… sau cum va fi înghițită Comisia paritară pentru descentralizare de la Chișinău de către Consiliul național pentru reforma administrației publice din același oraș.

 

Pentru o descentralizare eficientă a administrației este nevoie de o centralizare a structurilor care se ocupă de această reformă? Congresul autorităților locale și unele partide din opoziție critică guvernul că asta e exact ce vrea să facă, propunând lichidarea Comisiei paritare pentru descentralizare. Această comisie creată în 2010 pentru a monitoriza reforma descentralizării locale este formată pe principiul parității dintre reprezentanți ai puterii centrale și ai celei locale. Executivul vrea să treacă competențele acesteia la Consiliului național pentru reforma administrației publice, compus din deputați și reprezentanți ai ministerelor.

Inițiativa guvernamentală a fost criticată mai întâi de Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) care susţine că în calitatea sa de asociație ce reprezintă interesele a peste 2/3 din autorităţile locale ar fi trebuit să fi fost invitată să participe la elaborarea acestui proiect. CALM notează într-un aviz la proiectul de lege că lichidarea comisiei paritare pentru descentralizare și preluarea funcțiilor acesteia de către o nouă structură total diferită ca obiective, componență și mod de funcționare e o tentativă vădită de a „dilua și diminua” rolul autorităților locale. CALM califică lansarea noii concepţii drept un „regres enorm” al democraţiei locale ce afectează grav promisa descentralizare. „Prin această „operațiune” juridică este eliminat instrumentul real de realizare a principiului parității și colaborării între autoritățile centrale şi cele locale”, se mai spune, între altele, în avizul CALM.

Consultantul Juridic al Congresului autorităţilor locale, Viorel Rusu, spune că lichidarea comisiei paritare lipseşte procesul de descentralizare de o structură şi un mecanism real de colaborare a autorităţilor locale cu cele centrale:

„Se încalcă toate principiile privind organizarea şi funcţionarea administraţiei publice locale. De ce era comisia paritară? Pentru că guvernul şi autorităţile centrale trebuie să colaboreze cu autorităţile locale. De aceea a şi fost creată comisia respectivă. Dacă pornim de la Consiliul care se propune ajungem la același dictat al centralizării care la noi permanent persistă în Republica Moldova.”

Comisia paritară pentru descentralizare a fost creată în 2010 ca un organ consultativ pe lângă Guvern pentru a coordona şi monitoriza reforma descentralizării locale. Guvernul şi autorităţile locale sunt reprezentate în proporţie egală, adică pe principiul parității în această structură. Or tocmai acest principiu al parității pare să fie eliminat prin comasarea comisiei pentru descentralizare cu o altă entitate consultativă şi anume Consiliul național pentru reforma administrației publice, care este compus din miniştri şi deputaţi.

Propunerea executivului vine în contextul amplei reforme a administrației publice, care țintește inclusiv restructurarea guvernului şi reorganizarea administrativ-teritorială.

În nota informativă ce însoțește proiectul guvernamental se spune, între altele, că această comasare va permite conjugarea eforturilor pentru realizarea reformei administrației publice locale. Documentul face trimitere la participarea autorităţilor locale, dar nu oferă prea multe detalii despre locul şi rolul acestora în Consiliului care ar urma incorporeze Comisia paritara pentru descentralizare. Autorul proiectului de lege directorul Centrului de Implementare a Reformelor, Iurie Ciocan, a refuzat să comenteze reproșurile celor care spun că guvernul ar vrea să centralizeze procesul de descentralizare locală.

Imprimare