Pe 26 noiembrie curent, în incinta Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM) a avut loc întâlnirea cu reprezentanții Ministerului Economiei.

Şedinţa a început cu intervenţia dnei Svetlana Țurcanu, șef secție Politici comerț interior;, care a salutat audienţa şi şi-a exprimat mulțumirea că, deşi cu întârziere, s-a reușit să se ajungă la această întrevedere.  Țurcanu a menţionat: ”CALM a lansat de-a lungul timpului nenumărate iniţiative şi invitaţii  reprezentanţilor organelor centrale  care, din păcate, au rămas fără răspuns până în acest moment şi i-a  asigurat pe cei prezenţi că dorinţa dumneaei, în calitate de reprezentant oficial al Ministerului Economiei, este ca autorităţile centrale, în primul rând Ministerul Economiei, să se întâlnească cu reprezentanţii autorităţilor locale „nu mai rar decât o dată în semestru”. Dorim foarte mult ca dialogul, parteneriatul acesta dintre autorităţile centrale, Ministerul Economiei şi autorităţile locale, prin intermediul CALM, să devină o platformă funcţională, unde dialogul  ne va ajuta să perfecţionăm politicile  în viitor”, a subliniat Ţurcanu.

 Ulterior, s-a trecut la prezentarea conceptului de notificare la primărie a lansării activității comerciale” . Ca sa pornească o afacere,  un întreprinzător trebuie să facă faţă unor cerinţe şi unui sistem birocratic foarte stufos. Conceptul de notificare la primărie a lansării activității comercialeare ca scop  simplificarea procedurilor de lansare, deschidere a unei afaceri, statul implicându-se preponderent în supravegherea modului în care se desfășoară activitatea comercială prin diferitele instituţii publice delegate cu competenţe specifice privind reglementarea activităţilor comerciale. La momentul actual deschiderea unei afaceri este o procedură greoaie care implică costuri mari financiare şi  de timp în vederea obţinerii întregului set de acte pentru lansarea unei afaceri, sunt o „tonă” de probleme, o lipsă de pregătire profesională – „deseori nu se înţelege diferenţa  dintre a elibera un certificat la produs, un certificat igienic şi un certificat, o autorizare tehnică a obiectului”,  la nivel local există o lipsă acută de comunicare atât pe verticală ( lipsa accesului la datele şi informaţiile  din Registrul de  Cadastru), cât şi pe orizontală (lipseşte legătura cu cei care eliberează autorizații de construcție). Elementul inovativ al conceptului de notificare este elaborarea cu sprijinul Ministerului Economiei, în cadrul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, a unui Regulament de desfășurare a activităţilor comerciale în teritoriu care să ţină cont de condiţiile locale şi care să fie respectat de toţi agenţii economici. Prevederile acestui regulament, precum şi toate informaţiile privind condiţiile şi procedurile  care trebuie  să fi îndeplinite pentru lansarea şi desfăşurarea unei activităţi comerciale, vor fi puse la dispoziţia populaţiei în cadrul Ghişeului Unic de comunicare  care va fi înfiinţat în teritoriu. APL este abilitată, prin Legea Comerţului, de a coordona activităţile comerciale din teritoriu, de a coordona şi gestiona activitatea Ghişeul Unic de Comunicare. Pe scurt, procedura de lansare a unei activităţi comerciale prin notificare la primărie presupune:  în primul rând notificarea printr-o cerere depusă la primărie a faptului că se dorește lansarea unei activităţi comerciale, după înregistrarea cererii de notificare a activităţii şi a întreprinderii sau agentului economic care o desfăşoară în sistemul informaţional,  aceasta, în dependenţă  de specificul activităţii,  intră într-o anumită bază  de date.  De exemplu, o societate care activează în domeniul alimentaţiei publice va intra în registrul electronic, în bazele de date ale instituţiilor care coordonează şi verifică desfăşurarea tuturor activităţilor din domeniul alimentaţiei publice. După intrarea în registrul electronic, inspectorii de la agenţiile de stat cu atribuţii de supraveghere şi verificare  specifice  domeniului activităţii înregistrate se vor deplasa la sediul societăţii-întreprinderii pentru a efectua verificările de rigoare şi a acorda sau nu autorizaţiile necesare  pentru desfăşurarea activităţii comerciale. În plus, agentul economic va fi obligat să semneze o declaraţie pe proprie răspundere prin care îşi asumă responsabilitatea în ceea ce priveşte  cunoaşterea şi respectarea cadrului legislativ de funcţionare a întreprinderii: regulile de igienă, igiena personală a lucrătorilor, regulile privind protecţia mediului înconjurător, ș.a.m.d.

