Congresul Autorităţilor Locale din Moldova (CALM), conform sarcinilor statutare, obligaţiile faţă de membrii CALM, adresările parvenite de la ei, precum şi capacitatea de expertiză în domeniul administraţiei publice locale (APL) monitorizează acţiunile organelor de urmărire penală şi procuraturii în privinţa aleşilor locali.  În rezultat, CALM a făcut unele constatări care sperăm că vor ajuta organele de resort să examineze sub toate aspectele, complet și obiectiv, circumstanțele cauzelor.

 În rezultatul studierii diferitor cauze, ca și constatare generală, CALM a stabilit că organele de urmărire penală şi procuraturii neglijează sau nu aplică în cunoştinţă de cauză normele legislaţiei în vigoare prin prisma principiilor constituţionale, legale şi internaţionale de organizare şi funcţionare a autorităţilor administraţiei publice locale (APL), în special principiile descentralizării serviciilor publice (descentralizării administrative) şi autonomiei locale. În acest context, CALM recomandă să fie atrasă atenţia la mai multe principii de bază sau, altfel spus,pilonii care ar trebui să stea la examinarea cauzei:

Consiliile locale şi cele raionale, primarii şi preşedinţii de raioane funcţionează ca autorităţi administrative autonome, soluționând treburile publice din sate (comune), oraşe (municipii) şi raioane, în condiţiile Legii. Raporturile dintre autorităţile publice centrale şi cele locale au la bază principiile autonomiei, legalităţii, transparenţei şi colaborării în rezolvarea problemelor comune. Între autorităţile centrale şi cele locale, între autorităţile publice de nivelul întîi şi cele de nivelul al doilea nu există raporturi de subordonare, cu excepţia cazurilor prevăzute de Lege(a se vedea art. 6 din Legea privind administraţia publică locală, nr. 436-XVI din 28.12.2006);

Autorităţile administraţiei publice locale beneficiază de autonomie decizională, organizaţională, gestionară şi financiară, au dreptul la iniţiativă în tot ceea ce priveşte administrarea treburilor publice locale, exercitându-și, în condiţiile Legii, autoritatea în limitele teritoriului administrat. În realizarea competenţelor lor, autorităţile administraţiei publice locale dispun de autonomie, consfinţită şi garantată prin Constituţia Republicii Moldova, Carta Europeană a Autonomiei Locale şi prin alte tratate la care Republica Moldova este parte (a se vedea art. 3 şi 7 din Legea privind administraţia publică locală, nr. 436-XVI din 28.12.2006);

Preşedintele raionului, la fel ca și primarul, în calitatea sa de autoritate publică executivă, asigură executarea deciziilor consiliului, poate îndeplini şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare sau încredinţate de consiliu. (a se vedea art. 29 și 53 din Legea privind administraţia publică locală, nr. 436-XVI din 28.12.2006)

În același timp, în actele de învinuire (rechizitoriul), deseori este defectuos reflectată componenta argumentării legăturii cauzale dintre faptă şi prejudiciul real cauzatPur şi simplu sunt luate sumele achitate sau prevăzute în anumite contracte, fără a analiza în ce măsură ele erau imperioase în exercitarea eficientă a atribuţiilor prevăzute prin Lege sau conform Legii, inclusiv în ce măsură erau în exces. 

CALM amintește că și recenta Recomandare 411 (2018) a Congresului Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei indică asupra necesității examinării procedurilor judecătorești împotriva aleșilor locali pentru a se asigura că acestea nu constituie un element de hărțuire judiciară și nu împiedică aleșii locali să-și administreze în mod liber colectivitățile lor locale, dar și să găsească echilibrul corect între interesul public local și lupta împotriva corupției pentru a menține un nivel bun de guvernare locală în lumina Cartei și a altor standarde europene și pentru a permite aleșilor locali să-și exercite liber mandatul politic, beneficiind în același timp de prezumția de nevinovăție.

Acestea, dar și alte constatări au fost expediate autorităților publice competente, în speranța efectuării unui act de justiție responsabil.

Aici găsiți materialul atașat:

OPINIE referitor la  calificările de fapt şi de drept din cauze penale  privind aleşii locali în comiterea infracţiunilor prevăzute în art. 327 alin. (2) lit. b), 328 alin. (3) lit. b) şi d) şi 329 alin. (2) lit. b), etc.  din Codul penal

 

Imprimare