Corespondentul ziarului ”Ora Locală” i-a adresat domnului Sergiu Armașu, primarul orașului Ialoveni, câteva întrebări, vizând conlucrarea autorităților publice locale cu fracțiunile politice din Consiliul orășenesc, perspectiva unei colaborări constructive între Primărie, în frunte cu un primar independent și fracțiunile politice, care, se pare, sunt cointeresate să-și promoveze interesele politice. De asemenea, ne-am interesat cum vede domnia sa și ce urmează să întreprindă pentru îmbunătățirea conlucrării cu consilierii locali și convingerii acestora, precum că în Primărie este necesar a soluționa problemele  serioase ale orașului și mai puțin a face politică.

Domnule primar, exact un an în urmă ați candidat independent în alegerile locale. Recunoașteți că, chiar din start, au existat și există niște relații tensionate în conlucrarea cu unii reprezentanți ai fracțiunilor politice din consiliul orășenesc? Cum ați caracteriza Dumneavoastră conlucrarea cu exponenții politici din consiliul orășenesc Ialoveni?

Evident, avem unele divergențe de opinii, dar consider că problemele sunt create artificial. Pentru confirmare, pot să argumentez foarte simplu: s-a constatat, că în perioada dintre ședințele consiliului – echipa Primăriei, cu un stat de personal foarte mic pentru volumul de lucru într-un oraș, a activat, totuși, foarte productiv. Avem rezultate vizibile, pe care le putem confirma prin proiectele cîștigate deja, parteneriatele importante stabilite, inclusiv internaționale, unele surse financiare atrase pentru oraș etc.

Respectiv, dacă Primăria își face cu străduință lucrul zi de zi, iar rezultatele se confirmă prin  proiecte atrase, parteneriate stabilite, servicii prestate, atunci logic ar fi ca această echipă să fie ajutată, sau, cel puțin, lăsată în pace să lucreze, fără a fi hărțuită cu ședințe extraordinare impuse și probleme create artificial.

Credeți că este temei ca fracțiunile politice să se îngrijoreze că lucrurile în Primărie nu merg în direcția corectă?

Dar nu există absolut nici un motiv pentru care fracțiunile politice ar putea reproșa colectivului Primăriei lipsă de acțiune, nedorință sau incapacitate de soluționare a problemelor locuitorilor. Ba din contra: în actuala echipă a primăriei avem o abordare complexă și punem bazele unui sistem funcțional și transparent, dezvoltăm capacitățile instituționale ale primăriei și practica de scriere a proiectelor pentru atragerea fondurilor adiționale. De asemenea, avem strategia clară de lucru și viziunea de atragere a partenerilor străini, de extindere a colaborării cu diferite instituții și organizații, cu societatea civilă. Cîteva persoane din Primărie știu cîte eforturi au fost necesare, pentru a obține unele rezultate în circa 10 luni de activitate și a începe modelarea unui sistem mai reușit. Mai este necesar a completa echipa cu funcționari profesioniști, cum ar fi secretarul consiliului și de întărit unele sectoare de lucru, verigile mai slabe, componenta analize economice, dezvoltarea economică, relațiile cu cetățenii și comunicarea. Această echipă, care dorește să facă transformări pozitive,  nu se uită la oră cînd să plece acasă și nu întreabă dacă sîmbăta sau duminica sunt zile lucrătoare. Se lucrează într-un ritm foarte intens, pentru a reuși cu resurse modeste rezultate mult mai bune.

Dar cum să priceapă oamenii simpli ce-s cu aceste ședințe ordinare, extraordinare, cît de necesare sunt ele?

Pe parcursul anului pot fi organizate 4 ședințe ordinare ale Consiliului orășenesc, așa cum prevede legea, o dată la 3 luni de zile. În cazuri într-adevăr excepționale ne putem permite luxul de a desfășura ședințe extraordinare. În rest, foarte bine am lucra și ne-am întîlni în ședințe de 4 ori pe an. Și mai puțini bani cheltuiți din bugetul orașuluii pentru astfel de ședințe, și mai constructiv, și financiar mai rezonabil. Însă, unor consilieri le place idea de a convoca ședințe extraordinare, cînd le abate și prin aceasta se distorsionează și ritmul de lucru al Primăriei. Avem deja precedente la Ialoveni: ba unora nu le place și părăsesc ședința, ba ne convocăm cînd cineva dorește, ba se include în agenda ședințelor numai întrebările comode, ba se exclude ce nu este pe plac. Dar despre logica unor voturi – este evident cînd prevalează interesul orașului, și cînd al unui

Am citit despre majorarea îndemnizațiilor consilierilor și dezacordul cu această decizie. Cum comentați?

Vă aduc argumente concrete. În cadrul consiliului precedent, mărimea îndemnizației unui consilier pentru participarea la ședințe era de 200 lei. În actualul consiliu, unele fracțiuni au propus să fie majorată îndemnizația de 2,5 ori. Astfel, la moment constituie 500 lei. Trebuie să achităm pentru fiecare ședință circa 12,5 mii lei, care ar putea fi alocate pentru alte necesități ale orașului.

