Reprezentanți ai Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), ai Ministerului Finanțelor și ai Expert-Grup au participat la 8 noiembrie la evenimentul organizat de proiectul Comunitatea Mea privind evaluarea abordărilor în domeniul finanțelor publice locale.

Motto-ul a fost elaborarea politicilor bazate pe evidență, scopul acestei analize fiind de a identifica o formulă privind separarea finanțelor între bugetul central și cel local, dar și o corelare între funcții și mijloacele financiare care sunt alocate fiecărei dimensiuni a administrației publice.

În cadrul întrunirii a fost prezentat un studiu de evaluare a schimbărilor de ordin legislativ care se propun. În Parlament există două inițiative legislative de schimbare a Legii 397 privind bugetele locale. În același timp și Ministerul Finanțelor a pregătit viziunea pe care o are privind modificările la această Lege. Expertul Viorel Gîrbu a menționat că autorul studiului Dumitru Budianschi a făcut o evaluare preventivă ce vizează impactul acestor modificări asupra situației comunităților locale. „A fost doar o primă etapă a evaluărilor la acest subiect extrem de dificil și care comportă foarte multe interpretări, în funcție de situația fiecărei comunități din cele peste 900 câte există în Republica Moldova. Urmează să fie făcute și alte calcule pentru a identifica o formulă mai bună pentru dezvoltarea finanțelor locale.

Potrivit expertului Viorel Rusu, concluzia la care s-a ajuns este că cea mai avantajoasă inițiativă pentru autoritățile locale este a deputaților Alexandru Slusari și Igor Munteanu, care prevede schimbarea formulei de alocare a impozitului pe venit a persoanelor fizice, dar și suplinirea printr-un alt venit a bugetelor locale care să fie format din impozitul pe venitul persoanelor juridice într-o proporție de 50%. „Momentan această inițiativă este doar la nivel de proiect de lege.

Ministerul Finanțelor a venit însă cu un contraproiect ce presupune menținerea aceleiași formule pentru impozitul pe venitul persoanelor fizice. Discrepanța apare la distribuirea impozitului pe venit al persoanelor juridice care se propune a fi folosit pentru suplinirea fondului de echilibrare în proporție de doar 10% din totalul veniturilor încasate la nivel național.

Potrivit CALM, este foarte important ca în acest proces să nu atragem atenția doar cifrelor, dar să ținem cont și de cetățeni, chiar dacă uneori acest lucru nu este rentabil din punct de vedere economic. „Nu trebuie să uităm de anumite comunități care din acest punct de vedere sunt mai vulnerabile.  O evaluare atât de îngustă nu poate să schimbe în esență starea lucrurilor în acest domeniu, a punctat Viorel Gîrbu.

CALM este de părere că ar trebui să se efectueze o evaluare la nivel național privind acea parte din fondurile publice care sunt colectate în bugetul de stat și în ce măsură acestea pot fi împărțite cât mai corect între cele gestionate de administrația centrală și cea locală luând în calcul faptul că administrația locală are foarte multe competențe costisitoare, cum ar fi domeniul apei și canalizării, a drumurilor, iluminatului stradal, salubritatea, etc.

În viziunea CALM, pentru etapa inițială ar trebui să fie stabilit la nivel național cât de mult se dorește alocarea de către stat a resurselor pentru realizarea acestor funcții de la nivel local și cât de mult își rezervă autoritățile centrale pentru competențele pe care le au la nivel central.

Menționăm că atât inițiativa deputaților Alexandru Slusari și Igor Munteanu, cât și a Ministerului Finanțelor sunt susținute de CALM și ar reprezenta un pas important în consolidarea bazei fiscale și autonomiei financiare locale.

Serviciul de Comunicare al CALM









Imprimare