Pe harta lumii, Moldova este un punct prea putin cunoscut. Interesul turistilor pentru tara noastra e mic si putini de tot sunt cei care se aventureaza sa descopere ca avem si noi locuri frumoase. Industria turismului este la pamant nu pentru ca nu avem cu ce, ci pentru ca nu stim sa vindem si sa promovam locurile cu care ne mandrim. Asta in timp ce statele europene ademenesc milioane de turisti anual, ceea ce le aduce in buget bani frumosi.
Peisaje frumoase, case vechi, sate neatinse inca de noua ordine mondiala si desigur, mesele bogate la care mamaliga, friptura si vinul bun sunt in frunte. Pe asta mizeaza putinii curajosi care s-au aventurat sa scoata bani din turism in tara noastra. Cum le reuseste? Haideti sa vedem in reportaj!
Portul Giurgiulesti. Ora 8 dimineata. De pe Dunare, nava Sofia cu peste 70 de turisti la bord ajunge pe raul Prut in Moldova pentru cateva ore.
Imediat, turistii dau ochii cu doua autobuze pregatite sa-i duca inapoi in timp.
Anisoara LOGHIN, REPORTER PRO TV: Din portul Giurgiulesti am pornit impreuna cu turistii nemti spre satul Valeni intr-un autobuz nu tocmai de ultima generatie. Acum, turistii au posibilitatea sa cunoasca realitatea moldoveneasca – sate saracacioase si drumurile pline de gropi.
Incercam sa ne dam seama ce stiu strainii despre Moldova.
Este o ţară mică, dar nu ştiu prea multe despre partea economică.
Ajungem la Valeni, iar turistii sunt invitati sa coboare din autocar. Din cauza drumului rau nu poti merge mai departe cu autobuzul. O iau pe jos, pasind atent printre pietre si par ca au ajuns in evul mediu.
Iata-ne ajunsi la Vatra Neamului, o pensiune turistica de la Valeni.
In aceasta curte, gospodinele s-au trezit cu noaptea in cap, pentru a pregati tot ce are Moldova mai bun in materie de gastronomie.
– Mămăligă, aceasta este mamaligă, mâncare tradţională moldovenească. – Este bună?- Da.- I-a plăcut mamaliga.
– Îmi place totul, o să rămân la voi.
Mi-au plăcut castraveţii, sunt ca din gradina mea. În magazinele noastre nu sunt buni.
Intr-un colt, cativa mesteri populari incearca timid sa-si scoata in lume produsele.
Constantin COJAN, MESTER POPULAR: – Cum va intelegi cu turistii? – Sa recunosc, mai mult prin semne.
– Ce aţi cumpărat? – Vin, pentru ficat. – Vă place vinul nostru? – Da.
Si cand turistii au prins a se plictisi, si-au facut aparitia cateva moldovence imbracate in straie nationale.
Piesa de rezistenta au fost totusi dansurile populare moldovenesti. Nimeni nu a putut rezista tentatiei.
Ca la orice petrecere moldoveneasca, nu se putea trece fara o perinita.
Sa vedem ce au inteles nemtii despre Moldova?
Îmi place satul, e curat, am văzut cateva case dărăpanate, dar cred că este o excepţie.
Se vede că este o ţară săracă. Nu este industrie, cred că ţăranii au venituri mici şi mi se pare că e sărăcie.
Excursia prin Moldova a durat ceva mai bine de trei ore, dupa care turistii si-au continuat croaziera pe Dunare.
Ala DRACEOVA, REPREZENTANT AGENTIE DE TURISM: In Moldova le place ca nu suntem asa de bogati economic, dar din suflet.
Mizand pe aceeasi idee, unii s-au incumetat sa faca o afacere din turism in Moldova.
Suntem in inima dealurilor impunatoare de la Orheiul Vechi. Anatol Butnaru le vinde strainilor satul moldovenesc si le promite ca ii va intoarce in timp.
Anatol BUTNARU, PATRON AGROPENSIUNE: Trebuie oamenilor sa le arati ceva wow. Nu trebuie sa inventam ceva, ceea ce am avut noi in copilarie, cu oile, cu vaca, lumea o cauta. Ramasul ista in urma al nostru este pentru ei interesant.
Le pune la dispozitie turistilor 15 camere cum numai in Casa mare a buncii mai gasesti. Pentru 24 de ore traite in salbaticie un cuplu plateste mai putin de o suta de euro.
Anatol BUTNARU, PATRON AGROPENSIUNE: Uimirea tuturor este lejanca, pat cu foc.
Si pentru ca nu ne imaginam cum ar arata o curte moldoveneasca fara niste dobitoace in grajd, agropensiunea ne ofera posibilitatea sa mulgem vaca, daca vrem, sau sa dam de mancare le gaini.
Despre oferta cu iz de vin si zeama de pui, turistii afla din gura in gura si mai putin de la agentiile de turism. Si asta pentru ca statul face mult prea putin pentru a-si promova locurile memorabile.
Anatol BUTNARU, PATRON AGROPENSIUNE: Fiecare trebuie sa-si fumeze tutunasul lui, drumul, lumina, semne, canalizare. Asta trebuie sa faca statul. De la drum incoace e treaba noastra.
Doar Orheiul Vechi si alte cateva destinatii de la noi, mai tin viu pulsul turismului in Moldova. Trecem subit, insa, intr-o alta realitate.
Capitala Chisinau. Centrul istoric. Cladiri care zac intr-o tristete monumentala.
Anisoara LOGHIN, REPORTER PRO TV: Unicul lucru pe care l-au facut autoritatile este faptul ca au pus niste placute care mai aduc aminte ca aici este monument istoric. In rest, aceste cladiri au fost lasate in voia sortii sa se ruineze chiar in centrul orasului.
Ar fi bine de construit ceva nou. Pana cand nu, ar trebui sa facut o curatenie generala. Incepand de la educatie fiecarei persoane, mai apoi regula in familia persoanei.
Deplorabila, nu arata un aspect frumos, ma uit in sus si ocolesc.
Ion STEFANITA, DIRECTOR AGENTIA DE RESTAURARE SI INSPECTARE A MONUMENTELOR: In 2009 s-a dat in proprietate privata acest conac pentru a fi restaurat, dar nu s-a intamplat.
Aceasta cladire a fost construita in anii 70 ai secolului al 19-lea, dupa un proiect al lui Bernardazzi. In perioada sovietica, aici aveau loc sedintele Sovietului Suprem. Acum, e o ruina.Iar sirul ar putea continua cu alte sute de exemple. Daca vom continua in acest ritm…
Ion STEFANITA, DIRECTOR AGENTIA DE RESTAURARE SI INSPECTARE A MONUMENTELOR: Riscam sa avem un tur al ruinelor in centrul istoric al orasului Chisinau.
Anisoara LOGHIN, REPORTER PRO TV: Lipsa noastra de actiuni aduce cu ea si cifre deloc imbucuratoare. Anul trecut, de exemplu, Moldova a reusit sa atraga oficial vreo 13 mii de turisti. Potrivit unui top realizat de site-ul de calatorii Lonely Planet, Republica Moldova este destinatia cea mai necunoscuta din Europa, iar in lume suntem pe locul 2 de la coada.
Taleb RIFAI, SECRETARUL GENERAL AL ORGANIZATIEI MONDIALE A TURISMULUI: Lumea trebuie să ştie mai mult despre Moldova. Moldova trebuie să-şi găsească o imagine proprie şi să muncească pentru a o face cunoscută lumii, ca să ştie că asta este Moldova.
Cea mai vizitata tara din lume este Franta, care reuseste sa adune an de an peste 81 de milioane de turisti. Autoritatile si-au propus sa scoata Moldova in lume printr-un spot in care a investit 148 de mii de lei.
Pentru ca a fost intens criticat, cei de la Agentia Turismului au incercat sa dreaga busuiocul si au realizat- surpriza- un alt spot.
Nicolae PLATON, DIRECTOR AGENTIA TURISMULUI: Cea mai mare problema cu care ne confruntam este insuficienta materiala, nu putem sa avem un marketing agresiv.
Ne intrebam totusi, care sunt sansele ca tara noastra sa-si faca loc pe harta turismului mondial? Cu toata ospitalitatea, traditia si misterul ei…