Linia telefonică dedicată problemelor refugiaților din Ucraina – 0800 800 11 a fost preluată de Agenția ONU pentru Refugiați. Lansată la 1 martie 2022 și administrată până acum de Guvernul Republicii Moldova, mai exact Centrul Unic de Gestionare a Crizei, linia verde a preluat, în perioada 1 martie – 8 aprilie, peste 10.500 apeluri de la refugiați din Ucraina, dar și de la cetățenii Republicii Moldova care au avut nevoie de informații pentru a dona sau a ajuta direct oamenii veniți din țara vecină.
Funcționarii și funcționarele care au stat zilnic de gardă la telefon erau responsabili de mai multe categorii de apeluri: bunuri, alimente, cazare, servicii medicale, servicii de transport și cele consulare sau juridice. În acest fel, operatorii și operatoarele ofereau informația necesară refugiaților ori transmiteau solicitarea lor altor colegi de la Centrul Unic de Gestionare a Crizei pentru a rezolva problemele cetățenilor din Ucraina.
Operatorii liniei verzi au fost atât angajați ai Cancelariei de Stat, dar și colegi de la Academia de Administrare Publică și cei de la Agenția Servicii Publice. Vera Gurievschi, consultantă în cadrul Cancelariei de Stat, a oferit suport informațional refugiaților atât pe parcursul săptămânii, cât și în weekend-uri, asumându-și funcția de coordonatoare a echipei liniei verzi. Chiar dacă specificul muncii sale de zi cu zi s-a schimbat peste noapte, Vera Gurievschi spune că în toată această perioadă a fost motivată de faptul că, alături de alți colegi, a putut ajuta oamenii aflați în dificultate.
„Am răspuns fiecărui apel și am încercat să găsim o soluție pentru fiecare problemă. Solicitările au fost diferite. Dacă la început erau foarte multe întrebări în legătură cu posibilitățile de transport, ulterior a crescut numărul solicitărilor privind cazarea. Atunci când numărul refugiaților rămași pe teritoriul Republicii Moldova a scăzut și o parte au plecat în Uniunea Europeană, au apărut cele mai multe solicitări la categoria alimentare, servicii medicale și consulare pentru refugiații care au decis să rămână o perioadă la noi”, menționează funcționara.
Din spusele operatorilor și operatoarelor, au fost și apeluri mai puțin obișnuite. De exemplu, refugiații au întrebat de unde pot lua materiale pentru confecționarea unor lucrări manuale, iar alte persoane, cetățeni ai Republicii Moldova, s-au oferit să doneze instrumente muzicale, cum ar fi un pian.
Vera Gurievschi susține că cea mai mare recompensă a muncii echipei liniei verzi a fost un „mulțumesc” sincer de la celălalt capăt al firului. În medie, operatorii liniei verzi în cadrul Centrului de apel în incinta Guvernului au recepționat zilnic circa 250 de apeluri, iar maximum înregistrate au fost 761 de solicitări pe zi.
La începutul lunii aprilie 2022, Agenția ONU pentru Refugiați a format o nouă echipă a Centrului de apel și a asigurat locația pentru acesta. De asemenea, agenția și-a asumat toate cheltuielile privind funcționarea liniei telefonice pentru refugiați și cetățenii moldoveni care vor să ajute.