilor și învălmășeala veșnică a pregătirii de școală. Rolul meu, de regulă, este de a pregăti tartine, ceai și a fierbe/prăji ouă. Dar în ultima perioadă, în familie la putere e omleta de dimineață… ”a la Daniel”. Stăm la masă, când colo apare în prag un pui de geto-dac, somnoros și care este întimpinat cu… fanfara și toate semnale de închinăciune și supunere (îmbrățișări, pupici, oferire de ceva…) corespunzătoare statutului de cel mai „mare” și „vajnic” la moment pui de dac. Însă, văzându-mă pe mine .. poruncește fără drept de apel: tata poliție sau tata gol… Ceea ce înseamnă în limba geto-dacilor moderni și familiari deja cu tehnologiile informaționale: vreo 10 minute de privit la tv un filmuleț cu mașini/biluțe/baloane colorate și apoi lovituri cu mingea în poartă… Procesul dat se finalizează cu un… Tî-lî-bî-lî-lî și transferul geto-dacului în mâini de nădejde, pentru continuarea procesului de joacă și educație, în compania altor copii. Și așa în fiecare dimineață!
Săptămâna de lucru începe promițător… cu o febră și vizită fulger pe la spital. Medicul nu vede nimic grav, câteva pastile și… avanti!
Împreună cu câțiva colegi, particip la o întâlnire programată cu echipa proiectului PNUD Migrație și dezvoltare Locală (MiDL). Un program de succes de care beneficiază zeci de localități/primării din Republica Moldova, iar CALM este unul din parteneri. Cred că este unul dintre puținele programe mari și importante, care este conectat la necesitățile reale ale primăriilor și colectivităților locale corespunzătoare. Programul abordează în mod original problema migrației, în sensul conectării persoanelor plecate peste hotare, la soluționarea problemelor comunităților de baștină. Iar rolul principal în acest proces aparține autorităților locale. Discutam diverse aspecte ale noii faze de implementare a programului, direcțiile și formele de colaborare în continuare.
După amiază am avut o comunicare prin Facebook interesantă privind preconizata reformă administrativ-teritorială cu ex ambasador al Moldovei, care este un adept al reformei având exemplul Estoniei și care se miră foarte mult de ce o reformă atât de importantă se elaborează în lipsă totală de transparență, nu se discută pe larg și se ține în secret. Așa cum este în țările civilizate. Ce să-i spun? Cum este (ne)înțeles în Republica Moldova consultarea și dialogul instituțional? Că la noi aici se confundă transparența și dialog/consultare? I-am expediat mai multă informație, inclusiv viziunea și modelul CALM privind această reformă spunându-i că pe mine o astfel de abordare din partea guvernanților autohtoni… deja nu mă miră. Doar în ultima perioadă de timp au fost adoptate mai multe legi/reforme care deși vizează direct autoritățile locale, nici formal, nu au fost consultate: de ex. reforma fiscală și cea în domeniul salarizării. Cred că anume astfel de abordări fac ca idei și reforme bune să fie denaturate în cadrul procesului de implementare și în loc de impact pozitiv, invers, devin extrem de dăunătoare. Iar mulțimea de legi si strategii, rămân doar pe hârtie și neimplementate.
După o zi încărcată, ajung acasă și când colo aud: Tî-lî-bî-lî-lî,, tata gol și poliție!!! Oare mai contează altceva?!!!!
Marti
De dimineața, am discutat cu colegii de la asociația comunelor din România. Am primit vesti vești bune de la Bruxelles: Alin Nica, primarul de Dudeștii noi (Timișoara), a ținut un discurs în favoarea autorităților locale din Republica Moldova, în cadrul Comisiei pentru cetățenie, guvernanță, afaceri externe și instituționale (CIVEX) al Comitetului Regiunilor din cadrul Parlamentului European. El a cerut ca instituțiile UE în mod prioritar să acorde mai multă atenție problemelor autorităților locale și să invite la ședința viitoare reprezentanții CALM ca să vorbească în cadrul acestui important for al UE despre situația din Republica Moldova și prioritățile în asigurarea suportului colectivităților locale.
