La data de 17 iulie 2016 s-a împlinit un an de la începutul activității în calitate de Primar al orașului Ialoveni a domnului Sergiu ARMAȘU. Cu această ocazie am constatat că edilul a prezentat și un Raport de activitate (http://ialoveni.md/raportul-de-activitate-al-primarului-orasului-ialoveni-sergiu-armasu-pentru-primul-an-de-mandat-17-iulie-2015-17-iulie-2016/). Din informațiile disponibile, sunt puține autorități locale, care au făcut publice rapoarte de activitate și depun astfel de eforturi pentru a asigura o mai bună transparență referitor la activitățile desfășurate. Ne-am propus să aflăm mai multe despre viața unui primar de oraș, direct de la domnul Armașu.

C.: Domnule Armașu, iată că deja aveţi un an de când Vă aflaţi în funcţia de Primar al orașului Ialoveni. Cum caracterizaţi această perioadă?

Eu cred că pentru fiecare primar, primul an de mandat este un adevărat examen. Pentru mine a fost o perioadă deosebit de încărcată. Am preluat nu doar o primărie în administrare și sarcini curente; am preluat o mulțime de probleme ale orașului, nerezolvate de ani de zile. Primul an de mandat este suficient doar pentru a începe unele proiecte și a începe să modelezi un sistem mai eficient, după propria viziune. Totodată, un an de zile nu reprezintă nimic, când vorbim de realizarea unor proiecte foarte importante, ciclul cărora este de câțiva ani de la scriere până la atragerea finanțărilor și implementării. Din acest motiv, eu sunt conștient că ceea ce am pus la baze anul acesta, unele proiecte pe care le-am elaborat împreună cu echipa, vor da roade peste ceva timp.

C.: Ce credeți că V-a reușit în această perioadă și ce considerați că a rămas piatră de încercare mai departe?

Am reușit să îmbunătățim activitatea Primăriei Ialoveni în mai multe domenii de activitate, să îmbunătățim transparența decizională, să oferim posibilitate tuturor locuitorilor de a cunoaște activitatea Primăriei și de a-i atrage pe mai mulți cetățeni în activitățile orașului nostru. Scriind proiecte și câștigând mai multe concursuri, am reușit să dăm un semnal clar, că muncim pentru noi investiții, reabilitări de străzi, modernizarea infrastructurii de apă și canalizare, îmbunătățire a rețelei instituțiilor preșcolare, iluminatului stradal etc. Investim în dezvoltarea politicilor de tineret și sport, am dezvoltat parteneriate foarte importante la nivel internațional, am extins colaborarea cu numeroși parteneri naționali și externi, care ne va ajuta pe viitor să atragem noi resurse pentru orașul nostru. S-a reușit realizarea multor evenimente de bună calitate, promovarea localității noastre, atragerea unor finanțări suplimentare, într-o perioadă foarte scurtă de timp.

Mai avem de depășit încă multe probleme, este doar începutul. Iar problemele mai complicate sunt cele de sistem. Dar pentru a schimba din rădăcini, trebuie și timp. Noi încă până la moment nu avem finalitate cu angajarea secretarului Consiliului orășenesc. Și multe alte „pietre de încercare”, dar care, una câte una, le vom transforma din pietre – în fundament pentru a construi un sistem funcțional și eficient.

C.: Care sunt problemele de bază ale orașului Ialoveni și cum vedeți căile de soluționare a acestora?

Problemele de bază ale orașului nostru sunt: asigurarea cu apă, canalizare, transportul public, drumurile locale ș.a.

Despre asigurarea cu apă aș vrea să spun foarte dur: de atâția ani se discută că este problema numărul unu în Republica Moldova, iar noi, un oraș la câțiva km de capitala țării și până în prezent avem probleme de acces la apă. Eu cred că la nivel central trebuie să fie luate decizii radicale și curajoase, astfel ca localitățile să fie aprovizionate, în primul rînd, cu apă și canalizare. Așa precum s-a instituit recent moratoriu privind angajarea noilor funcționari, eu cred că este timpul să se anunțe un moratoriu strict la toate cheltuelile de bani publici, care nu sunt de  primă necesitate, precum apa. Cu riscul de a fi luat în furci, dar opinia mea este că în Moldova ar trebui pentru o perioadă stopate orice fel de manifestații consumatoare de bani publici, închise și unele instituții publice și de direcționat banii strict pentru acoperirea nevoilor de asigurare cu apă și sisteme de canalizare.

