17 propuneri de remodelare a transportului public din Chișinău au fost prezentate la Urban Mobility Hackathon în seara zilei de ieri. Echipele participante au venit cu idei variate: transferul gărilor auto la periferiile orașului; noduri de transbordare; linii dedicate de transport public; unități de transport expres între sectoare; orar flexibil al rutelor de troleibuz/autobuz în funcție de densitatea reală a populației; restricționarea transportului privat pe anumite segmente prioritare pentru transportul public în orele de vârf; mecanisme de detectare digitală a segmentelor de drum cu ambuteiaje; aplicație mobilă de acumulare a punctelor de loialitate la utilizarea transportului public ș.a.
Ideile au fost prezentate de echipe în fața juriului format din experți de la Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare, Orange Systems, Universitatea Tehnică din Moldova și Agenția Europeană Spațială/Geoville. Juriul a selectat următoarele trei inițiative câștigătoare:
Echipa | Descriere | Premiu |
Locul 1: Ion Moșnoi, Vasile Catană
| Crearea algoritmului de îmbunătățire a orarului autobuzelor/troleibuzelor în funcție de numărul de utilizatori per oră și zi. Dezvoltarea în paralel a mecanismului de schimb de unități de transport disponibile între rute pentru a suplini necesarul de autobuze în intervalul concret de timp.
|
|
Locul 2: Luca și Vasile Schidu, Grigore Mardari, Pavel Novac, Dragoș Lupei
| Înlocuirea gărilor auto amplasate în interiorul orașului cu 5 huburi periferice, câte 1 per fiecare sector. Potrivit acestei soluții, autobuzele interurbane nu vor mai intra în oraș, oamenii urmând a utiliza transportul public pentru a călători în interiorul orașului. Această soluție vine să decongestioneze regiunea gărilor existente și să dezvolte rețeaua de transport public confortabil oamenilor. Datele au fost analizate pentru regiunea gării centru din Chișinău.
|
|
Locul 3: Adrian Croitor, Alexandru Bacinschii, Dumitru Cotovici, Eugeniu Cepoi
| Dezvoltarea algoritmului de analiză a mobilității urbane (transportul public) prin utilizarea datelor geospațiale istorice și estimarea zonelor cu risc de congestionare. Datele ajută la optimizarea transportului public, prin reducerea numărului de itinerare suprapuse și crearea nodurilor de transbordare.
|
|
Acesta este primul hackathon din Moldova la care sunt analizate date stratificate despre mobilitatea transportului și a oamenilor în Chișinău. Echipe formate din web developeri, analiști de date, urbaniști au analizat date georeferențiale complexe de mobilitate urbană și, în baza lor, au propus soluții de remodelare a transportului public. Participanții au fost ghidați de mentori experimentaţi de la Agenţia Spaţială Europeană, Orange Systems, Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare şi Primăria Chişinău.
„Urban Mobility Hackathon. Hack the traffic in Chisinau” este rezultatul unui parteneriat inovator care reunește Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, Agenţia Spaţială Europeană, Orange Systems, Primăria mun. Chişinău și laboratoarele inovatoare Green City Lab şi Milab. Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare și Orange Systems sunt dispuse să susțină financiar și cu expertiză implementarea soluțiilor câștigătoare în Chișinău.
În Chișinău există 31 rute de troleibuz și 25 rute de autobuz, din care 6 urbane și 18 suburbane. În 2018, circa 143 mln. de călători au fost transportați cu troleibuzele și autobuzele în Chișinău, potrivit datelor Direcției de Transport.
Pentru informaţii suplimentare, contactaţi: Ina Prisăcaru-Zglavuţă, specialistă în comunicare şi mass media, PNUD Moldova, Tel: + 373 69141006 ina.zglavuta@undp.org