La 19 ianuarie a avut loc ședința grupului de lucru pentru descentralizare în domeniul financiar, cu participarea reprezentanților APL și ai Ministerului Finanțelor.
Directorul executiv al CALM, Viorel Furdui a atras atenția asupra faptului că proiectul planului de acțiuni al Guvernului nu prevede nicio acțiune în domeniul descentralizării financiare. „Am vorbit despre salarizarea necesară pentru a păstra funcționarii în APL, necesitatea soluționării problemelor privind evaluarea bunurilor imobile, oferirea posibilității APL de a face evaluarea provizorie a acestora, elaborarea regulamentelor în vederea aplicării taxelor pentru impozitul funciar și a celui pentru bunurile imobile, după excluderea plafonării acestora”, a declarat directorul executiv al CALM.
Aleșii locali au explicat că APL de nivelul I și chiar de nivelul II nu au cum să acopere din veniturile proprii majorarea de 1300 de lei propusă și aprobată de către Guvern și Parlament. Pentru satul Sireț, Strășeni, de exemplu, este nevoie de un milion de lei pentru a acoperi acest deficit, iar primarul Leonid Boaghi atrage atenția că această sumă este exorbitant de mare. „Nu am primit un răspuns la acest subiect, însă ni s-a dat de înțeles că a fost exclusă plafonarea impozitului funciar și a celui pentru bunurile imobile. De asemenea, ni s-a spus că banii din Fondul rutier, doar pentru APL de nivelul I, ajung în bugetele locale din contul transferurilor cu destinație generală și ar putea fi utilizați inclusiv pentru a plăti aceste majorări . Credem că aceste inițiative nu vor soluționa problema”, a afirmat primarul de Sireț.
De asemenea, s-a atras atenția asupra faptului că din veniturile proprii ale APL, în cele mai multe primării nu vor putea fi asigurate nici sporurile salariale în mărime de 40%. Leonid Boaghi a explicat că puține primării au asemenea resurse, iar legea nu prevede mecanisme clare de calculare a eficienței primăriilor angajații cărora ar merita sau nu aceste majorări.
Aleșii locali au propus să fie stabilită o cotă procentuală din impozitul pe venitul persoanelor fizice care să fie destinată bugetelor locale în unitățile administrativ-teritoriale unde locuiesc aceste persoane. Autoritățile publice locale au solicitat ca o cotă procentuală din impozitul persoanelor juridice să ajungă în bugetele unităților administrativ-teritoriale, dar și să fie modificate titlurile 6 și 7 ale Codului Fiscal.
Subiectele abordate în cadrul grupului de lucru urmează a fi discutate în cel mai scurt timp, la următoarele ședințe, cu propuneri și modificări concrete care să se regăsească în Foaia de Parcurs și în Strategia reformei administrației publice.
Întrebat despre utilitatea reluării activității Comisiei Paritare și a Grupurilor de lucru pentru descentralizare, Leonid Boaghi a constatat că în ultimii 30 de ani nu prea au existat discuții între reprezentanții APL și APC la capitolul finanțe.
„Acum există această deschidere, am fost auziți, dar nu știu dacă vom fi și ascultați. Am observat că există mai multă reticență din partea colegilor de la Ministerul de Finanțe la mai multe propuneri ale noastre. Totuși, dacă nu vom găsi soluții pentru a consolida bugetele locale, nu vom putea dezvolta comunitățile, deși miniștrii și secretarii de stat tot au undeva domiciul și cred că sunt interesați să se dezvolte teritoriile unde s-au născut sau unde locuiesc astăzi.”
În contextul în care Executivul îndeamnă primarii să fie solidari în aceste vremuri marcate de criză, primarul orașului Leova, Alexandru Bujorean, vicepreședinte al CALM, consideră că și veniturile care ajung în comunitățile locale ar trebui să fie repartizate într-un mod solidar. „Acolo unde nu este bază impozabilă și este nevoie de suport, evident că trebuie să se intervină cu transferuri de la bugetul de stat, iar acolo unde este activitate, inclusiv economică, trebuie să se permită ca o parte din aceste venituri să rămână în teritoriu”, a constatat Alexandru Bujorean.