Primari şi contabili din 30 de localități au aflat, pe parcursul lunii iulie, cum își pot gestiona mai eficient bugetele. Cele 3 seminare, cu o durată de trei zile fiecare, au fost organizate în cadrul proiectului Acordarea asistenței tehnice și instruiri pentru consolidarea capacităților APL în domeniul managementului finanțelor publice locale și administrarea taxelor și impozitelor, implementat de IDIS „Viitorul” cu sprijinul financiar al Programului Comun de Dezvoltare Locală Integrată (PNUD Moldova/UN Women) în perioada august 2013 – iulie 2015. Astfel, IDIS „Viitorul” a reuşit să desfăşoare deja 3 module din cele 4 destinate autorităţilor locale şi care se axează pe subiecte de importanţă majoră pentru consolidarea autonomiei financiare la nivel local.

Programul se desfășoară în cadrul a 30 de primării, cu scopul de a consolida capacitățile administrative în diverse domenii, cum ar fi administrarea locală, taxe și impozite. De asemenea, desfășurăm și consultații în teritoriu, individualizate pentru fiecare primărie, despre cum își pot îmbunătăți managementul bugetului local, colectarea taxelor și impozitelor. Ne bucurăm că participanții sunt foarte activi, că au întrebări, și primim feedback pozitiv de la ei”, a explicat Zina Adam, consultant pentru consolidarea capacităților al Programului Comun de Dezvoltare Locală Integrată.

Din întrebările adresate de participanți, ne dăm seama că sunt slab informați despre prevederile legale din domeniu. Astfel, misiunea noastră este să-i informăm și să le explicăm acele modificări legislative care pot lucra în favoarea lor. Pentru a-și planifica bugetul în baza performanțelor și nu în mod mecanic cum se întâmplă de obicei. Îi instruim în așa mod încât să-și poată crește baza fiscală și propriile venituri ca să nu mai aștepte ajutor de la Guvern”, a subliniat Lilia Rotari, una din instructoarele implicate în program.

Din păcate, deținem cunoștințe insuficiente despre cum ne putem schimba situația și spori veniturile cu propriile forțe. Acordăm puțină atenție planificării, analizării și executării bugetului. Ne-am propus să coordonăm acest aspect cu mai mulți colegi din primărie și chiar să facem mai transparent acest element. Astfel, pe 10 august ne propunem să organizăm audieri publice pe marginea îndeplinirii bugetului pe șase luni”, a punctat Pavel Codreanu, primarul localității Ruseștii Noi din Ialoveni.

În cadrul proiectului au mai fost instruite alte peste 150 de persoane pe marginea aspectelor legate de finanțe publice locale. Totodată, experții proiectului se deplasează în toate aceste localități implicate pentru a discuta problemele specifice fiecărei localități cu reprezentanții primăriilor (primari, contabili, perceptori fiscali, secretari, din comisia buget finanțe) despre problemele, neajunsurile în domeniul finanțelor locale și identificarea soluțiilor pentru acestea.

De asemenea, au fost elaborate două ghiduri – Ghidul APL Impozite și taxe locale și Ghidul Facilitatorului, modulul „Colectarea Taxelor Locale”. Urmează să fie elaborat și Ghidul Facilitatorului modulul „Managementul Finanțelor Locale”.

Programul Comun de Dezvoltare Locală Integrată este implementat de PNUD Moldova și UN Women, cu susținerea financiară a Guvernului Danemarcei. Programul are drept scop consolidarea capacităților autorităților publice locale de prestare a serviciilor publice, și promovarea reformei de descentralizare. Coordonatorul național al PCDLI este Cancelaria de Stat a Republicii Moldova. 

 Pentru detalii, contactați Coordonatorul Relații Publice al IDIS ”Viitorul”, Diana Lungu, la numărul de telefon 0 22 221-844 sau pe e-mail: diana.lungu@viitorul.org   

Imprimare