În ultima perioadă de timp, se constată că drepturile și interesele colectivităților locale din Republica Moldova sunt promovate cu o mai mare intensitate și insistență de către colegii noștri din România. Iar un rol deosebit în acest proces, îl are Asociația Comunelor din România (ACoR) în frunte cu președintele său Dl. Emil Drăghici.
Este un semnal foarte bun deoarece, săptămâna viitoare (data de 3-8 februarie), delegația CALM va participa la o Conferință internațională care va avea loc la Bruxelles (Belgia). În cadrul acestui eveniment va avea loc în premieră o întâlnire specială la cel mai înalt nivel cu președintele Comitetului Regiunilor pe lângă Parlamentul European Dl Karl-Heinz Lambertz. Vom discuta situația autorităților locale din Republica Moldova, asigurarea participării sistematice a CALM la ședințele acestei structuri și posibilitățile de facilitare a accesului autorităților locale din R. Moldova la mai multe și diverse programe de dezvoltare a UE etc.
Totodată, mai mulți reprezentanți ai delegației României vor vorbi în cadrul ședințelor plenare ale Comitetului Regiunilor, abordând tema Republicii Moldova, comunităților locale și importanței pentru UE de a spori atenția față de acest domeniu în raport cu Republica Moldova. De asemenea, în cadrul acestor evenimente, va avea loc o întâlnire cu Prim-ministrul României. Acum lucrăm la pregătirea adresărilor către toate instituțiile UE relevante în care le aducem la cunoștință necesitățile și prioritățile comunităților locale din Republica Moldova.
După amiază, am purtat discuții despre organizarea conferințelor de constituire a rețelelor profesionale din cadrul CALM și alte activități obișnuite: redactarea de avize, adresări oficiale, materiale pentru ziarul CALM… Adunăm materiale pentru cartea CALM, dedicată activității organizației pe parcursul a nouă ani de la fondare. Plus, la ușă bate următorul număr al ziarului. Iar în toi merge activitatea serviciilor de consultanță și asistență ale CALM pe domenii precum: juridic, apă și canalizare, dezvoltare locală, atragere de fonduri etc.
Tot astăzi a venit noutatea cu decizia Curții Constituționale, prin care s-a refuzat cetățenilor RM care se află în străinătate de a vota cu pașapoarte expirate. O decizie foarte controversată, atât din punct de vederea juridic, cât și al atitudinii statului față de proprii cetățeni care au un cuvânt important de spus menținerea stabilității financiare și ponderea remitențelor în economia și PIB-ul RM.
Prin această decizie, practic sunt eliminate orice argumente privind obiectivitatea și neafilierea acestei instituții statale extrem de importante. Ceea ce este foarte trist și îngrijorător. Plus, s-a demonstrat atitudinea reală (nu și cea declarată) a autorităților statului față de cetățenii săi. Această atitudine negativă și discriminatorie față de cetățeni se manifestă și prin alte decizii din ultimul timp. De exemplu, în legea noua a salarizării din sectorul bugetar, se stabilește că funcționarii din localitățile cu o populație mai mică decât 10000 locuitori vor fi remunerați cu trei trepte mai puțin, iar cei sub 5000 încă cu trei trepte. Astfel, în această formulă, rezultă că cei care locuiesc în localități cu un număr mai mic de locuitori… sunt penalizați!
Pe de altă parte, prin astfel de abordări nu se ține cont de faptul că unele primării cu un număr mai mic de locuitori pot avea în gestiune mai multe sate cu instituții publice… (câteva case de cultură, biblioteci, centre sociale, școli, grădinițe etc.). Ceea ce este inadmisibil, deoarece în primul rând Legea salarizării trebuie să aibă un caracter pozitiv. Iar dacă se dorește de a promova anumite politici de stimulare, atunci, aceasta nu trebuie făcut prin reducerea claselor de salarizare celor mai mici, dar prin oferire unor stimulente suplimentare celor mai mari.
