Prin hotărârea de Guvern nr. 90/2023 a fost aprobat Planul de acțiuni al Guvernului pentru anul 2023 (anexa la hotărâre) și s-a stabilit că Ministerele și alte autorități administrative centrale vor întreprinde măsurile necesare pentru executarea integrală și în termenele stabilite a Planului de acțiuni al Guvernului pentru anul 2023, precum și vor prezenta lunar, până la data de 5 a lunii următoare perioadei de raportare, informația despre executarea Planului nominalizat, utilizând platforma guvernamentală de raportare, evaluare și monitorizare „PlanPro” (http://monitorizare.gov.md).
La inițiativa CALM, în Planul de acțiuni al Guvernului pentru anul 2023, la compartimentul (nr. 1) „Guvernare eficientă, incluzivă și transparentă”, a fost aprobată acțiunea (pct. 1.50) „Impulsionarea procesului de delimitare, înregistrare și evaluare masivă a bunurilor imobile proprietate privată și proprietate publică”. Acțiunea preconizată conține 4 sub-acțiuni, inclusiv:
i) Executarea lucrărilor de înregistrare primară masivă a bunurilor imobile proprietate privată și proprietate publică (indicatorul de produs: 150 de mii de bunuri imobile înregistrate în cadastrul bunurilor imobile, 250 de unități administrativ teritoriale pentru care s-a efectuat delimitarea și înregistrarea bunurilor imobile; termen de realizare: trimestrul IV; autorități și instituții responsabile: Agenția Servicii Publice (ASP), Agenția Proprietății Publice (APP); Referință la temeiul realizării: Acordul dintre Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare în vederea realizării Proiectului de înregistrare și evaluare funciară, Hotărârea Guvernului nr. 1030/1998; Hotărârea Guvernului nr. 80/2019;
ii) Modificarea Legii nr. 29/2018 privind delimitarea proprietății publice (facilitarea procesului de delimitare a proprietății publice) cu indicatorul de produs: proiectul de lege
aprobat de Guvern și prezentat Parlamentului; termen de realizare: trimestrul II; autorități și instituții responsabile: Agenția Relații Funciare și Cadastru (ARFC), APP; referință la temeiul realizării: Recomandarea 436 (2019) al Congresului Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei (CALRCE) și Foaia de Parcurs din 15 martie 2021, semnată de Republica Moldova și CALRCE (pct. 48-50);
iii) Modificarea Hotărârii Guvernului nr. 63/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de delimitare a bunurilor imobile proprietate publică cu indicatorul de produs: Hotărâre de Guvern aprobată; termen de realizare: trimestrul II; autorități și instituții responsabile: ARFC, APP; referință la temeiul realizării: Legea nr. 240/2018 pentru ratificarea Acordului de finanțare dintre Republica Moldova și Asociația Internațională pentru
Dezvoltare în vederea realizării Proiectului de înregistrare și evaluare funciară;
iv) Aprobarea listei iazurilor și lacurilor de acumulare de importanță națională cu indicatorul de produs: Hotărâre de Guvern aprobată; termen de realizare: trimestrul II; autorități și instituții responsabile: Ministerul Mediului, APP; referință la temeiul realizării: Legea nr. 318/2022 privind modificarea unor acte normative, art. VII.
Realizarea acțiunilor propuse de CALM în Planul de acțiuni pentru anul 2023 va asigura venituri suplimentare la bugetele locale, inclusiv de pe urma evaluării și impozitării bunurilor înregistrate, punerii în valoare a bunurilor prin administrarea acestora conform legislației în vigoare și nu în ultimul rând, o certitudine sporită raporturilor patrimoniale.
Prin Legea nr. 318/2022 pentru modificarea unor acte normative (în vigoare din 26 noiembrie 2022) au fost operate modificări și completări în unele acte legislative privind construcțiile hidrotehnice și bazinele acvatice. Conform noilor prevederi legale, proprietarii construcțiilor hidrotehnice înregistrate în registrul bunurilor imobile până la 1 martie 2019, amplasate pe terenuri proprietate publică, care aparțin statului sau unităților administrativ-teritoriale, achită redevența în condițiile art. 29 din Legea nr.1125/2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova. De asemenea, proprietarii construcțiilor hidrotehnice amplasate pe terenurile proprietate publică, care aparțin statului sau unităților administrativ-teritoriale, sunt obligați, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii, să legalizeze posesia/folosința terenului prin încheierea contractului de superficie. Art. VII lit. c) din Legea nr. 318/2022 a stabilit că Guvernul, în termen de 4 luni de la data intrării în vigoare a legii, va aproba lista iazurilor și lacurilor de acumulare de importanță națională, clasificate astfel de cadrul normativ sau după natura lor. Congresul Autorităților Locale din Moldova salută conceptul aprobat prin Legea nr. 318/2022, potrivit căruia statul, într-un termen restrâns, își va separa și aproba bunurile proprietate publică (în speță: bazinele acvatice de importanță națională, inclusiv terenurile aferente). Același concept propunem să fie aplicat și implementat în Legea nr. 29/2018 privind delimitarea proprietății publice față de toate categoriile / tipurile de bunuri proprietate publică a statului. În adresa CALM parvin numeroase sesizări din partea autorităților administrației publice locale, în legătură cu faptul că persistă grave probleme cu delimitarea bunurilor proprietate a UAT și, în particular, conexe punerii în valoare a bazinelor acvatice. În cadrul lucrărilor Proiectului de Înregistrare și Evaluare Funciară, care prevede înregistrarea primară și evaluarea bunurilor imobile din localitățile Republicii Moldova, implementat în conformitate cu Acordul de finanțare ratificat prin Legea nr. 240/2018, majoritatea bazinelor acvatice și terenurilor aferente acestora au fost plasate în așa numită „zonă de litigiu” (terminologia Regulamentului aprobat prin hotărârea de Guvern nr. 63/2018), ceea ce înseamnă că apartenența lor nu a fost determinată nici după stat, și nici după unitatea administrativ-teritorială, acestea fiind plasate într-o dimensiune de incertitudine, până când instanța de judecată nu va decide (apartenența bunurilor) la cererea persoanei interesate. Din acest motiv, autoritățile administrației publice locale nu își pot pune în valoare bunurile sale (efectiv și nici statul) ce vizează bazinele acvatice, inclusiv prin calcularea și încasarea redevenței pentru folosirea terenurilor. Astfel, se ratează mijloace financiare considerabile la bugetele publice locale și persistă degradarea bazinelor acvatice și construcțiilor hidrotehnice din lipsa unei administrări eficace, iar normele legale introduse prin Legea nr. 318/2022 nu pot fi executate (stabilirea/calcularea și încasarea la bugetul local a redevenței pentru folosirea terenurilor, încheierea contractelor de superficie). În acest context, CALM a solicitat prezentarea de urgență spre avizare a proiectului hotărârii de Guvern privind aprobarea listei iazurilor și lacurilor de acumulare de importanță națională. Astfel, proiectul respectiv este preconizat spre adoptare pentru trimestrul II a anului 2023.
Totodată, a fost aprobat și PLANUL NAȚIONAL DE DEZVOLTARE PENTRU PERIOADA 2023-2025.
Ambele documente sunt atașate mai jos: