Biroul relații cu diaspora, din cadrul Cancelariei de Stat lansează apelul de finanțare a proiectelor în cadrul Programului Diaspora Acasă Reușește „DAR 1+3”, ediția 2025.
La Program, sunt invitate să aplice autoritățile publice locale de nivelul I în comun cu asociațiile/membrii diasporei, asociațiile de băștinași, grupuri de inițiativă ale cetățenilor stabiliți în străinătate sau reveniți, partenerii de dezvoltare/donatorii, pentru a beneficia de susținere financiară nerambursabilă în cadrul Programului „DAR 1+3”.
Apelul pentru depunerea dosarelor este deschis începând cu data de 11 martie 2025 până la data de 13 aprilie 2025, ora 23:59. Dosarele depuse vor respecta cerințele prevăzute în Ghidul de aplicare și implementare al Programului Diaspora Acasă Reușește „DAR 1+3”.
Programul Diaspora Acasă Reușește „DAR 1+3” urmărește următoarele obiective specifice:
- stimularea dezvoltării localităților rurale și urbane din Republica Moldova prin atragerea capitalului uman și financiar din diasporă;
- păstrarea conexiunii dintre cetățenii plecați și localitățile de origine prin realizarea programelor și proiectelor de dezvoltare locală;
- sporirea gradului de implicare a diasporei în dezvoltarea socio-economică la nivel local;
- promovarea transferului de cunoștințe și bune practici din diaspora către comunitățile locale prin inițiative de mentorat, traininguri și parteneriate pentru dezvoltare.
Începând cu 2025, Guvernul a majorat contribuția pentru proiectele selectate la 350 mii MDL, astfel încât bugetul total al unui proiect depus spre finanțare nu poate fi mai mic de 400 mii MDL.
La Program pot aplica autoritățile publice locale care au rol de Aplicant lider și poartă răspundere pentru implementarea eficientă și calitativă a proiectului de dezvoltare locală.
Finanțarea proiectelor din cadrul Programului se va efectua în baza formulei „1+3”, având următorii parteneri:
- Guvernul Republicii Moldova;
- Autoritățile publice locale;
- Partenerii de dezvoltare/donatorii;
- Asociațiile diasporei, asociațiile de băștinași, grupurile de inițiativă ale cetățenilor stabiliți în străinătate sau reveniți.
NOTĂ 1: În cadrul Programului se admit donații de materiale sau obiecte din partea partenerilor (parteneri de dezvoltare/donatori, asociații ale diasporei, asociații de băștinași, grupuri de inițiativă ale cetățenilor stabiliți în străinătate sau reveniți). Autoritatea publică locală va informa Biroul relații cu diaspora și va prezenta în acest sens documente confirmative aprobate de legislație.
Domeniile eligibile pentru finanțarea activităților din Program sunt:
1) infrastructură (drumuri, școli, grădinițe, case/centre de cultură, zone de odihnă etc.);
2) protecția mediului (măsuri de prevenire a poluării mediului înconjurător, managementul deșeurilor);
3) economie (amenajarea piețelor agroalimentare regionale pentru sprijinirea producătorilor locali și facilitarea accesului la piețele de desfacere, crearea de platforme online pentru promovarea produselor locale, facilitând accesul acestora atât pe piața internă, cât și pe cea externă, crearea sau modernizarea traseelor turistice care pun în valoare patrimoniul local, dezvoltarea pensiunilor și structurilor de cazare rurale pentru atragerea turiștilor și stimularea economiei locale etc.);
4) eficiență energetică (panouri solare, iluminare stradală, izolare termică);
5) cultură (patrimoniu și identitate națională: restaurarea clădirilor de patrimoniu și a monumentelor, amenajarea centrelor culturale pentru promovarea patrimoniului cultural local, deschiderea sau modernizarea muzeelor din localitate, crearea de platforme online care să promoveze istoria și cultura locală, expoziții și festivaluri etc.);
6) educație (programe pentru copii, instrumente digitale în educație, sport, transfer de cunoștințe și know-how, tabere de vară etc.);
7) protecție socială și incluziune (centre medicale, centre sociale, cantine sociale, susținerea dezvoltării întreprinderilor sociale în zonele rurale axate pe integrarea grupurilor vulnerabile în societate și în economie, inclusiv refugiați, tineri și bătrâni etc.
NOTĂ 2:
- Autoritatea publică locală cu mai multe localități în componență poate aplica la mai multe ediții consecutive (1 proiect/per localitate/per ediție).
- Autoritatea publică locală care a beneficiat de suport financiar în cadrul Programului ”DAR 1+3”, dar nu a respectat angajamentul privind asigurarea contribuției financiare din partea diasporei și partenerilor de dezvoltare nu este eligibilă la ediția 2025.
Depunerea dosarelor: Conform noilor modificări procedura de depunere a proiectelor a fost simplificată. Aplicanții lideri vor completa dosarul (cu toate anexele solicitate) și îl vor expedia la adresa de email brd@gov.md, cu subiectul ”aplicație de finanțare la Programul „DAR 1+3” de la primăria____________”.
Procesul de evaluare și selectare a proiectelor se va realiza de Comitetul de evaluare și supraveghere al Programului ”DAR 1+3”, iar lista propunerilor de proiecte selectate în cadrul Programului vor fi aprobate prin Hotărâre de Guvern.
La baza selectării proiectelor vor fi aplicate următoarele criterii de evaluare:
- Relevanța proiectului;
- Gradul de implicare al diasporei în procesul de inițiere, promovare și implementare a proiectului;
- Complexitatea descrierii conținutului propunerii de proiect și argumentării conform cerințelor stabilite în Regulament;
- Experiența anterioară de implementare a inițiativelor de dezvoltare locală, în parteneriat cu migranții și diaspora
- Sustenabilitatea și impactul socio-economic al proiectului.
Regulile și instrucțiunile generale privind accesarea finanțării nerambursabile sunt stabilite în Ghidul de aplicare și implementare al Programului Diaspora Acasă Reușește „DAR 1+3”.
Bugetul proiectului din cadrul Programului Diaspora Acasă Reușește „DAR 1+3”, ediția 2025
Formularul de aplicare la Programul Diaspora Acasă Reușește „DAR 1+3”, ediția 2025
Informații suplimentare pot fi solicitate la adresa de e-mail: brd@gov.md sau la numărul de telefon: 022-250-524.