Interviu cu Tudor Meşina, directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională Centru pentru nr. 2 al buletinului informativ „Dezvoltare Regională

Tudor Meşina s-a născut la 22 august 1963, în comuna Ruseştii Noi, raionul Ialoveni. În anul 1986 a absolvit Universitatea Agrară din Chişinău, Republica Moldova. În anul 1999 a fost ales în funcţia de primar al comunei Ruseştii Noi, reales ulterior de două ori consecutiv. În anul 2010, a fost desemnat în funcţia de director al Agenţiei de Dezvoltare Centru, instituţie subordonată Ministerului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor din Republica Moldova. Este căsătorit, iar împreună cu soţia creşte şi educă 2 copii.

 Domnule Tudor Meşina, iertaţi-mi tautologia, să începem cu începutul, în termeni şi noţiuni simple, pentru ca să înţeleagă omul de rând, spuneţi-ne vă rog, ce înseamnă o Agenţie de Dezvoltare Regională (ADR), cu ce se ocupă şi care este misiunea şi rolul acesteia?

 Dezvoltarea Regională pentru mine a început în anul 2008, fiind pe atunci preşedinte al Asociaţiei de primari din raionul Ialoveni am fost desemnat drept membru al Consiliului Regional Centru (RDC). Această funcţie mi-a facilitat oarecum cunoaştere cadrului legal privind dezvoltarea regională şi implicit m-a ajutat să fac primii paşi în implimentarea acestei politici. Ulterior, în anul 2009, ca structuri de implimentare a politicilor de dezvoltare regională au fost

constituite cele trei instituţii publice, adică Agenţiile de Dezvoltare Regională, Nord, Centru şi Sud.

 Dacă e să discutăm de cazul concret al Agenţiei de Dezvoltare Regională Centru (ADR Centru), atunci aceasta este o instituţie publică, necomercială, subordonată Ministerului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor (MDRC), autoritatea responsabilă de domeniul dezvoltării regionale în Republica Moldova. În mare parte, ADR Centru s-a constituit pentru a asigura  operaţionalitarea procesului de implementare a Strategiei de Dezvoltare Regională în Regiunea

de Dezvoltare Centru. Misiunea ADR Centru este dezvoltarea în asamblu a regiunii prin implementarea priorităţilor de dezvoltare, atât din sursele de finanţare dedicate dezvoltării

regionale – Fondul Naţional de Dezvoltare Regională (FNDR) -, cât şi a surselor complementare interne şi externe.

 Sunteţi o instituţie care, prin sine, poate fi catalogată drept un fel de punte de legătură dintre oamenii simpli sau comunitatea locală – care sunt de fapt beneficiarii finali ai proiectelor implementate – şi instituţiile centrale, de stat. Cum se văd lucrurile şi problemele oamenilor simpli de acolo din teritoriu şi, care credeţi că sunt cei mai importanţi paşi care trebuie făcuţi pentru a progresa în domeniul reformelor ce ţin de domeniul dezvoltării regionale?

 Responsabilitatea de dezvoltare la nivel local în mare parte revine Administraţiilor Publice

Locale (APL). Totuşi, ADR Centru dezvoltă parteneriate durabile şi de succes cu APL de nivel I şi II, susţinând şi asistând APLurile să dezvolte propuneri de proiecte de dezvoltare, care ulterior sunt aprobate de Consiliul Naţional de Coordonare a Dezvoltării Regionale (CNCDR). De asemenea, ADR Centru asistă şi oferă consultanţă APL-urilor în implementarea şi monitorizarea proiectelor, iar drept rezultat sunt soluţionate problemele şi necesităţile din localităţile din Regiunea de Dezvoltare Centru.

 Fiecare domeniu de activitate îşi are provocările lui. ADR Centru, sunt sigur, nu este o excepţie în acest caz. Deci, întrebarea vine, care ar fi provocările pentru o Agenţie de Dezvoltare Regională şi, concret, a celei conduse de Dvs. şi ce întreprindeţi pentru a le depăşi?

Una din provocările majore pentru o Agenţie de Dezvoltare Regională, cel puţin în cazul ADR Centru, este fluxul de cadre al specialiştilor din interiorul instituţiei. Cauze în acest sens ar fi mai multe, printre acestea, salariile mici dar şi condiţiile de muncă. Totuşi, ADR Centru întotdeauna a încercat să creeze condiţii favorabile de muncă, mai ales prin punerea la dispoziţie a tehnicii de lucru performante – calculatore, acces la reţeaua de internet, telefonie mobilă -, să le ofere angajaţilor consultantă şi instruire la faza incipientă angajării acestora, să le acorde suport în studierea limbilor străine, cursuri care de altfel sunt susţinute financiar de Agenţia de Cooperarea Internaţională a Germaniei (GIZ). În acelaşi timp, conducerea ADR Centru pune un accent deosebit pe facilitarea participării angajaţilor săi la diferite acţiuni şi proiecte conexe, sau prin organizarea, în parteneriat cu instituţiile din ţară şi de peste hotare, a vizitelor de studiu ce țin de domeniul dezvoltării regionale.

 Pe parcursul ultimilor aproximativ 25 de ani, Republica Moldova a beneficiat de suportul partenerilor de dezvoltare şi colaborare internaţionali. În acest sens, care este relaţia şi colaborarea ADR Centru cu instituţiile şi partenerii de dezvoltare internaţionali?

 Faptul că ADR Centru este în proximă apropiere de municipiul Chişinău este un punct forte, atât pentru dezvoltarea parteneriatelor internationale, cât şi pentru obţinerea asisteţei şi suportului. Într-un fel, suntem în avantaj, dar asta nu înseamnă că trebuie să ne culcăm pe o ureche, să nu facem nimic, aşteptând să ne rezolve alţii problemele. Este un avantaj din urma căruia trebuie să beneficiem, iar noi asta facem.

