Ilie Leahu a devenit primar al comunei Băcioi la 29 de ani. La un an de mandat, majoritatea consilierilor locali care reprezintă diverse partide politice, în semn de recunoaștere a efortului pe care îl depune în activitatea de zi cu zi, îi acordă primarului o diplomă de onoare.  Un gest demn de toată aprecierea, în condițiile în care este unul extrem de rar întâlnit în localitățile noastre. În cadrul unui interviu pentru calm.md, Ilie Leahu ne spune cum e să activezi în administrația publică locală, care sunt problemele din comunitate, dar și cum ar putea fi soluționate acestea.

Văd în biroul Dvs. o diplomă de onoare oferită de către majoritatea consilierilor locali pentru devotament și pentru efortul pe care îl depuneți în activitatea de ales local. Cum explicați acest gest de recunoștință, în condițiile în care în multe alte localități adesea există neînțelegeri între alesul local și consilieri?

Ilie Leahu: Acestă diplomă mi-a fost oferită de către consilierii din cadrul Consiliului comunal Băcioi din toate fracțiunile, cu ocazia Zilei Autonomiei Locale, la un an de când am fost ales în calitate de primar. Am încercat să am o comunicare permanentă cu consilierii și cu cetățenii, dar și să implicăm toți factorii de decizie în soluționarea problemelor comunității din momentul în care am câștigat mandatul. Avem o bună colaborare în cadrul ședințelor Consiliilor locale. Noi, în calitate de parte executivă, implementăm deciziile aprobate și cred că împreună înregistrăm un rezultat bun. Și pentru mine a fost o surpriză în momentul în care mi-a fost înmânată această diplomă. Încercăm să ne concentrăm atenția asupra problemelor comunității, să le soluționăm pe cele care necesită implicarea noastră și, de comun acord, prin dialog, implicare, dezbateri și decizii, să intervenim în măsura posibilităților legale și financiare.

Sunteți unul dintre cei mai tineri primari din Republica Moldova…

Ilie Leahu: Cred că sunt și mai tineri. Am devenit ales local la 29 de ani. Totuși,  îmi era cunoscut acest domeniu deoarece am activat în calitate de secretar al Consiliului local, dar și de viceprimar. Îmi doresc să schimb lucrurile în bine și să lăsăm anumite rezultate în urma noastră.  Cred că dacă reușești să schimbi ceva la momentul potrivit atunci și oamenii vor aprecia acest efort.

Dacă și consilierii recunosc meritele Dvs. înseamnă că reușiți…

Ilie Leahu: Reușim prin multă muncă, prin sacrificiul timpului liber, al familiei, suntem permanent la serviciu, iar dacă lipsesc o zi mi se creează impresia că sunt rupt de realitate. Sunt permanent implicat în activități, ședințe, discuții cu cetățenii, cu antreprenorii, cu executorii lucrărilor, cu reprezentanții instituțiilor publice, în ultima perioadă avem și multe întruniri în format online, ieșiri în teren, monitorizare de proiecte, școlile și instituțiile preșcolare necesită anumite intervenții, zilnic apar situații neplanificate, în afară de cele pe care le planificăm la început de săptămână.

Faptul că localitatea Băcioi este în apropierea capitalei ne creează impresia că ar trebui să aveți locuri de muncă, infrastructură, alte condiții necesare de trai…

Ilie Leahu: Comuna Băcioi este o suburbie a municipiului Chișinău, cu patru sate componente, avem 10500 de alegători cu drept de vot, plus alte circa 2000-3000 de persoane de până la 18 ani. Majoritatea oamenilor din comuna noastră activează în raza municipiului Chișinău, la Aeroportul Internațional Chișinău, alte întreprinderi care se află în apropierea comunei Băcioi. Comuna este mare și sunt foarte multe probleme ce vizează infrastructura drumurilor, a apeductului, a rețelelor de canalizare sau lipsa acestora. La această etapă lucrăm intens anume în acest domeniu și încercăm să intervenim pentru a oferi competitivitate localității noastre,  dar și atractivitate pentru investitori și oamenii dornici de a se stabili cu traiul în comuna noastră, iar cei care au plecat peste hotare să-și dorească să revină acasă.