Dacă facem referire la poziția Guvernului referitor la îndemnizațiile consilierilor locali,  constatăm un lucru foartre interesant. Astfel, prin Hotărîrea Guvernului nr.206 din 26 februarie 2016, Guvernul aprobă un Aviz, prin care recomandă la o inițiativă legislativă, ca îndemnizația, plătită consilierilor locali pentru participarea la ședințele consiliului, să nu depășească 150 lei. De asemenea, în Aviz se menționează pentru comparație: pentru participarea deputaților în ședințele în plen ale Parlamentului suma pornește de la 50 lei, iar pentru Președintele Parlamentului –este de pînă la 100 lei. Respectiv, unii consilieri din Ialoveni au solicitat îndemnizații pentru ședințe de 5 ori mai mari decît  îndemnizația unui Președinte de Parlament!

Pentru a Vă încredința de aceste argumente, accesați pagina oficială a Guvernului, la rubrica ședințele Guvernului –ședința din 24 februarie 2016, întrebarea nr.30 ”Pentru Aprobarea Avizului la Proiectiul de lege privind modificarea prevederilor art.24 alin. (3) din Legea nr.768-XV din 2 februarie privind Statutul alesului local.  Vedeți link-ul: http://gov.md/sites/default/files/document/attachments/intr30-2.pdf.

Pentru mine nu este de înțeles această decizie a consilierilor și din alt punct de vedere: în majoritatea statelor lumii, aleșii locali, deoarece acceptă să fie persoane publice și să lucreze în folosul comunității, nu primesc bani pentru munca de consilieri. Admitem că moldovenii sunt mai „strângători”. Atunci m-aș întreba: oare s-au majorat cumva de 2,5 orisalariile, pensiile, veniturile primăriei sau care este baza comparativă acestei majorări a actualilor consilieri? Au fost aduse cumva de către consilieri venituri suplimentare în bugetul orașului și pe acest motiv ar fi existat un drept moral de a cere majorare? Ba nu, din contra. Mai mult decât atât: nimeni nici nu vorbește de majorarea veniturilor  locale, fiindcă politic nu este popular să propui majorarea unor taxe locale, impozite, care s-ar cere de ajustat. Unii consilieri preferă să majoreze îndemnizațiile personale și nicicum nu-i interesează situația cu veniturile în bugetul local.

 În presa online locală se vorbește despre unele ostilități între cosilieri și primar. Care, credeți, ar fi acestea de o parte și de cealaltă?

Oricare Primar își dorește o colaborare bună cu toți consilierii. La fel și eu. Nu îmi place să-mi irosesc timpul, eforturile și sănătatea pentru lucruri de nimic, care sunt distructive. Nu este judicios și nu ne putem permite să stopăm unele proiecte și inițiative, din cauza înțelegerii diferite a căilor de dezvoltare a orașului. Doar argumentele constructive, transparența și activitățile concrete pot să contribuie la rezolvarea problemelor.

Deacea, eu rog unii consilieri să nu fie cinici și să nu vorbească una în fața cetățenilor, dar zi de zi să facă total altceva. Cum ar fi, dau cîteva exemple: președintele fracțiunii, Sergiu Purcică, declară ferm că „noi vrem să conlucrăm, susținem majoritatea inițiativelor bune pentru oraș” etc. În același timp, tot domnul Purcica, împreună cu ”писатель-iu” Andrian Rusu, specializat în denigrarea zi de zi a primarului, depun în fiecare săptămînă petiții și plîngeri la CNA, CNI, SIS, procuratură, poliție, Guvern, Parlament și toate organele de control posibile. Ultima surpriză chiar înainte de ședința extraordinară din 27 mai, am fost contactat de reprezentantul CNA urmare solicitării depuse.  Apoi, după ședința din 27 mai – deja la poliție demersuri, fiindcă altceva în orașul Ialoveni nu există de lucru, doar cu primarul a rămas să se clarifice! Cazuri, pe care le calific irosire de timp și hărțuială. La un moment dat, am să fac publice aceste demersuri, o întreagă colecție dețin, pentru că ialovenenii ar trebui să-și cunoască luptătorii aprigi pentru „bunăstarea” lor! Iar eu – voi lucra ferm, cu acțiuni concrete înainte.

O altă istorie aparte consider ”destăinuirea” consilierului Vasile Vulpe, precum că „tare l-am mai dezamăgit”. Era și de așteptat, cum să nu-l degamăgesc, dacă am tupeul și îndrăznesc să fac totul public și să mai menționez, că însăși domnul Vulpe este acel, care a votat pentru decizii, despre care apoi se tînguiește!

Nu este cazul să ne prefacem, precum în situația cu Gospodăria Locativ Comunală, că iată ce mai problemă are orașul, gunoiul se aduce în oraș și-i dezastru (!). Nu este oare ipocrizie, să aduci la faliment o întreprindere, unde au fost conducători unii actuali consilieri, să lași în urmă datorii imense și bunuri sechestrate, să pui bariere și să votezi împotrivă ca această întreprindere să atragă vre-un proiect, deja care a fost identificat cu unii investitori străini, și apoi să soliciți ședință extraordinară cu subiectul probleme  cu gunoiul în orașul Ialoveni!?

