Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) a elaborat un AVIZ la proiectul de lege pentru aprobarea Listei terenurilor agricole proprietatea exclusivă a statului (număr unic 558/APP/2023).

În Aviz, CALM vine cu mai multe exemple privind neclaritatea și caracterul controversat al proiectului de lege, printre acestea fiind  atribuirea în mod abuziv de către Agenția Proprietății Publice, a unei noi competențe, sfidând principiul legal al delimitării, după bunul său plac.

CALM atenționează că în practica de jurisdicție a Curții Constituționale a Republicii Moldova în materie de delimitare a proprietății publice, Înalta Curte deja s-a expus la acest subiect. Astfel, prin hotărârea Curții Constituționale nr. 12/2005, Curtea Constituţională a apreciat „îngrădirea dreptului unităţilor administrativ-teritoriale la proprietate, consfinţit de art. 127 din Legea Supremă”.

În Avizul CALM sunt prezentate și alte argumente, constatarea fiind că nu există temeiuri legale privind continuarea procedurii administrative de adoptare a proiectului de lege (nr. unic 558/APP/2023), iar continuarea acestei proceduri va constitui o sfidare a dispozițiilor imperative ale legii, o încălcare a principiului autonomiei locale și o nouă îngrădire a dreptului unităţilor administrativ-teritoriale la proprietate, principii consfinţite de Legea Supremă.

În afară de aceasta, CALM informează că în contextul procesului de delimitare și înregistrare  a proprietății publice, o astfel de abordare riscă să  blocheze întregul proces și să genereze litigii interminabile între APL, APC și persoane de drept privat. Mai mult, în condițiile în care marea majoritate a bunurilor din teritoriul UAT nu sunt de importanță națională, ci locală, această abordare nu își are temeiul, nici fundamentarea socială, gestionară și practică, iar prin reiterarea aprecierii preluate din practica Curții Constituționale, proiectul de lege „nu conţine date concludente care ar demonstra că, din punct de  vedere economic, ecologic, istorico-cultural sau al securităţii statului, terenurile respective au caracter strategic pentru Republica Moldova”.

În anexele ce se propun a fi aprobate prin proiectul de lege se regăsesc multe terenuri de interes local, care nu prezintă interes național și care au fost incluse în Listă nejustificat, fără a fi demonstrată importanța /interesul lor național! A se vedea în acest sens și cazul Primăriei s. Popeasca, Ștefan Vodă (anexa).

CALM reamintește că în Lista de terenuri proprietate publică a statului pot să se regăsească legitim, strict doar terenurile care au fost delimitate în modul stabilit de Legea nr. 29/2018 și în privința cărora au fost parcurse etapele și perfectate formalitățile prevăzute de lege.

Având în vedere că prin acest proiect se încalcă principiile constituționale ale  autonomiei locale și descentralizării, se îngrădește dreptul de proprietate publică a UAT, consfințit de art. 127 din Constituție, în cazul adoptării legii, aceasta riscă să devină obiect al contestației la Curtea Constituțională.

Ținând cont de argumentele expuse, CALM se pronunță CATEGORIC ÎMPOTRIVA ADOPTĂRII proiectului de lege.

Anexe:

Avizul CALM la proiectul de hotărâre cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru aprobarea Listei terenurilor agricole proprietatea exclusivă a statului (număr unic 558/APP/2023)

Adresarea CALM privind solicitarea Agentiei Proprietatii Publice de avizare a proiectului Hotaririi de Guvern nr.161/2019 privind aprobarea listei terenurilor proprietate publica a statului

Imprimare