Primăria municipiului Chișinău a examinat avizul proiectului de Lege elaborat și promovat  de către  Ministerul Justiției,  cu  propuneri de modificare a Legii 48 din 22.03.2012 privind sistemul de salarizare a funcționarilor publici și a Legii nr. 355-XVI din 23.12.2005, care vizează doar aparatele centrale ale ministerelor,  astfel, considerăm necesare anumite precizări:  

(i) În conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la Legea nr. 158-XVI din 4.07.2008  cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public,  persoanele care exercită funcții publice  în cadrul aparatelor autorităților administrației publice locale și a ministerelor au același statut de funcționar public.

(ii) Cerințele specifice pentru funcțiile publice de execuție din cadrul aparatelor autorităților administrației publice locale, prevăzute de Clasificatorul funcțiilor publice, aprobat prin  Legea nr. 155 din 21.07 2011,  sunt similare cu cerințele înaintate față de aceleași funcții publice din cadrul ministerelor.    Or, în cazul în care pentru aceleași funcții publice sunt stabilite cerințe similare, regimul de salarizare ar trebui să fie unul identic.

(iii) Realitățile social economice actuale se răsfrâng în egală măsură asupra funcționarilor publici și a personalului ce asigură deservirea tehnică, indiferent de nivelul autorităților în care activează, iar ajustarea grilei de salarizare este necesară în virtutea acelorași principii. 

 În același timp, conform notei informative la proiectul de Lege menționat supra,  acesta   „vine să asigure pentru funcţionarii publici (doar din cadrul ministerelor)  condiţiile materiale necesare pentru exercitarea eficientă a atribuţiilor, atragerea şi menţinerea specialiştilor calificați în serviciul public, consolidarea potenţialului şi ridicarea profesionalismului funcţionarilor publici prin recompensarea adecvată a performanţelor profesionale.

Subliniem faptul că,  proiectul respectiv vine în contradicție cu principiile autonomiei locale,  conține prevederi inechitabile și discriminatorii, aprofundând inacceptabil de  mult discrepanțele nejustificate,  deja   existente, între nivelul de salarizare a funcționarilor publici din cadrul ministerelor în raport  cu alte autorități publice.

Este inexplicabilă abordarea promovată de  emitentul proiectului, în condițiile în care, spre exemplu,  autoritățile administrației publice locale ale municipiului Chișinău asigură acoperirea cheltuielilor de salarizare pentru  categoriile de angajați vizați din contul resurselor financiare ale bugetului municipal.

De asemenea, menționăm  că  Guvernul, potrivit art. 20 alin. c) al Legii nr. 48 din 22.03.2012,  în termen de 24 de luni,  urma să realizeze evaluarea funcţiilor publice şi, după caz, să propună Parlamentului modificări şi/sau completări ale sistemului de gradare a funcţiilor publice, activitate  care la expirarea a 42 de luni  nici nu a fost inițiată. 

Având în vedere cele relatate,  Primăria municipiului Chișinău solicită retragerea proiectului de Lege din procesul de avizare și discuții publice, ajustarea grilei de salarizare pentru funcționarii publici din cadrul autorităților publice de toate nivelele, asigurând eliminarea discrepanțelor nejustificate și a prevederilor discriminatorii.

Aviz la  proiectul de Lege privind modificarea și completarea unor acte legislative

Aviz proiect modificare lege salarizare funcționari publici  PPT

Direcţia Relaţii Publice,  
Primăria mun. Chişinău
Imprimare