Încă la începuturile activităţii noastre, ADR Centru a beneficiat pentru procesul instiţional de un suport de consultantă, asistenţă tehnică şi financiară de circa 750 mii lei din partea Guvernului Marii Britaniei prin intermediul programul DFID. De asemenea începând cu anul 2012 şi până în prezent Guvernului Germaniei prin intermediul Agenţiei de Cooperare Internaţională a Germaniei (GIZ) ne oferă consultanţă, asistenţă tehnică şi, implicit financiară prin implementarea a două proiecte investiţionale cu un buget de aproximativ 5 mln. Euro. În 2015, prin intermediul programul USAID beneficiem de un suport financiar de circa 500 mii dolari SUA pentru un proiect investiţional în raionul Teleneşti. Aici trebuie menţionat faptul că

aceste parteneriate au fost dezvoltate împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale

şi Construcţiilor.

 Totodată, ADR Centru are încheiate acorduri de colaborare cu instituţii similare internationale

din ţări precum, România, Polonia, Slovacia, Estonia şi alte ţări. Toate aceste acorduri de colaborare au avut drept scop edificarea colaborării şi parteneriatelor prin vizite de studiu, participare la forumuri şi conferinţe.

 În ultimii doi ani au fost implementate, cu partenerii internaţionali, două proiecte prin intermediul programelor Consiliului European: a) Guvernul Poloniei prin intermediul Agenţiei Euroregiunea Bug a oferit un suport pentru ADR Centru şi APL de nivel I şi II pentru o vizită de studiu în oraşul Liublin din Polonia; b) ADR Centru în parteneriat cu Agenţia pentru Dezvoltare Regională Senic-Pezinok din Slovacia prin intermediul proiectului Dezvoltarea capacităţilor oraşelor privind planificarea urbană integrată în context regional implementează un proiect în

valoare de 110 mii Euro, beneficiarii căruia sunt APL din 12 oraşe din RDC. Acest proiect urmăreşte dezvoltarea capacităţilor oraşelor din RDC în domeniul planificării urbane

integrate, a rolurilor oraşelor în dezvoltarea regională, precum şi împărtăşirea experienţelor

şi bunelor practici între oraşe similare din Republica Moldova şi Slovacia.

… dar colaborarea cu administraţia publică locală (APL)?

ADR Centru acordă suport şi asistenţă tehnică APL de nivel I şi II în cazul procedurii de aplicare pentru finanţarea proiectelor din FNDR, precum şi alte programe. Iar în procesul de implimentare a proiectelor sunt elaborate acorduri de colaborare şi parteneriate dintre ADR Centru şi APL-uri cu desemnarea responsabilităţilor de implimentare a proiectelor.

 Apropos, care sunt investiţiile sau proiectele investiţionale pe care aţi reuşit să le atrageţi în ultimii ani?

 În perioada ultimilor trei ani ADR Centru a recepţionat 99 concepte de proiecte de la APL de nivel I şi II. Dintre acestea au fost acceptate în Programul Operaţional Regional 2013-2015 şi aprobate de Consiliului Regional pentru Dezvoltare Centru (CRD Centru) 49 de proiecte. În proces de implimentare pentru perioada dată în regiune au fost vizate în Documentul Unic de Program 2013-2015, 28 proiecte, implicit 3 proiecte în domeniu eficienţei energetice (EE) şi managmentul deşeurilor solide (MDS) finanţate de Agenţia de Cooperare Internaţională a Germaniei (GIZ).

 Din 2013 până în prezent, Regiunea de Dezvoltare Centru a implementat 17 proiecte, prin intermediul cărora au fost valorificate circa 200 mln lei. Dintre acestea 47 mln lei fiind accesate din programele de asistenţă externă.

 Se vorbeşte din ce în ce mai mult despre atribuirea unei mai mari autonomii pentru ADR-uri. Care este viziunea Dvs, a unui director de Agenţie, în această privinţă?

 Practica activităţii instituţiilor similare din alte ţări demonstrează că după o perioadă de timp de la creare, aceste instituţii sunt trecute la autogestiune. Implimentarea politicii de dezvoltare regionale prin intermediul ADR-uri a confirmat faptul că există rezultate concrete şi reale. De asemenea, ADR-urile din Republica Moldova au demonstrat că se bucură de credibilitate în

rândul societăţii civile, a sectorului privat, a administraţiei publice de nivel local şi central, şi, nu în ultimul rând, a partenerilor de dezvoltare interni şi externi. Aceasta demonstrează că instituțiile în cauză sunt viabile şi dispun de capacitatea de a crea parteneriate de diferit ordin.

 Dacă ar fi să enumeraţi priorităţile ADR Centru pentru anul 2015, atunci care ar fi acestea?

 Priorităţile pentru anul în curs, sunt cele menţionate în Strategia Naţională de Dezvoltare Regională 2013-2015 şi cea a RDC, printre acestea: reabilitarea infrastructurii fizice în domeniile de intervenţie, construcţia şi reabilitarea drumurilor regionale, dezvoltarea sistemelor de aprovizionare cu apă şi canalizare, eficienţa energetică a clădirilor publice în baza analizei de necesităţi în RDC,confirmată şi prin Apelurile 1 şi 2 de proiecte. Din domeniile enumerate unele expun crearea serviciilor publice pentru exploatarea durabilă a infrastructurii dezvoltate, fapt ce necesită activităţi majore şi asistenţă către APL participante în crearea acestor servicii.

Imprimare