Interviu cu Secretarul general adjunct al Guvernului responsabil politici de descentralizare și relațiile cu APL
20 mai 2014
– Dle Palihovici, la 19 mai 2014, a avut loc ședința Comisiei Paritare pentru descentralizare. Domeniul descentralizării este în competența dumneavoastră. Ce subiecte au fost abordate la ședință?
– În ultima perioadă, am testat mai multe modalități și platforme de comunicare, în care să oferim tuturor participanților în procesul de descentralizare ocazia de a-și expune punctul de vedere asupra modului în care se desfășoară reforma într-un mod susținut și argumentat. Aceștia sunt autoritățile locale, autoritățile centrale, structurile asociative ale APL și cei care reprezintă societatea civilă în cadrul Comisiei paritare, dar și partenerii de dezvoltare, care, deși nu sunt membri cu drept de vot în cadrul Comisiei Paritare, sunt totuși actori importanți în cadrul procesului de descentralizare și al reformei APL.
Trebuie să recunoaștem că, după ultima ședință a Comisiei (desfășurată în iunie 2013 – n.r.), am ieșit un pic din ritmul programului de activitate, prevăzut în Hotărârea Guvernului ce reglementează acest proces, și care prevede că Comisia Paritară se va întruni trimestrial. De acum incolo, activitatea acestei structuri va fi mai consistentă. Urmează să ne întîlnim într-o nouă ședință chiar peste două săptămâni. Am constatat că există o „foame de discuții și nevoie de coordonare a unor lucruri care se referă atît la situația de azi, adică la activitatea curentă a APL, cît și lucrurile pe care autoritățile locale le asteaptă, și care sunt noi și pentru ei, și pentru noi. Mă refer aici la implementarea legii finanțelor locale în redacție nouă din ianuarie 2015.
Recent am lansat un alt proces de consultări privind pilotarea noului sistem de finanțe publice locale în cele cîteva regiuni selectate, în cadrul căruia facem schimb de informații și impresii cu APL și cu partenerii de dezvoltare ca să vedem cum funcționează noul sistem. În urma acestor consultări, vom pregăti rapoarte pentru Comisia Paritară, dar și proiecte de decizii ce vizează buna funcțonare a sistemului, ce pot lua diferte forme: hotărâri de Guvern, legi, hotărâri de Parlament etc.
– Ați menționat testarea sistemului nou al finanțelor publice locale – ce semnale primiți din teritoriu, de la Ocnița, Rîșcani, Basarabeasca și de la Chișinău, unde noul sistem este aplicat din acest an? Autoritățile locale simt diferența?
– Am observat, în cadrul consultărilor cu autoritățile locale din regiunile pe care le-ați menționat, că, la nivel administrativ, există o deschidere și o acceptare practic totală față de noul sistem de finanțe locale. APL realizează care sunt avantajele pe care le oferă aceasta lege. Chiar dacă există unele discrepanțe sau probleme, ele sunt acoperite – inclusiv și de avîntul și din dorinta APL, exprimată inițial, atunci cînd primarii au solicitat ca acest sistem să fie implementat, și anume dorința de autonomie locală veritabilă, ca la carte.
În același timp, sunt și probleme. Acestea țin de capacitatea administrativă a autorităților locale – și mă refer aici nu doar la capacitatea instituțională a primăriilor, resursele umane de care dispun, dar și la structurarea care reiese din sistemul actual de organizare teritorială. În varianta ideală a reformei, cînd vorbim de descentralizare, ar fi trebuit să revedem sistemul administrativ-teritorial, ca să creăm capacitate în teritoriu, după care să venim cu instrumentele necesare, cum e noul sistem de finanțare a primăriilor.
Într-o altă ordine de idei, suntem expres implicați în finalizarea procesului de instruire a APL privind aplicarea noului sistem de finanțe publice locale. Mă refer la cele 10 raioane care nu au beneficiat de asemenea instruiri în toamna anului 2013, și unde vor fi organizate, pe parcursul lunii iunie curent, seminare de familiarizare cu noul sistem pentru toți primarii, secretari și contabilii primăriilor. Ne ajută, în acest sens, Programul USAID de Susținere a Autorităților Locale, care s-a angajat să desfășoare aceste instruiri. La fel, cu sprijinul Programului Comun de Dezvoltare Locală Integrată al PNUD și UN Women, va continua pilotarea noului sistem în cele patru regiuni unde aceste este aplicat din anul curent.
– Ați discutat, la ședința Comisiei Paritare, și strategiile sectoriale de descentralizare, elaborate de ministere și alte autorități publice centrale? Din cîte înțelegem, unele dintre ele trenează.
– E greșit de a examina strategiile sectoriale ca documente distincte de principalele politici din sectorul respectiv. Atunci cînd colegii din ministere vorbesc de strategiile de descentralizare, ei nu trebuie să caute departe, avînd deja strategii de dezvoltare și alte documente programatice în sectoarele lor. Strategiile sectorale de descentralizare trebuie să pună la punct competențele care, în viziunea responsabililor de sector, trebuie delegate autorităților locale, și, desigur – absolut crucial – mecanismul de asigurare financiară a acestor competențe.