În concluzie, la prezentarea conceptului de notificare la primărie a lansării activității comerciale, Ţurcanu a formulat paşii care trebuie făcuţi şi care preced implementarea conceptului pus în discuţie:

  1. Pasul 1: Actualizarea sau elaborarea Regulamentului de desfăşurare a comerţului în teritoriu cu prevederi transparente, clare, cu zone de restricţie, de interzicere,  ce se poate, unde se poate, şi a unui plan urbanistic de dezvoltare a localităţii;
  2. Pasul 2: Noi oferim într-o jumătate de an fiecărei primării programele informatice – softul informaţional de conexiune în sistem cu unităţile administraţiei publice locale de nivel 2 şi totodată conexiunea pe verticală cu administraţia publică centrală, desconcentrată în teritoriu, ca să aveţi acces la baza de date a Agenţiei  de Cadastru, la Camera Înregistrării de stat din teritoriu, ANSA , Centrul de Sănătate Publică, Ministerul Afacerilor Interne, ș.a.
  3. Pasul 3: Pilotarea: dacă în discuţiile noastre ajungem la un numitor comun în privinţa „notificării”, urmează  ca acest concept să fie implementat ca  proiect pilot în cadrul  uneia sau două primării ca să ne dăm seama cum funcţionează în practică,  ce nu merge şi ce trebuie corectat sau îmbunătăţit.

Pe lângă problemele abordate, care ţin de planul de urbanism şi accesul APL la bazele de date, directorul executiv CALM,Viorel Furdui, a ridicat problema sancţiunilor şi revizuirea acestora, arătând că “nu poţi să implementezi un asemenea proiect, să liberalizezi atât de mult un asemenea sector al economiei fără să ţii cont de nişte pârghii care să-i responsabilizeze pe oameni”.

Mai mulţi reprezentaţi ai APL au intervenit cu comentarii, opinii şi propuneri în legătură cu subiectul pus în discuţie.

Grigore Repesciuc, primarul de Căuşeni a atins problema elaborării planurilor de urbanism, mai ales pentru localităţile mari, de tip orăşenesc, şi şi-a exprimat acordul ca proiectul privind  notificarea la primărie a lansării activității comercialesă fie pilotat în cadrul primăriei Căuşeni. A ridicat problema patentei care, la propunerea dnei Ţurcanu,  urmează să fie abordată separat, în cadrul unei întrevederi, data de desfăşurare a căreia va fi stabilită de comun acord în cel mai scurt timp.

 Primarul de Sângerei, Gheorghe Brașovschi a menționat că în Sângerei s-a deschis deja Ghişeul Unic de Informare pe lângă Camera de Comerţ,  Filiala Sângerei, care prestează servicii începând cu autorizaţia de funcţionare, certificate de urbanism, autorizaţii de construcţii, de demolare, de schimbare a destinaţiei, de terminare a lucrărilor, recepţie finală şi realizarea tuturor acordurilor până la proiectare: ”Din 2007 avem planul urbanistic general pentru zona Centru şi acum trei săptămâni Consiliul a aprobat Planul Urbanistic general al oraşului”. Domnul primar a declarat că este împotrivă ca atribuirea autorizaţiei de funcţionare pentru activităţile comerciale să fie scoasă din atribuţia primarului, subliniind că acest lucru îi permite să menţină ordinea, să–i disciplineze şi să-i responsabilizeze pe agenţii economici.

Mai mulți edili au specificat că trebuie simplificată procedura de lansare a unei activităţi comerciale, dar autorizaţia de funcţionare trebuie să fie dată de primărie,  pentru că agentul economic activează pe teritoriul comunităţii, are obligaţii faţă de comunitate, poate fi supravegheat mai bine  local  şi eliberarea autorizaţiei la primărie funcţionează ca o pârghie pentru a-i determina să respecte prevederile legale şi să-i responsabilizeze.

Dumitru Simon, primarul de Criuleni, a calificat ideile  referitoare la conceptul de notificare la primărie a lansării activității comercialedrept bune, dar a apreciat că în condiţiile sociale, economice şi politice actuale, când procesul de  descentralizare bate pasul pe loc, este prea devreme  ca acesta  să fie implementat: ”Noi nu suntem pregătiţi pentru aşa reforme.  E ca şi cum ai pune căruţa înaintea calului”, a precizat dânsul.

Directorul executiv CALM, Viorel Furdui, a ţinut să puncteze câteva idei care ar explica lipsa de rezultate în implementarea reformelor şi anume: faptul că se porneşte de la  premiza greşită  că totul „răul” ţine de administraţia publică locală şi de  autorizaţia de funcţionare care, de altfel, e doar o etapă finală care pune punct procedurii anevoioase de obţinere a numeroase certificate şi  autorizaţii necesare deschiderii unei afaceri.  Apoi, faptul că încercăm să copiem legi şi reforme care au dat rezultate spectaculoase în alte părţi, dar care nu se pliază pe realităţile noastre economice, sociale, politice, la mentalităţile noastre.  Furdui a apreciat, de asemenea, că pentru ca lucrurile să meargă la toate nivelele, astfel de întâlniri şi discuţii ar trebui să devină o normă, iar în cadrul lor să se discute problemele la etapa conceptuală, în timpul elaborării lor şi nu după ce au fost adoptate. 

Imprimare