Primăria și localitatea au unele beneficii de pe urma activității oamenilor din Băcioi în municipiul Chișinău?

Ilie Leahu: Municipiul Chișinău alocă anumite investiții pentru dezvoltarea suburbiilor. De exemplu, anul trecut comuna Băcioi a beneficiat de 8, 2 milioane de lei alocații la investiții capitale, resurse cu care au fost reparate mai multe instituții preșcolare și școlare, alte instituții sociale, dar și un drum de acces. Anul acesta au fost mai multe dezbateri la nivel de municipiu și s-a cam redus din aceste alocații. Totuși, suntem beneficiarii sumei de trei milioane de lei pentru reparația drumului de acces din partea bd. Dacia spre comuna Băcioi. Am venit și noi cu o contribuție, am anunțat licitația publică și urmează să facem evaluarea antreprenorului pentru a da în executare lucrările.  Pot constata că există comunicare cu primăria municipiului Chișinău, sunt și anumite investiții care se alocă anual, în funcție de situația economică a municipiului și a țării.

Un primar trebuie să fie nu doar un bun manager, dar și un bun economist, expert în licitații publice etc…

Ilie Leahu: Da, într-adevăr, sunt foarte multe detalii și foarte multe procese birocratice de care trebuie să ții cont. Altfel, dacă nu ai întocmit documentația respectivă în modul corespunzător, riști să implementezi mult mai greu un obiectiv sau altul sau să comiți mai multe greșeli. Totuși, acesta este un specific al funcției publice și noi ne implicăm atât în procesul de pregătire a documentației, cât și în monitorizarea și controlul implementării proiectelor. Sperăm că oamenii vor aprecia aceste eforturi depuse atât de aparatul primăriei, cât și de consilierii locali.

Ce nu vă permite să realizați tot ceea ce vă propuneți?

Ilie Leahu: În primul rând, este vorba despre lipsa specialiștilor buni, calificați, care să-i poți atrage în serviciul public și să vrea să se implice. Au fost anunțate mai multe concursuri pentru suplinirea unor funcții vacante dar salariile sunt mai avantajoase în domeniul privat decât în domeniul public și astfel aceste poziții nu sunt atractive pentru specialiștii calificați. Acesta este un mare dezavantaj pentru activitatea APL. În afară de aceasta,  avem foarte multe competențe. Practic, în toată legislația găsim că APL sunt responsabile de foarte multe situații, dar acoperire financiară nu prea există, iar transferul de la bugetul de stat se face strict pentru instituțiile preșcolare și de învățământ. În aceste condiții devine tot mai greu să soluționăm anumite probleme care sunt în competența exclusivă a statului. În afară de aceasta, cred că ar fi necesar ca APL să aibă mai multe competențe în domenii de asistență a cetățenilor, cum ar fi actele de stare civilă, asistența socială, să debirocratizăm puterea centrală, astfel încât oamenii să poată să-și soluționeze problema la primărie, să nu fie nevoiți să meargă câțiva km pentru a ajunge la serviciile centrale ale țării. În afară de aceasta, este nevoie de dorință, implicare, devotament, susținere și apreciere din partea locuitorilor. Dialogul cu locuitorii este esențial. De exemplu, anul trecut am reparat anumite porțiuni de străzi și am pus accent pe contribuția locuitorilor din acele sectoare ale localității. Primăria a venit cu 70% din suma necesară, locuitorii au contribuit cu 30%. Oamenii au înțeles că este necesară și implicarea lor, în caz contrar reușeam mult mai puțin.  

Vă mulțumim!

Imprimare