Boris Gherasim, fost ministru al Transporturilor, președintele Asociației Drumarilor Antreprenori din Moldova consideră că schimbarea mecanismului de formare a taxei rutiere va crea mari dificultăți în activitatea autorităților locale, dar și a agenților economici.
„Am avut discuții la ședința Fondului Rutier, dar și cu conducerea Ministerului Finanțelor, dar nu am fost auziți. Am înțeles că premierul susține această inițiativă și nu știu dacă se va ține cont de poziția noastră”, a declarat Boris Gherasim pentru calm.md.
Fostul ministru al Transporturilor s-a arătat convins de faptul că includerea taxei rutiere în acciza la benzină va diminua suma mijloacelor financiare pentru reparația și întreținerea drumurilor, iar în buget va ajunge o sumă mai mică. „Dacă acum știm exact câte mijloace vin de la taxele rutiere, dar și de la celelalte taxe care se folosesc conform legislației din RM, după implementare, suma mijloacelor financiare ce va intra în buget se va micșora și nu înțelegem cum au făcut calculele cei de la Ministerul Finanțelor”.
Boris Gherasim a amintit că deja există o strategie de reabilitare și întreținere a drumurilor, aprobată de toți partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova, care este asigurată cu un sistem de finanțare în dependență de necesitățile existente. „Ne-am asumat față de partenerii externi sarcina de descentralizare a sistemului financiar. În Europa, în jur de 33% din toate finanțele acumulate ajung la administrația publică locală de nivelul I și II. Unica ramură unde am realizat noi această descentralizare este că s-a dat APL-urilor 50% din banii acumulați în Fondul Rutier, în funcție de numărul populației. Astăzi, un primar sau un președinte de raion știe cum să-și programeze pentru anul viitor sarcinile. Prin modificările la politica fiscală și vamală înțelegem că Ministerul Finanțelor vrea să centralizeze tot. Aș da un sfat premierului: nu vă grăbiți să centralizați totul în mâinile Ministerului Finanțelor.”
Potrivit lui Boris Gherasim, în cazul în care organele de control au careva obiecții legate de corectitudinea utilizării acestor mijloace financiare, nu au decât să verifice și să pedepsească vinovații. „Nu este mai responsabil un ministru decât un președinte de raion sau un primar. Fiecare are responsabilitatea sa la nivelul unde activează”, a punctat fostul demnitar.
Fostul ministru s-a arătat convins de faptul că această centralizare va avea consecințe și asupra activității agenților economici. „Se va scumpi combustibilul. Formula actuală din politica fiscală prevede majorări anuale de 10% ale accizelor la combustibil, ceea ce va crea o povară pentru agenții economici care, cu siguranță vor căuta soluții pentru a soluționa această problemă. Adică va înflori speculația, mulți se vor aproviziona în alte țări (Rusia, Ucraina), etc. Lucrurile bune care s-au făcut trebuie păstrate”, a conchis Boris Gherasim.
Ana Moraru, Serviciul de Comunicare al CALM