Un studiu realizat de IDIS Viitorul  care analizează statutul raioanelor în calitate de unități administrativ-teritoriale denotă că doar printr-o reformă veritabilă putem accelera optimizarea sistemului de autoguvernare locală și dislocare a piedicilor existente pe calea procesului de aderare a RM la UE. „Stabilitatea internă, pluralismul politic și buna guvernare sunt garanții pentru modelul de guvernare european, însă fără descentralizare și subsidiaritate, RM va frâna artificial dezvoltarea locală și aducerea de bunăstare mai aproape de cetățenii săi”, afirmă autorul studiului Viorel Pîrvan, expert juridic.

Prezent la evenimentul de lansare a studiului, directorul executiv al CALM, Viorel Furdui, a menționat că tema supusă dezbaterilor este una cheie, în contextul în care, administrația publică locală de nivelul II, așa cum este construită astăzi, vine din trecutul sovietic.  „În perioada 2000 -2013, într-adevăr exista o altă relație între APL II și APL de nivelul I, sistemul financiar trecea prin APL de nivelul II, la nivel de competențe era o altă relație între cele două puteri. Însă, din 2015, atunci când s-a schimbat sistemul financiar, această relație s-a diminuat dramatic și a devenit tot mai limpede faptul că ceva trebuie schimbat.”

Viorel Furdui a explicat că nu neapărat avem nevoie de măsuri radicale, ci de unele evolutive. „Evident este faptul că această legătură dintre nivelul I și nivelul II de administrare s-a rupt și au dispărut funcțiile pe care APL de nivelul II le avea în raport cu APL de nivelul I de a-i ajuta cu expertiză, atragere de fonduri, diverse servicii etc. Foarte mulți reprezentanți ai APL de nivelul I nu trec cu anii pe la Consiliile raionale deoarece înțeleg că nu au de ce merge acolo.  Cunoașteți foarte bine și problemele care s-au păstrat în această relație…”

În altă ordine de idei, directorul executiv al CALM a fost de părere că pentru a stabili viitorul statut al Consiliilor raionale este necesar să răspundem la câteva întrebări esențiale. „Prima întrebare este dacă APL de nivelul II sunt autorități locale veritabile sau, în esență, sunt niște reprezentanți ai Guvernului în teritoriu, potrivit funcțiilor pe care le exercită și a finanțărilor pe care le primesc. ” În acest context, Viorel Furdui a menționat că 80% din finanțarea nivelului II de administrare este pentru educație.  „Una dintre propunerile CALM este regândirea statutului raioanelor, iar potrivit Constituției, noi trebuie să avem nivelul II de administrare.  O altă propunere a noastră este de a municipaliza RM, după modelul Chișinăului.   Aceasta este o opțiune. O altă soluție despre care se vorbește este regionalizarea. Întrebarea este dacă suntem gata sau nu să realizăm o asemenea reformă?”

Directorul executiv al CALM a fost de părere că Consiliile raionale nu sunt administrație publică locală, deoarece funcțiile de bază pe care le îndeplinesc acestea (educația și protecția socială) sunt delegate. „Ce fel de servicii acordă APL de nivelul II către APL de nivelul I? Putem spune că există asemenea servicii fundamentale de care depinde activitatea și evoluția APL de nivelul I? Noi nu putem afirma acest lucru.”

 O altă propunere a CALM a fost de a transforma Consilii raionale, posibil viitoare municipii, în centre de prestări servicii pentru APL de nivelul I,  inclusiv pentru localitățile mici care nu au capacități de a atrage fonduri, de a scrie proiecte, sau nu au specialiști în domeniul urbanismului, arhitecturii, juridic etc. „Este o temă pe care trebuie să o dezbatem.  La această etapă nu este clar statutul APL de nivelul II și de aici și apar o sumedenie de întrebări. Ne este clar care este legătura cu APL de nivelul I și care este sensul existenței acestor Consilii raionale? De ce nu am da educația și asistența socială nivelului I, mai ales că acestea oricum sunt în responsabilitatea primăriilor?  Creăm, de exemplu, Consiliul primarilor a districtului sau raionului respectiv și astfel gestionăm domeniul drumurilor raionale. Cu toții trebuie să găsim răspuns la aceste întrebări, ori întărim rolul Consiliilor raionale, ori mergem pe altă cale.”

Viorel Furdui a fost de acord că orice concept, viziune trebuie analizată și prin prisma impactului, a rezultatelor.  „Vreau să vă asigur că studiul prezentat astăzi nici pe departe nu este un concept al unei reforme. Sunt niște discuții inițiate despre competențele APL. Am văzut care sunt competențele puse pe umerii APL de nivelul II și că acest șir de competențe pus pe umerii APL de nivelul I este mult mai mare. Trebuie să facem ordine în acest domeniu, să vedem dacă e posibil de delegat, de descentralizat aceste competențe.”

În încheiere, directorul executiv al CALM a  felicit autorii studiului și participanții la evenimentul de lansare a acestuia pentru faptul că, în sfârșit, se discută deschis la acest subiect. „Acest lucru trebuia început mult mai devreme, dar e bine că măcar acum am inițiat aceste discuții,  important este să ajungem la un numitor comun.”

Studiul „Statutul raioanelor ca unități administrativ-teritoriale. Domeniile proprii de competență și domeniile cu statut incert” a fost prezentat la 20 iulie, în cadrul Coaliției pentru Descentralizare, susținute de CALM, IDIS Viitorul și Asociația Promo-LEX.

Imprimare