Principalul subiect al ședinței Biroului Executiv a constituit situația nefirească și confuză creată în domeniul remunerației muncii a conducătorilor autorităților locale, salariile cărora la momentul actual sunt considerabil mai mici decât cele ale subalternilor săi și nu acoperă de departe, minimul de existență și cerințele elementare față de conducătorii comunităților locale și persoanelor cu demnitate publică.

Participanții la ședință au fost informați, de către Președintele și Directorul executiv al CALM, despre acțiunile întreprinse și reacțiile la ele din partea factorilor de decizie și a instituțiilor guvernamentale. Astfel, potrivit răspunsurilor primite din partea Cancelariei de Stat și a Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei (MMPSF), solicitarea CALM de a reveni la majorările negociate și agreate anterior (circa 50% din salariul actual), nu au fost acceptate și datorită lipsei resurselor și restricțiilor impuse din partea FMI, mărirea va constitui doar 7%. Totodată, unii reprezentanți ai instituțiilor guvernamentale, întrebați de ce ultimul proiect de lege cu aceste măriri nesemnificative nu a fost consultat cu CALM, au răspuns că el nici nu trebuia să fie consultat și că este suficientă doar consultarea partenerilor internaționali.

Tema salarizării conducătorilor APL, alături de alte subiecte, a fost discutată și în cadrul întrunirii cu Dl. Marian Lupu, Președintele Parlamentului, care a recunoscut că așa numita mărire de salariu este nesemnificativă și a informat delegația din partea CALM, asupra faptului că proiectul respectiv de lege a fost respins de către toate fracțiunile parlamentare. Iar la moment se caută soluții pentru ca creșterea salarială să fie mai importantă. Una din propunerile care se studiază, fiind concentrarea în favoarea reprezentanților APL a tuturor măririlor salariale prevăzute pentru persoanele cu funcții de demnitate publică de la nivel central. Însă, chiar și în acest caz, după unele calcule, mărirea nu va depăși 20%. Iar referitor la termene, s-a menționat că cel mai realistic este ca aceste modificări legislative și măriri, vor avea loc începând cu luna martie.

 

CALM a expediat o solicitare privind organizarea unei întîlniri cu Dl. Vladimir Filat, Prim-ministru, la care să fie discutată inscluiv situația actuală în domeniul salarizării și posibilile soluții. Până în prezent nu s-a primit nici un răspuns și suntem în așteptare.

De asemenea, membrii Biroului Executiv au fost informați despre faptul, că unii reprezentanți ai instituțiilor guvernamentale, în mod absolut neprietenesc și contrar declarațiilor sale privind cooperarea cu APL, încearcă să inducă în eroare pe diferite căi opinia publică și reprezentanții APL din teritoriu și să discrediteze, precum că majorările de salarii pentru conducătorii APL nu au avut loc din cauza CALM ! Lucru absolut fals, absurd, lipsit de logică și regretabil în cadrul unor relații cu adevărat civilizate și de parteneriat. Deoarece, în primul rând, subiectul salarizării persoanelor cu funcții de demnitate publică niciodată nu a fost discutat cu CALM până la retragrea proiectului respectiv de pe agenda parlamentului în luna iunie 2012. În al dolilea rând, CALM dimpotrivă la una din primele ședințe și întruniri cu conducerea MMPSF și reprezentanții Ministerului Finanțelor (luna octombrie 2012), a căzut de acord cu necesitatea urgentă la momentul actual de a fi adoptată legea în formă actuală, fiind agreate de comun acord chiar și unele formule prin care se stabileau unele facilități pentru persoanele cu funcții de demnitate publică din carul APL. Totodată, este foarte bine cunoscut, că cauza principală a retragerii proiectului respectiv de lege în luna iunie a costituit faptul că opinia publică a fost deranjată în principal de mărirea salariilor deputaților și reprezentanților instituțiilor guvernamentale centrale.

Argumentele principale aduse de sursele oficiale şi neoficiale guvernamentale sunt legate de o poziţie dură în domeniul cheltuielilor publice din partea Fondului Monetar Internaţional şi/sau ineficacitatea negocierilor cu această instituţie. Nu putem să ne pronunțăm referitor la acest fapt cu siguranță. De asemenea, cert este faptul că până în prezent, CALM nu a fost invitat și nu a participat la aceste negocieri, deși mai multe subiecte discutate în cadrul negocierilor cu organizațiile internaționale (în special FMI), vizează direct interesele APL. Iar în condiții normale, reprezentanții lor trebuie să participe și să poată expună opinia sa. În acest context, CALM a pregătit o adresare către FMI în care sunt descrise problemele principale cu care se confruntă sistemul APL și enunțate argumente bazate pe principiile și angajamentele internaționale ale Republicii Moldova, în favoarea descentralizării și consolidării autonomiei locale, inclusiv în domeniul remunerării muncii conducătorilor APL.

După prezentarea informației date, s-au expus membrii biroului și invitații la ședință care au menționat în special următoarele:

1. În ajunul sărbătorii profesionale ”Ziua Autonomiei Locale și a lucrătorului din APL”, situaţia în cadrul APL rămâne gravă şi foarte complicată. Atât din punct de vedere a lipsei unor acțiuni și fapte reale în domeniul consolidării autonomiei locale, cât și în ceea ce privește statutul alesului local și a conducătorului APL. În acest context, se constată cu regret, că în anul 2013, la prima aniversare a acestei sărbători profesionale, APL nu are motive serioase de a sărbători din punct de vedere al progreselor reale în domeniul descentralizării și consoliării autonomiei locale. De asemenea, se atestă mai multe tendinţe spre centralizare.

2.Au fost aduse în evidență și trecute în revistă multiplele cazuri de dispreț total faţă de APL din partea reprezentanților autorităților centrale și exprimată dezămăgirea totală care există în prezent în rândurile APL și atmosfera tensionată care s-a creat pe parcursul ultimei perioade de timp în cadrul APL. În special fiind menționate condițiile în care activează conducătorii APL și care creează impresia, dacă nu a ignoranței totale, atunci a necunoașterii și neînțelegerii absolute a situației din partea celor de la centru: lumea părărseşte APL și nu este posibil de angajat specialiști în funcţii vacante şi salarii mizere; primarii sunt obligați să îndeplinească o sumedenie de obligații din diferite domenii, iar uneori chiar să cumuleze și funcția de secretar, contabil, perceptor etc.; ei trebuie să umble sute de kilometri pe drumuri pentru a sta în rânduri și a avea o întrevedere cu un birocrat dintr-o agenţie guvernamentală; o umilinţă totală şi permnanentă din partea organelor de control, confruntare permanentă cu birocrație, superficialitate, aroganţă şi incompetenţă din partea diverselor structuri de stat, care în afară de toate, mai sunt și extrem de politizate; barierele instituționale, confuziile legale și lipsa cronică de resurse financiare; punerea în situație de umilință, înjosire și cerșit în permanență de resurse pentru a face măcar ceva pentru comunitatea pe care o conduc etc., etc., etc.;

3.S-a constatat că ultima și cea mai dureroasă picătura în tot șirul acesta de acțiuni și fapte care caracterizează situația și atitudinea reală față de APL, l-a costituit refuzul de a crește remunerația conducătorilor din cadrul APL în mărimile promise de mai mult timp și crearea unei situații de discriminare și umilință socială totală a persoanelor cu funcții de demnitate publică în raport cu alte categorii de angajați, inclusiv în raport cu subalternii săi. Dar cel mai garv este că reprezentanții administrației centrale absolut nu sesizează aceste lucruri și în continuare tratează APL cu ignoranță și dispreț.

4.Potrivit legislației în vigoare, salariul de funcție este unicul mijloc de existență pentru marea majoritate a conducătorilor din APL și familiile lor. Însă, în condițiile actuale, el nu numai că nu permite acoperirea cheltuielilor minimale necesare menținerii statutului de demnitar public local, dar nici nu asigură acoperirea minimumului de cheltuieli necesare pentru existență. În acest sens, au fost aduse drept exemple, facturile pentru servicii și întreținerea locuințelor unor primari care depășesc considerabil salariile. Aceasta, fără a lua în considerație alte necesități personale și ale altor membri ai familiei aflați la întreținere (copii, părinți etc.). Plus la aceasta, se adaugă cheltuielile legate de telefon mobil, benzină, deplasări etc. care de regulă sunt achitate din cont propriu, deși sunt realizate în interes de serviciu. 

5.Se creează impresia că toate semnalele transmise pe căi oficiale și neoficiale către factorii guvernamentali privind gravitatea deosebită și fără precedent a situației, că majoritatea conducătorilor APL sunt aduși la limita răbdării și sunt gata chiar de a participa la acțiuni de protest față de astfel de situație și atitudine din partea APL, nu sunt luate în serios. Probabil se consideră că conducătorii APL vor putea fi supuși presiunilor de ordin administrativ și financiar, dispresați după criterii politicie și interese personale, manipulați și controlați pe diferite căi etc. Adică folosit tot instrumentariul care nu a permis consoldiarea APL într-o forță reală și respectată. În acest context, majoritatea membrilor biroului executiv și președinți de asociații raionale, au atenționat conducerea CALM și au adus din numele tuturor celor pe care-i reprezintă, un mesaj univoc și ferm – în cazul dacă situația nu se ameliorează și nu vor fi întreprinse măsuri concrete și urgente, ei cu adevărat sunt gata pentru acțiuni mai radicale.

6.Una din concluziile de bază este că, din păcate, după epuizarea practic a tuturor posibilităților de negociere, unicul mijloc de a trezi guvernarea centrală, de a atrage atenția asupra importanței reale a descentralizării și autonomiei locale și de a recâștiga respectul instituțiilor statului față de problemele administrației publice locale, reprezintă – recurgerea la acțiuni de protest față de situația actuală în domeniul APL, statutul social al aleșilor/conducătorilor locali și atitudinea față de ei din partea autorităților centrale.

În consecință, luând în considerație cele menționate mai sus și lipsa oricăror semnale clare privind înțelegerea și luarea în considerație a opiniei APL, Biroul Executiv al CALM a decis de a organiza cu ocazia Zilei Autonomiei Locale și lucrătorilor din cadrul APL, un șir de acțiuni, precum:

•un miting/marș de protest împotriva situației actuale din domeniul APL și atitudinii discriminatorii față de persoanele cu funcții de demnitate publică din cadrul APL;

•elaborarea și dezbaterea publică a unui raport privind situația în domeniul APL

•organizarea unor conferințe de presă și emisiuni radio și tv în care să fie dezbătută situația actuală în domeniul descentralizării și autonomiei locale, precum și problemele actuale a persoanelor cu funcții de demnitate publică din cadrul APL.

S-a decis ca în fiecare raion să aibă loc întrunirile primarilor în care să fie discutată situația actuală, decisă participarea la miting și să fie delegate persoane care vor participa la miting.

S-a propus ca mitingul de protest să aibă loc pe data de 1 sau 2 februarie (decizia finală fiind luată după consultarea cu membrii consiliului de administrare).

S-a decis și atenționat asupra faptului, că pornind de la caracterul apolitic și reprezentativ al CALM, mitingul de protest va fi o acțiune strict profesională a reprezentanților APL care va fi orientată în exclusivitate spre atenționarea opiniei publice și a factorilor decizionali din Republica Moldova, asupra situației grave existente în domeniul APL, necesității unor acțiuni concrete în domeniul descentralizării și statutului actual discriminatoriu al reprezentanților APL. 

În acelși timp, CALM face apel către toate formațiunile politice să se abțină de la participarea la acest eveniment și de la orice acțiuni care ar putea pereclita caracterul strict profesional și apolitic al acțiunilor sale.

Biroul executiv al CALM

18.01.2013

Imprimare