În unele sectoare, strategiile într-adevăr întîrzie, trebuie să ne asumăm acest lucru. Există și motive obiective pentru acest lucru: nu am beneficiat, pe ultima sută de metri, de susținerea necesară pentru elaborarea politicilor sectoriale de descentralizare, și, din păcate, capacitatea instituțională și de expertiză în ministerele și agentiile responsabile de politici sectoriale, care să asigure finalitatea acestui proces, este insuficientă. Dar lucrurile merg înainte. Suntem acum la etapa cînd putem fixa termene concrete pentru finalizarea și aprobarea strategiilor sectoriale. Acestea vor fi stabilite în urma deciziilor adoptate, ieri, la ședința Comisiei Paritare.
– Ședința precedentă a Comisiei Paritare a avut loc în iunie 2013 – după această ședință, lucrurile s-au oprit cumva. De ce ați organizat acum o nouă ședință, ce s-a schimbat între timp?
– În toată această perioadă, dupa cum am menționat și în alte luări de atitudine, era nevoie să stabilim un sistem integrat de lucru în continuarea reformei de descentralizare și asigurare a autonomiei locale. Am căutat să obținem susținerea structurilor europene cu competențe în acest domeniu, în primul rînd a Consiliului Europei. Am reușit astfel să obținem, în Planul de acțiuni pentru anii 2014-2016 pentru susținerea dezvoltării democratice, semnat de Republica Moldova cu Consiliul Europei, un capitol special dedicat descentralizări și asigurării autonomiei locale. Acest lucru ne va permite, pornind de la prevederile Planului, să primim asistență și sprijin din partea CoE, cu participarea concomitentă a mai multor donatori.
Purtăm un dialog în acest sens și cu Delegaţia Uniunii Europene la Chișinău. Descentralizarea și autonomia locală reprezintă una din cele trei priorități de activitate ale Delegației UE. În prezent, elaborăm un studiu de fezabilitate pentru a putea realiza, în perioada 2015-2018, un proiect european pe țară privind promovarea autonomiei locale de expertiză și asistență tehnică.
Sperăm, în contextul aceluiași dialog, să fie reluată și susținerea elaborării politicilor în acest domeniu, și am dori să îi vedem alături în acest program și pe colegii din Suedia. Cred că acțiunile pe care le întreprindem sunt o confirmare a angajamentuui nostru pentru acest proces, și vor constitui un motiv în plus pentru Ambasada Suediei în Republica Moldova de a-și relua susținerea și asistența în domeniu.
Mai mult. Am stabilit platforme foarte lucrative de colaborare cu asociațiile APL, care pot înanta propuneri de decizii și politici în domeniile ce îi vizează. Ne bucură mult faptul că există o concentrare atât de bună de resurse implicate în domeniul respectiv. Astfel, în premieră, primarii au ocazia să formuleze ei înșiși modificări legislative sau propuneri de politici de țin de activitatea lor.
– Ați spus că o nouă sedință a Comisiei Paritare va avea loc peste două săptămâni. De ce atât de curând și ce veți discuta la următoarea ședință?
– Avem nevoie de eforturi mai bine consolidate de planificare și coordonare în pregătirea pentru trecerea la noul sistem de finanțe publice locale, care va fi implementat din 1 ianuarie 2015. La ședința de ieri a Comisiei Paritare pentru descentralizare, am decis să creăm un subgrup de lucru, din membrii Comisiei din Cancelaria de Stat, reprezentanții APL de nivelul 1 și 2, și di cadrul Congresului Autoritățlor Locale din Moldova. Acest subgrup va avea sarcina de a pregăti toate proiectele de decizii ale Comisiei Paritare. La ședințele subgrupului, în funcție de necesitate, vor fi invitați membri ai guvernului, experți, primari și alte autorități implicate în aceste procese. Ne propunem să mișcăm lucrurile mai rapid pentru ca, până la sfârșitul anului curent, să testăm noul sistem de finanțe publice locale, să instruim APL din toate raioanele să aplice acest sistem din 2015, și să adoptăm toate strategiile sectoriale, care trebuie conectate cu reforma din finanțe.
De asemenea, am dori, în aceeași perioadă, să pregătim și să trimitem spre examinare în Parlament un set de legi care să clarifice și să consolideze capacitatea APL de a administra treburile la nivel local: legea privind achizițiile publice, delimitarea proprietății publice, reglementările de cadastru și schimbarea destinației terenurilor, dar și schimbarea mecanismului de avizare obligatorie a personalului APL de către Cancelaria de Stat și oficiile teritoriale ale CS. Am dori să oferim autorităților locale posibilitatea de a consolida capacitatea de a gestiona servicii publice, prin introducerea tipului de întreprinderi muncipale cu participarea mai multor comunități. Avem planuri mari, și ne propunem să le ducem pînă la capăt, cu eforturi concertate.