Formula de repartizare a Fondului Rutier trebuie să răspundă necesităților localităților și să fie în spiritual descentralizării! În lipsa unui mecanism echitabil, satele și orașele noastre vor rămâne cu drumuri impracticabile și infrastructura rutieră la pământ. Este opinia exprimată de primarul de Feștelița, Nicolae Tudoreanu, în cadrul emisiunii: ”Puncte de reflecție”.
În cadrul emisiunii s-a discutat despre problemele administrației locale și soluțiile care se impun, despre resursele și potențialul de care dispune APL, dar și despre conceptul nou de distribuire a fondului rutier propus de către Ministerul Transporturilor și agreat de către CALM.
În context, edilul de Feștelița a menționat:”Cu adevărat problemele APL par a fi atât în vizorul autorităților centrale, cât și al partenerilor de dezvoltare, pentru că și-au dat seamă că fără autorități publice locale bine dezvoltate și bine administrate, lucrurile nu pot merge bine în Republica Moldova. Acest lucru îl conștientizăm și noi, în special primarii cu mai multe mandate. Sunt primar la al patrulea mandat și cunosc cum au evoluat lucrurile atît pe linie legislativă cît și pe cea practică în administrația publică locală. Pentru că, cu adevărat, am moștenit un sistem arhicentralizat care urma să se descentralizeze în timp. Însă suntem restanțieri aît la legislație cît și la implementarea mai multor reforme.” Nicolae Tudoreanu a mai specificat că este o greșeală enormă a autorităților să pună la îndoială capacitățile APL de a gestiona anumite fonduri. Și asta, deoarece proiectele ambițioase și curajoase care sunt dezvoltate momentan în diferite localități demonstrează viceversa: ”Vin dintr-o comunitate care numară mai mult de 3000 de locuitori. Localitate de care nu prea a avut parte de infrastructură socială în perioada sovietică, s-a ținut parte mai multe de producere în agricultură. Nu am avut un metru de asfalt la intrarea în sat, am avut doar un apeduct undeva pe o în rază de un 1km care asigura doar instituțiile sociale din centru satului și cîteva case, ca în timp localitatea azi să beneficieze de gazoduct, apeduct, suntem în proces de construcție a rețelei de canalizare. Localitatea și-a schimbat aspectul în perioada 2009 și pînă în prezent. RM a avut diferite guverne, însă datorită partenerilor de dezvoltare care au lansat proiecte pentru APL și au schimbat aspectul localității, este vorba de reparații și construcții de drumuri locale, renovare de instituții sociale – gradinițe, școli, casa de cultură etc. Dar iată că lucrurile se închid pentru că ar trebui evaluat și pus în funcție efortul fiscal propriu. Să nu speculăm cu atîta politică socială pe seama oamenilor. Oamenii de la un timp încoace au început să-și consolideze gospodăriile si-au asigurat niște servicii publice care trebuie ulterior plătite, îmbunătățite, întreținute și pentru care trebuie să achităm. Impozitele locale sunt insuficiente pentru a întreține aceste infrastructuri.”
Primarul a comentat și mecanismul nou de distribuire a Fondului Rutier: ”Această inițiativă de a repartiza fondul rutier este una binevenită. Din informația de care dispunem noi să vă imaginați că localitatea noastră ar mai beneficia de circa mai mult de 50% din transferurile cu destinație generală acordate pe un an bugetar. Repartizarea din fondul rutier ar fi circa 450 000 lei. O parte din taxa pentru drumuri ar face ca volum (în bani) mai mult de 60% din transferuri cu destinație generală. De la an la an resursele umane plătite prost pleacă. Eu cred că dacă continuăm așa că nu sînt capacități local, cred că în următorii 5-6 nu ar mai avea cine candida la nivel local. Ridicarea capacităților nu va veni prin contextul limitării de fonduri a autorităților locale.”
Nicolae Tudoreanu a mai menționat că din cele 700 de competențe ale APL, doar pentru cîteva sunt alocate resurse, iar dacă vrem să construim un viitor european trebuie să implementăm reformele în domeniul apl care să fie simțite de către cetățeni.