În orașul Ialoveni mai avem și problema serviciilor necorespunzătoare din partea S.A. „Apă Canal Chișinău”. Mulți locuitori sunt indignați de faptul că în timp ce locuitorii orașului nostru nu au elementar apă potabilă, administrația „Apă Canal Chișinău” cheltuie sute de mii de lei pentru confortul propriu, dar nu pentru îmbunătățirea serviciilor. Noi avem fântânile noastre arteziene, capacitatea cărora acoperă necesitățile orașului și am fi putut să gestionăm sectorul aprovizionare cu apă în alte condiții, decât de la distanță de întreprinderea „Apă Canal Chișinău”.

Pentru rezolvarea problemelor majore ale orașului, nu avem altă soluție decât de a accesa proiecte noi și a atrage finanțări, deoarece costurile unor astfel de investiții sunt enorme și depășesc cu mult veniturile proprii ale Primăriei. Acum suntem în așteptarea finanțării unor proiecte depuse pentru a acoperi costurile pentru construcția sistemului de apă și canalizare în oraș.

La fel și rezolvarea altor probleme menționate (drumuri, transport): am inițiat proiecte și mergem pe etape mai departe.

C.: Din Raportul prezentat de Dumneavoastră am remarcat că ați acordat o atenție sporită blocului economico-financiar și ați menționat că în Primărie trebuie să existe o gândire economică. Cum comentați această abordare?

Da, eu sunt ferm convins că în Primărie trebuie să avem gândire economică și mai puțin politică. Nu este un secret că mai mulți ani la rând consiliile orășenești din Ialoveni au insistat pe menținerea acelorași taxe și impozite locale, aceasta fiind, desigur, o abordare populistă. Nu în baza calculelor, analizelor economice, dar în baza speculațiilor politice. Însă, o localitate care dorește să se dezvolte, să creeze condiții mai bune, să fie mai curată, mai amenajată, trebuie să conștientizeze că îmbunătățirea este posibilă în dependență de aportul contribuabililor și cetățenilor, prin achitarea contribuțiilor, taxelor și impozitele locale. Mulți ani la rând, Primăria a activat în baza vânzărilor patrimoniului orașului, fără a consolida o bază  fiscală durabilă. Sau alte constatări: mai multe obiective strategice, patrimoniu al orașului, care ne-ar fi dat posibilitate să dezvoltăm diverse servicii publice, au fost pur și simplu cedate altor autorități. Spre exemplu: Casa de Cultură a orașului Ialoveni a fost cedată Consiliului raional. La fel, terenul de fotbal din spatele clădirii Primăriei, a fost transmis Consiliului raional, iar noi vrem să amenajăm, să depunem proiecte pentru acest teren, dar nu avem dreptul la proprietate. Am inițiat discuția cu conducerea raionului de a reîntoarce bunurile orașului și voi fi insistent să obținem înapoi dreptul nostru la terenul de sport și la alte obiective din oraș.

Fiind băștinaș al orașului, cunosc câte câmpuri a avut orașul Ialoveni, pe care, pe parcurs conducerile le-au cedat ușor localităților vecine, sub diferite pretexte. Acum, pentru ialoveneni, este mai complicat să identifice terenuri publice pentru a atrage investiții capitale serioase și a construi obiective de producţie, de prestare a serviciilor, comerciale, turistice, astfel ca să aducem venituri în bugetul local și noi locuri de muncă.

Atunci când statistica pe țară arată că Ialoveni ocupă unul din primele locuri după numărul milionarilor, iar în același timp bugetul local este comparativ cu a unui sat mare – desigur, există motiv de a gândi și economic (!).

C.: Ați depus în acest timp solicitări de finanțare la majoritatea programelor anunțate și aveți confirmate deja unele etape trecute cu succes. Din cele circa 900 de primării, doar câteva zeci de primării sunt evident active și considerăm Primăria Ialoveni una dintre ele. Care sunt, totuși, impedimentele reale pentru ca o primărie să activeze cu succes și care sunt factorii ce determină rezultatele bune?

