La 29 iunie au fost prezentate rezultatele studiului  „Clientelismul politic și investițiile publice”, elaborat în cadrul proiectului „Informează, abilitează și acționează! Societatea civilă pentru o mai bună guvernanță bugetară în Moldova”, implementat de Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, în calitate de partener principal, în consorțiu cu Fundația Konrad Adenauer (KAS, Germania), Centrul pentru Studii Est-Europene (CSEE, Lituania) și Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE). Proiectul a fost cofinanțat de Uniunea Europeană și Fundația Konrad Adenauer.

Potrivit studiului, conform Legii Bugetului de stat pentru anul 2021, localitățile ce au primari, care sunt reprezentanți ai partidelor de la guvernare, urmează să beneficieze de transferuri ce sunt cu 40,2% mai mari decât sursele bănești care vor fi acordate orașelor și satelor care au administrații neafiliate guvernării. Totodată, transferurile pentru cheltuielile capitale de la bugetul de stat vor fi acordate la 44,1% dintre localitățile cu primari neafiliați guvernării (281 din 637 localități), în timp ce aria de acoperirea cu transferuri a orașelor și satelor cu conducători apropiați partidelor de guvernare reprezintă circa 69% (162 din 235 localități).  Sunt unele concluzii desprinse din studiul realizat de Expert-Grup „Clientelismul politic și investițiile publice.” Autorii studiului menționează că o situație similară este și în cazul transferurilor către APL II. Astfel, unitățile administrativ-teritoriale cu conducători afiliați Guvernării vor beneficia de sume ce depășesc de 3 ori sumele transferurilor ce vor fi oferite raioanelor cu administrații neafiliate Guvernării.

Sub aspectul repartizării teritoriale, circa 43% din raioanele cu președinți neafiliați guvernării (6 din 14 raioane) urmează să beneficieze de transferuri pentru cheltuieli capitale, în timp ce 80% din unitățile teritorial-administrative conduse de persoane apropiate partidelor de la guvernare (16 din 20 unități teritorial-administrative) vor obține alocări pentru cheltuieli capitale de la bugetul de stat.

Prezent la evenimentul de lansare, directorul executiv al CALM Viorel Furdui a declarat că modul în care utilizăm resursele publice, transparența și eficiența acestora trebuie să fie una dintre cele mai importante teme din agenda întregului sistem administrativ și politic din Republica Moldova. „În cei 30 de ani de independență a Republicii Moldova, anume felul în care au fost repartizate resursele pentru investiții a creat o totală neîncredere a APL în instituțiile statului.  Nicio regulă nu funcționează atunci când se implică factorul politic.” Potrivit directorului executiv al CALM, această problemă este una complexă deoarece are o legătură strânsă cu procesul de descentralizare. „Nu putem vorbi despre un proces veritabil de descentralizare atunci când toate resursele sunt concentrate la nivel central și un grup mic de oameni poate influența modul de repartizare a acestora. Dacă vom păstra sistemul actual de repartizare a mijloacelor financiare, investiționale, atunci cu siguranță va fi tot mai greu să vorbim despre dezvoltarea localităților noastre într-un mod transparent și eficient”, a concluzionat directorul executiv al CALM.

Printre soluțiile identificate de autorii studiului pentru a  atenua fenomenul clientelismului politic și a spori eficiența cheltuielilor  capitale de la bugetul de stat la bugetele locale regăsim necesitatea dezvoltării și consolidării instituționale a autorităților publice responsabile de asigurarea unui climat integru al competiției politice (Comisia Electorală Centrală, Autoritatea Națională de Integritate, Curtea de Conturi, Procuratura Generală, Centrul Național Anticorupție etc.); îmbunătățirea calității serviciilor publice prestate de către autorități; creșterea transparenței și participării cetățenilor, societății civile, mediului de afaceri, mediului academic și altor părți interesate în procesul de luare a deciziilor și formare a bugetului public național; delegarea responsabilităților privind repartizarea alocațiilor de resurse publice către instituții independente politic sau repartizarea transferurilor în bază de reglementări specifice; îmbunătățirea capacităților instituțiilor statului, atât la nivel central, cât și local, responsabile de evaluarea și analiza beneficiilor economice a proiectelor de investiții; creșterea transparenței proiectelor investiționale, etc.

Coordonatorul de programe internaționale din cadrul CALM Alexandru Osadci a atras atenția asupra faptului că clientelismul politic este un fenomen  răspândit și în Europa de Vest, doar că în RM, din cauza lipsei finanțărilor, acesta este unul mult mai acut.  „Măsurile pe care le-am văzut în studiu pentru a contracara acest fenomen sunt generale. Pentru a elimina acest clientelism politic este nevoie de a repartiza toate fondurile existente după numărul populației unității administrativ teritoriale . Un exemplu elocvent în acest sens este descentralizarea în 2016 a Fondului Rutier. APL primesc resurse din acest fond conform acestui criteriu și cred că anume aceasta este cea mai bună soluție.”

Serviciul de Comunicare al CALM

Imprimare

Fișiere