Seara târziu ajung acasă, obosit și fără dispoziție, iar acolo… Tî-lî-bî-lî-lî !!!!! Tata gol! Tata polisie!!! Oare mai contează altceva?!!!!
Miercuri
De dimineață, pregătind materiale pentru ziua Autonomiei Locale și răsfoind prin arhivă, am dat de un discurs excepțional de la adunarea de constituire a CALM. L-am ascultat si reascultat de mai multe ori. Apoi, l-am expediat colegilor. În discurs, primarul Vasile Asimionese, cu calități oratorice deosebite, vorbește despre importanta CALM și problemele APL…
Discursul este de nouă ani în urmă, iar impresia că se vorbește în tocmai despre situația de astăzi: aceiași atitudine față de primari, aceleași competențe transferate autorităților locale fără acoperire financiară, aceleași presiuni politice și administrative din partea organelor de control… aceeași atitudine umilitoare din partea mai marilor lumii, față de primari și funcționarii din APL, în pofida gradului cel mai mare de încredere din partea populației de care beneficiază reprezentanții APL. Este într-atât de bun și actual, că se creează impresia că nimic nu s-a schimbat în acești nouă ani. De aceea, decid, ca acest mesaj să fie publicat și acum de ziua Autonomiei Locale, chiar daca au trecut deja nouă ani de la lansarea lui.
După amiază, am organizat o ședință cu membrii delegației Republicii Moldova din cadrul Comitetului de Monitorizare al Congresului Puterilor Locale și Regionale, care vor participa săptămâna viitoarea la întrunirea comitetului din Belgrad (Serbia). Discutăm proiectul raportului și rezoluției Consiliului Europei pe marginea situației în domeniul democrației locale din Republica Moldova. Este un document extrem de important pentru viitorul autonomiei/administrației publice locale din Republica Moldova, deoarece stabilește foarte clar problemele existente, modul de implementarea a angajamentelor anterioare, corespunderea situației democrației locale din Republica Moldova tuturor prevederilor Cartei Europene a Autonomiei Locale, precum și recomandări concrete pentru autoritățile statului. Documentul este foarte obiectiv și extrem de critic, fiind stabilite majoritatea încălcărilor autonomiei/ democrației locale din Republica Moldova din ultimul timp.
În acest sens, cu regret, R. Moldova, a devenit chiar „vedetă” în sens negativ al Consiliului Europei în ultimii ani. Deoarece, practici nici o ședință plenară a Congresului Puterilor Locale și Regionale al Consiliului Europei nu a trecut fără ca Republica Moldova să fie subiectul unor rapoarte, rezoluții și/sau recomandări critice care atestă o deteriorare a situației din domeniul democrației locale. Apogeul acestui regres evident fiind invalidarea alegerilor locale din mun. Chișinău. Ca rezultat al ședinței, delegația a discutat și aprobat mai multe propuneri de concretizare, care vor fi înaintate în cadrul ședinței din Belgrad.
Astăzi a venit o noutate bună, privind aprobarea deciziei guvernului prin care s-a stabilit mecanismul de acordare a premiilor conducătorilor din APL. Astfel fiind soluționată o situație confuză și incertă, din cauza unor prevederi legale neclare și contradictorii. Cum se zice, mai bine mai târziu, decât niciodată. Deoarece încă în procesul aprobării legii salarizării, CALM a atenționat autoritățile asupra problemelor respective. Dar din grabă și deja din practica stabilită, nu prea s-a dorit discuții și înțelegere. Oricum ne bucurăm foarte mult pentru orice posibilitate a celor din APL ca să beneficieze de o remunerare suplimentară , cunoscând bine volumul enorm de muncă a angajaților și deficitul tot mai mare de specialiști.