Cele mai mari dificultăți sunt determinate de insuficiența cadrelor bine pregătite, impedimentele pentru a remunera corespunzător specialiștii buni, precum și interesele politice. Avem cazul, când și minimul garantat de legislație pentru premierea funcționarilor, din anumite interese a fost blocat.

Noi am ajuns și la o etapă, când avem mai multe proiecte, decât mijloace pentru a asigura contribuția pentru atragerea investițiilor. Majoritatea proiectelor solicită o cotă parte, care poate fi acoperită din veniturile proprii. Cu toate că avem numeroase proiecte elaborate și trecute câteva etape, un impediment foarte mare sunt contribuțiile pe care trebuie să le asigurăm.

C.: Permiteți-ne să atingem un subiect controversat: apartenența politică și cum influențează activitatea Primăriei factorul politic? Credeți că la nivel local contează mai mult persoana decât partidul sau care este viziunea Dumneavoastră în acest sens? Vă vedeți cumva în vre-o formațiune politică?

În Republica Moldova, la moment, primarul este unica persoană aleasă prin vot direct (urmează a fi și președintele țării). Atunci când mergi conștient în alegeri, îți dai bine seama că vei fi expus la cele mai neașteptate riscuri – și tu, și familia. Sunt cunoscute multe cazuri, când reprezentanții partidelor acumulează mai puține voturi chiar decât numărul declarat de membri ai formațiunii. Aceasta înseamnă că, totuși, persoana concretă contează, nu doar apartenența de partid. Cu totul altfel stau lucrurile în privința componenței consiliului, unde sunt aleși consilierii în baza listelor de partid. Iată aici eu cred că sub masca unui partid foarte des oamenii se trezesc conduși de persoane întâmplătoare și cu interese personale. Și cel mai potrivit sistem ar fi alegerea consilierilor conform listelor nominale sectoriale, cetățenii să voteze concret persoana și să cunoască concret cine este responsabil de decizii. Atunci când răspunderea este colectivă, de partid, atunci putem spune că nimeni nu răspunde.

Totodată, trebuie să recunoaștem că pentru un primar, dacă este membru a unei formațiuni politice din guvernare, există mai multe șanse de a atrage finanțări în localitate. Cu toate că deschis nimeni acest lucru nu-l declară și toți se „jură” că distribuirea fondurilor are loc foarte cinstit, doar după necesități, în realitate – parcă întâmplător, dar anume primăriile partidelor sunt beneficiare a multor granturi și fonduri.

Recunosc, că pe parcurs m-au abordat mai multe persoane pentru a discuta referitor la viitorul meu politic. Sincer, eu nu mă consider om politic, după caracterul meu. Însă, pe mine mă interesează să reușim a face lucruri frumoase pentru orașul Ialoveni. Din acest considerent, răspunsul meu este, că eu voi susține acea formațiune politică, care va face lucruri concrete, așteptate de locuitorii orașului nostru: ne va ajuta să aducem troleibuze în Ialoveni, să asigurăm apă, canalizare, să facem drumuri locale. Eu voi informa onest și corect oamenii, care formațiune politică acordă suport localității pentru ca să ne dezvoltăm. Interesul ialovenenilor este și interesul meu. Dacă va fi nevoie ca eu să decid cum merg mai departe, va depinde doar de un lucru: ce va câștiga de la aceasta orașul Ialoveni.

C.: Ce opinie aveți referitor la reforma administrației publice locale, aprobată recent de Guvern, despre care se cunoaște în linii generale, dar se face referire concretă la activitatea defectuoasă a consiliilor raionale.