La fel subiectul și majoritatea cazurilor cu terenurile de pămînt. Cine nu știe în orașul Ialoveni persoanele care au făcut business cu pămînturile ialovenenilor? Oare nu este o ipocrizie și cinism total să apuci prăjina și să strigi, vai ce se face cu pămîntul în Ialoveni?! Eu cred că nu trebuie multe comentarii la acest subiect.

După toate aceste constatări, concluzia este doar una: trebuie de lăsat la o parte ipocrizia și cinismul care sunt foarte evidente și de căutat fiecare de lucrul său.

De lăsat la o parte ședințele extraordinare și cele inventate artificial și de făcut fiecare la locul său de lucru ceea ce poate mai bine. Consilerii au susținere politică – poftim, aducem pe linii de partid proiecte în oraș, informăm toți oamenii despre ce partid și ce a reușit să facă pentru oraș, iar oamenii apoi o să aprecieze singuri. Nu prin stoparea inițiativelor primarului, dar prin atragerea din partea fracțiunilor și partidelor a mai multor proiecte.

Dar Dumneavoastră personal ce ați întreprinde pentru ca să îmbunătățiți colaborarea?

Iar eu, am să mă străduiesc să-mi argumentez, inclusiv în scris, propunerile pe care le voi promova. În caz că nu voi avea susținerea solicitată, voi realiza acele activități, care le voi reuși sub propria responsabilitate. Dar voi continua și tratativele cu fracțiunile politice pe proiecte majore pentru oraș, cu atragerea susținerii locuitorilor.

Plus la toate, voi lansa idei comune, de interes pentru toți locuitorii, indiferent de viziuni politice, care să fie un exercițiu de unitate a localității noastre. (Analogic cu exercițiul unei idei naționale, în cazul cînd există divizare în societate și se dorește unificarea eforturilor într-un interes comun). Mă voi consulta cu locuitorii, ce ar fi bine de întreprins, cot la cot: Primăria, consilierii și locuitorii, astfel ca nimeni să nu aibă îndrăzneala a găsi motive pentru compromiterea unui interes major pentru orașul nostru.

Un exemplu de unitate în jurul unor idei comune ar fi – soluționarea problemei transportului public și extinderea liniei de troleibuz. Îndemn să promovăm o campanie comună de lobby politic cu ajutorul fracțiunilor din consiliul orășenesc Ialoveni pentru a atrage investițiile necesare. Rezultatul acestei inițiative va arăta atitudinea concretă față de problemele reale ale locuitorilor. Primul pas este făcut, aștept implicarea și susținerea politică a consilierilor.

La fel, este binevenită implicarea și susținerea politică a fracțiunilor pentru promovarea insistentă a demersului înaintat către partidele parlamentare din partea Primăriei Ialoveni privind retrocedarea acelor 162 ha de pămînt pentru loturi de casă, atît de așteptate de ialoveneni.

Eu sunt convins, că anume prin contribuția la soluționarea unor astfel de probleme majore pentru oraș, fracțiunile politice ar avea de cîștigat simpatie din partea locuitorilor. Nu este cazul de gîndit doar politic: de ce să ajutăm să rezolvăm această problemă acum, nu este primarul partidului și nu cumva să-i facem prin aceasta autoritate (!?). Cu așa gîndire, putem intra într-un cerc vicios: ba partidul nu va fi acel care trebuie, ba primarul nu de acolo, ba consilierii din altă parte. Dar ce facem cu orașul? Din cauză că se va aștepta o anume constelație pe cer, problemele nu se vor micșora, dar se vor complica. Noi trăim astăzi și acum. Haideți să rezolvăm astăzi pentru viitorul orașului și să conștientizăm, că oamenii  deja ușor disting șmecheriile cu „piarul politic”. Faptele concrete sunt apreciate.

Vreau să Vă asigur: nu-mi voi asuma merite ale unor inițiative, pe care nu le poate rezolva un primar fără susținerea consilierilor și fracțiunilor politice. Voi fi foarte corect în aprecierea justei valori și contribuții din partea fiecărui partid politic în dezvoltarea orașului.

De asemenea, voi depune eforturi ca activitățile Primăriei să fie total transparente. Voi fi deschis pentru orice informație despre acțiunile întreprinse și contribuția fiecărui. Eu mă voi concentra categoric doar pe activități și mă voi detașa de polemici și participări la ședințe extraordinare, în caz că le voi considera artificial provocate.

În realitate, nu este greu de conlucrat într-un consiliu chiar și foarte politizat,  se poate de depășit orice divergență prin argumente și polemici constructive, făcînd totul transparent, cu oameni raționali și bine intenționați.

În rest, eu sunt foarte optimist și sunt convins, că doar prin rezultate concrete poți demonstra ce intenții ai pentru orașul tău. Intențiile mele în calitate de Primar sunt de a contribui cu toată priceperea și capacitățile la transformarea pozitivă și la dezvoltarea orașului natal Ialoveni.

Imprimare