Seara, am mers cu familia, la un meci de fotbal de sală foarte interesant: Moldova vs Țara Galilor. Am făcut parte dintr-o galerie impresionantă, în frunte cu primarul mun. Strășeni. Echipa Moldovei a câștigat cu 8 la 4. A fost un meci deosebit deoarece în componența selecționatei Moldovei au jucat patru discipoli ai școlii sportive din Strășeni (pentru trei din ei primul antrenor este V. Furdui).
Acasă ne întoarcem destul de târziu, dar cu dispoziție bună, care devine și mai bună când la intrare în casă auzim: Tî-lî-bî-lî-lî !!!!! Tata gol! Tata polisie!!!
Joi
Astăzi am avut întâlnire cu Dna Președintă cu care am pus țara la cale, am informat-o despre ultimele evoluții și discutat programul/conținutul evenimentelor ce urmează. Dar urmează o serie de evenimente importante și cu impact major la nivel internațional la care va participa CALM în diferite componențe.
O surpriză plăcută a venit din partea Inspectoratului General Situații Excepționale (IGSU), prin care ei informează despre acordarea CALM a distincției speciale: PARTENER merituos. Avem o colaborare promițătoare cu această structură a statului, în scopul dezvoltării serviciilor de pompieri voluntari la nivel de colectivități locale. Un rol aparte în această colaborare îl joacă partenerul și prietenul nostru comun din Austria: Hans Kohler, fost primar și in prezent director a organizației Structure Project. In rezultat, deja peste 40 de autospeciale bine echipate au ajuns în Republica Moldova consolidând capacitatea IGSU și a serviciilor sale de a reacționa la diverse situații excepționale, De asemenea, deja circa nouă posturi de pompieri voluntari au fost create sub autoritatea deplina a administrațiilor locale și cu o asigurare tehnică de cel mai înalt nivel.
O surpriză mai puțin plăcută a venit din partea Guvernului, care a remis spre avizare proiectul planului de acțiuni privind reforma administrației publice. În acest document se includ măsuri referitoare la reforma administrativ-teritorială. Ceea ce ne deranjează pe noi este faptul că la această reformă extrem de importantă se lucrează absolut netransparent, fără a implica actorii relevanți și fără a exista o corelare reală între problemele/necesitățile reale a sistemului de administrație publică locală și soluțiile oferite. De fapt, constat cu regret, că istoria reformelor anterioare se repetă și care pot fi caracterizate ca un DEZASTRU și EȘEC: În pofida faptului că ideea nu a fost atât de rea nici atunci, nici acum. Însă, modul de elaborare, conceptualizare și mai ales implementare, este cu totul defectuos și conduce la rezultate opuse celor anunțate și cel puțin formal urmărite. Am început să analizăm acest document și vom veni cu poziția oficială.
În sfârșit s-a deblocat procesul cu lărgirea spațiului de lucru pentru CALM. Acum, ne ocupăm de mobilier, echipament și accesorii necesare activității experților CALM. Mă bucur pentru colegi că vor avea în sfârșit condiții mai bune pentru activitate. Cred ca avem una din cele mai bune echipe de experți în toate domeniile importante ale APL: legal, financiar, patrimoniu, social, dezvoltare locală, scriere de proiecte și atragere de fonduri, cadastrul funciar și urban etc.
În drum spre casă, reușesc sa mai discut cu mai mulți colegi primari din teritoriu.
Iar acasă, din nou: Tî-lî-bî-lî-lî !!!!! După care nu te mai interesează nimic!
Vineri
Iată a venit și această zi de 1 februarie. Ziua Autonomiei Locale și a Lucrătorului din APL. Ca de obicei am emoții și trăiri speciale în această zi. Deoarece, împreună cu echipa, am depus un efort enorm la conceptualizarea și promovarea adoptării de către guvern a acestei sărbători profesionale. Nu sunt sigur că multe țări au reușit acest lucru. Mai mult ca atât, îmi aduc aminte despre cum prima aniversare am sărbătorit-o în compania a mai mult de jumătate de primari, în piața Marii Adunări Naționale, în fața Guvernului, protestând împotriva atitudinii umilitoare față de APL, nedorinței reale de a merge pe calea descentralizării și reformelor, abuzurilor și presiunilor administrative și judiciare împotriva aleșilor locali, presiunilor politice și cu folosirea organelor de control etc. A fost o perioadă scurtă, dar fulminantă de descătușare și emancipare a aleșilor locali. În stradă de fapt fiind, în mare parte, reprezentanți ai partidelor de la guvernare!!!
