Ca urmare a consultărilor membrilor săi, Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) a elaborat o Adresare în care sunt descrise măsurile ce se impun la nivelul APL în condițiile declarării stării de urgență. Documentul a fost expediat organelor de conducere ale statului în speranța adoptării unor decizii de către Comisia Națională pentru Situații Excepționale ce ar proteja comunitățile și ar minimaliza impactul potențial al pandemiei.
Analizând Dispozițiile emise de către Comisia Pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, autoritățile administrației publice locale au semnalat mai multe probleme cu care se confruntă și necesitatea unor acțiuni imediate pentru a oferi soluții viabile cetățenilor din comunitățile locale.
Problemele semnalate de către APL dar și soluțiile propuse de către acestea sunt:
- Necesitatea redirecționării mijloacelor financiare destinate procurării produselor alimentare, în limitele unei sume determinate, în scopul acoperirii cheltuielilor pentru alimentarea copiilor din instituțiile preșcolare și celor din clasele I-IV din scoli, pentru soluționarea problemelor alimentației în perioada de carantină a familiilor cu mulți copii și a căror părinți sunt lipsiți în perioada dată de un loc de muncă;
- Dificultățile în gestionarea resurselor financiare din partea autorităților locale executive (primari/președinți de raioane) în situația, în care, convocarea consiliului local prezintă un risc de contaminare. Mai ales în localitățile cu un număr sporit de contaminări confirmate;
- procedura complicată de deschidere de către APL a conturilor bancare pentru colectarea fondurilor de susținere în lupta cu COVID-19 din partea cetățenilor, mediului de afaceri, organizațiilor filantropice și neguvernamentale etc. clarificării situației referitor la posibilitatea angajării, concedierii, precum și acceptării demisiei angajaților pe durata stării de urgență;
- lipsa bazei legale explicite în vederea posibilității de a convoca și desfășura ședințele Consiliilor Locale de la distanță/online;
- situația complicată în care au ajuns micilor antreprenori și producătorii agricoli;
- lipsa accesului APL la bazele de date privind persoanele intrate/ieșite de pe teritoriul Republicii Moldova. În vederea luării lor la evidență, monitorizării și limitării răspândirii virusului.
- Lipsa unei informații centralizate privind producătorii și/sau distribuitorii produselor/materialelor/echipamentelor necesare pentru realizarea de măsuri anti-epidemiologice, funcționalității instituțiilor medicale și securității angajaților APL și altor instituții publice implicate în proces.
Propunerile CALM:
În vederea soluționării problemelor de mai sus, CALM vine cu următoarele propuneri către Comisia Națională pentru Situații Excepționale:
1. Permisiunea ca mijloacele destinate alimentației copiilor în grădinițe și școli să poată fi utilizate pentru procurarea produselor alimentare și distribuirea acestora sub formă de pachete cu alimente. De asemenea: stabilirea listei pachetului alimentar, a sumei în limitele căreia pot fi procurate produsele alimentare și categoriilor de copii pot beneficia de pachete cu alimente: toți copii care primesc alimentația în grădinițe și școli; numai cei din familiile social-vulnerabile sau familiile care au rămas fără mijloace de existență în condițiile stării de urgență.
2. Acordare prin derogare de le Legea nr. 436/2006 privind APL, pe perioadă stării excepționale/de urgență primarilor tuturor unităților administrativ-teritoriale, în calitate de președinți ai comisiilor stării de urgență din localitățile respective, a dreptului de a gestiona resursele financiare ale bugetului local, în anumite limite (de ex. până la 100 mii lei), fără aprobarea prin decizia consiliului local. Cu prezentarea ulterioară Consiliului Local a unui raport. Această măsură fiind necesară în situația imposibilității convocării Consiliilor Locale și în vederea asigurării unei reacții operative și eficiente la situația din teritoriu și necesitatea de a asigura finanțarea diferitor măsuri în baza unor proceduri simplificate.
3. Elaborarea unei proceduri simplificate de deschidere a unor conturi bancare, fără aprobarea consiliului local (din motive invocate mai sus), la care persoanele fizice și juridice interesate ar putea transfera mijloace financiare pentru primării în scopul procurării după caz a echipamentelor, materialelor, utilajelor, produselor alimentare și altor mijloace necesare în procesul de combatere a epidemiei și asigurării funcționării instituțiilor publice implicate în proces și a angajaților săi.
4. Acordarea unei interpretări și explicări privind categoriile de persoane care pot fi angajate, concediate și/sau pot să-și dea demisia pe durata stării de urgență.
5. Acordarea unei interpretări și explicări privind categoriile de persoane care NU pot fi angajate, nu pot fi concediate și/sau nu pot să-și dea demisia pe durata stării de urgență.
6. Acordarea prin decizia comisiei situații excepționale naționale, de a convoca și desfășura ședințele consiliilor locale fără participarea fizică a consilierilor și prin folosirea diferitor platforme online.
7. Acordarea dreptului primarilor situația actual excepțională și în mod unilateral de a modifica contractele de achiziții la capitolul specificații la produsele alimentare destinate cantinelor sociale, care si-au sistat activitatea pana cel devreme 03.04.2020. Iar din economiile acestor măsuri, prin dispoziția primarului să fie procurate produse/colete/pachete pentru beneficiarii cantinelor (de regulă, persoanele social-vulnerabile).
8. Elaborarea și publicare unei liste de producători/distribuitori licențiați și verificați de la care APL pot procura echipament medical, dezinfectanți și alte materiale/obiecte necesare combaterii epidemiei și asigurării instituțiilor publice.
9. Examinarea situației în care au ajuns micii antreprenori la nivel local. Iar printre unele din propuneri ar fi: reeșalonarea creditelor, permiterea livrării de produse cu respectarea unui regim și reguli stricte anti-epidemiologice etc. De asemenea, în calitate de susținere a producătorilor autohtoni, se propune obligarea magazinelor, lanțurilor de magazine de produse alimentare și nealimentare să aibă expuse, cel puțin 50%, spre vânzare produse de origine autohtonă, cu suplinirea permanentă a stocurilor, îndeosebi produse agricole.
10. Asigurarea operativă a APL cu informația privind intrarea/revenirea în Republica Moldova a cetățenilor din străinătate. În prezent, accesul este destul de limitat și întârziat. Ceea ce face posibil ca cetățenii reveniți din zone de risc să nu fie luați la evidență și sub monitorizare.
Fișier:
Serviciul de Comunicare al CALM