Eu sunt un susținător convins al reformei administrației publice locale și consider că demult trebuiau revăzute competențele nivelului raional. Nu văd rostul menținerii unui aparat atât de mare la nivel raional, atunci când majoritatea problemelor revin pentru soluționare primăriilor. Anume primăriilor trebuie să le fie consolidate capacitățile, majorate statele de personal și atribuite noi competențe. Iar la nivel raional sau inter-raional, subnațional, serviciile desconcentrate să-și exercite atribuțiile specifice. Nu prea înțelegem de unde pot consiliile să economisească mijloace, pe care ulterior să le distribuie după anumite criterii. Eu consider că nimeni, nici o primărie nu trebuie să umble cu mâna întinsă nici la nivel central, nici la nivel raional. Toate fondurile, mijloacele financiare trebuie distribuite echitabil, în dependență de indici statistici concreţi pe localitate: după numărul de locuitori, suprafață etc. Atunci când unui oraș cu circa 20 mii locuitori i se alocă 100 mii lei la drumuri locale, iar pentru un sat cu 2 mii de locuitori – câteva milioane de lei, nu mai e nevoie de argumente. Dacă nu va fi efectuată o reformă autentică, atunci primăriile vor ajunge într-un asemenea  hal, încât nici paznicul la primărie nu va mai rămânea.

C.: Vă rugăm să ne descrieți pe scurt o zi obișnuită  de muncă a Dumneavoastră.

De obicei, la ora 7 dimineața sunt deja la serviciu, inspectez unele lucrări în desfășurare, examinez corespondența, poșta electronică. După ora 8, operativ planificăm cu colegii unele activități curente și începem a parcurge activitățile fixate preventiv în agendă: întrevederile de lucru, întrunirile tematice, întâlnirile cu cetățenii, deplasările în teritoriu și la obiectivele aflate în gestiunea Primăriei. După ora 17:00, stabilesc unele întâlniri și discuții cu locuitorii. Câteva ori pe săptămână, dimineața, până la ora 7, seara – după ora 19.00, mai fac puțin sport (înot, fotbal). După cina de seară în familie, de obicei mai citesc și răspund la unele mesaje pe rețelele de socializare, propuneri de colaborare sau alte demersuri scrise în privat. Mă strădui să iau în considerație mesajele constructive și să intervin atunci când este cazul. Dacă telefoanele ”tac”, atunci înseamnă că mi-a mers, să mă duc la culcare înainte de miezul nopții.

C.: Am remarcat că utilizați rețelele de socilaizare pentru a informa locuitorii orașului Ialoveni despre activitatea desfășurată. Considerați că este un instrument eficient de comunicare?

Parțial, utilizez și rețelele de socializare, dar consider această modalitate de comunicare doar o alternativă pentru a spori transparența și a menține un dialog cu locuitorii orașului. Practica arată că nu toți sunt onești și utilizează rețelele de socializare cu bune intenții. Avem multe cazuri de compromitere a acestei modalități de dialog virtual.  Atâta timp, cât se operează cu un vocabular decent și cu informații obiective, eu cu toată responsabilitatea sunt de acord să răspund, să fiu receptiv. Dar, dacă cineva începe să abuzeze de toleranța mea, atunci – totul e până la un moment. Oricum, în veacul tehnologiilor moderne, primăriile au posibilitatea să comunice cu locuitorii săi și prin intermediul rețelelor. Însă această modalitate nu va exclude comunicarea oficială. Deaceea, îndemn locuitorii orașului să nu se limiteze doar la postări pe internet, dar să înainteze oficial demersurile către primărie, pentru a documenta oficial necesitățile și a monitoriza strict situația.

C.: Aveți cazuri când doriți să renunțați a mai comunica prin intermediul rețelelor de socializare?

Eu nu sunt atât de influențabil, încât să mă determine orișicine să renunț ușor la ceva. Da, aşa cum fără aceasta mai am și binevoitori, care, dacă nu reușesc altfel, măcar pe internet se străduie să se manifeste. Cel mai des, astfel de eroi, care au și un vocabular pe măsura educației, cu regret, sunt exact la vârsta copiilor mei. Respectiv, dacă aș fi părintele lor, mi-ar fi foarte rușine pentru ei. Dar această senzație o vor putea înțelege doar acei cu o anumită educație și morală. Experiența acumulată deja îmi permite să fac diferențiere, cine și ce intenții urmărește. Așa că, aș considera că ceva este în neregulă, dacă nu ar exista și indivizi mai exotici, rătăciți prin internet.

C.: Noi vrem să Vă urăm perseverență și mult succes pentru a realiza lucruri frumoase în orașul Ialoveni!

Vă mulțumesc, aș fi bucuros să îndreptățesc încrederea ialovenenilor.

Imprimare