A fost un semnal că Republica Moldova revine pe cale normalității, devenind un stat în care cu adevărat există schimbări democratice și că această țară are șanse să se apropie de spațiul cultural și valoric european. Datorită acestei acțiuni, cred că pentru prima dată în istoria acestei țărișoare s-a văzut că în Republica Moldova cu adevărat există PUTERE LOCALĂ! Însă acest vis s-a spulberat în curând ca și visul… „țării de succes”. Lucrurile au revenit la „normă”, ipocrizia și mișelia politică și-a reluat atacul și a revenit la putere…
În pofida faptului că au existat unele perioade scurte de progrese cu unele rezultate bune, totuși în prezent această zi este una cu un gust destul de amar și elemente de tristețe. Atmosferă în cadrul APL este destul de apăsătoare, domnește o stare de apatie și dezamăgire. Chiar dacă în ultimii ani către localități au mers mai mulți bani/investiții, au fost mărite salariile la conducători și unele categorii de funcționari locali etc. Totuși situație este destul de complicată și paradoxală. Bani mai mulți, libertate și autonomie cu mult mai puțină. Departe de a fi caracterizată ca un progres în domeniul autonomiei locale. Aceasta deoarece, salariile au fost mărite în mod unilateral și nu la toți. În același timp, a fost practic eliminată orice libertate și autonomie pentru APL de a decide în acest domeniu. Plus, cheltuiala se pune pe contul tot al bugetelor locale!
A avut loc o reformă fiscală, al cărei rezultat este că s-au redus veniturile proprii ale APL și a crescut dependența de centru. Aceasta în loc ca veniturile proprii să crească, așa cum o cere și Consiliul Europei. Totodată, ceea ce se întâmplă în raport cu organele judiciare, dezmățul și presiunile organelor de control asupra APL, descurajează pe oricine de a se implica și ași manifesta inițiativa. Accesul la fonduri investiționale este limitat și condiționat, de regulă, de afiliere politică. Noroc că am reușit să descentralizăm parțial fondul rutier. În caz contrar, absolut toate resursele investiționale ar fi fost la cheremul politicului.
Aceasta-i atmosfera și situația actuală. Nu în zadar cred că simbolic este faptul că după mai mulți ani, în această zi NU se organizează nimic de către Guvern. Toți înțeleg și recunosc că nu există motive și atmosferă de a sărbători. Aceleași lucruri și constatări ne spun și ultimele rapoarte, rezoluții și recomandări ale Consiliului Europei care vor fi în curând aprobate și care sunt unele din cele mai critice din toată perioada de când Republica Moldova a devenit membru al Consiliului Europei, iar starea democrației locale a devenit o temă permanentă a rapoartelor de monitorizare.
Totuși, nu trebuie de pierdut speranța. Sperăm că după alegerile parlamentare situația se va schimba și noii guvernanți vor veni cu alte abordări și viziuni.
Astăzi, cu ocazia Zilei Autonomiei Locale, am participat la emisiuni radio, ședința festivă al Inspectoratului Situații Excepționale, am felicitat toți colegii și finalizând redactarea acestui jurnal nici nu am observat cu timpul a zburat.
Iar când voi ajunge acasă, sunt sigur că voi da de un dac micuț și drăgălaș, care va spune un cuvânt magic și toate problemele majore care păreau că sunt atât de importante vor deveni irelevante și minore, în comparație cuTî-lî-bî-lî-lî !!!!! Tata gol! Tata polisie!!!
Așa că dragi prieteni – totul va fi Tî-lî-bî-lî-lî !!!!!