Iurie Țap, fost deputat liberal democrat, punctează că guvernarea trebuie să se axeze pe implementarea unor reforme privind administrația publică, conform așteptărilor cetățenilor.

Iurie Țap spune că la aproape un an de la învestirea noului Guvern se constată o abordare trunchiată privind reformele necesare atingerii obiectivelor scontate, transmite Știri.md cu referire la oficial.md.

„Or, lupta cu corupția este una dintre priorități și reforma sectorului justiției trebuie aprofundată. Doar vom observa, sectorul justiției este unul ce asigură contracararea corupției prin instrumentele specifice acestuia, dar nu este și suficient. În acest sens, reforma statului, în parte sistemului administrației publice, poate suplimenta mecanismul luptei anticorupție”, afirmă fostul deputat.

În altă ordine de idei, el spune că modernizarea administrației publice este unicul instrument privind gestionarea eficientă a treburilor publice în vederea furnizării serviciilor publice de calitate și asigurarea durabilității.

„În acest sens, reforma administrației publice în baza descentralizării puterii este cheia atingerii așteptărilor cetățenilor și realizării promisiunilor electorale ale noii puteri. Acest deziderat a fost invocat de către partenerii de dezvoltare în Note informative ale acestora în ianuarie 2015, care, de facto, erau un îndrumar pentru implementarea Acordului de Asociere, or, Planul de acțiuni al Guvernului era unul superficial.

În același timp, Strategia privind reforma administrației publice pentru anii 2016-2020, care așa și n-a fost implementată, chiar la început stipulează expres: „Reforma administrației publice este o precondiție pentru realizarea oricărei alte reforme în orice sector…””, spune Țap.

El mai spune că guvernarea trebuie să analizeze profund starea de lucruri, dar și să revină la Programul de guvernare și, respectiv, Planul de acțiuni privind implementarea acestuia în vederea ajustării lor pentru conceptualizarea și implementarea reformei administrative în toată amploarea ei.

„În esență, fiind vorba despre reforma administrației publice în baza descentralizării puterii.

Un aspect ar cuprinde reforma administrației publice centrale pe interiorul acesteia, inclusiv privind delimitarea clară a funcțiilor, stabilirea mecanismului de raportate și deconcentrarea puterii prin deconcentrarea coerentă a serviciilor publice ale statului și, respectiv, crearea instituției prefectului care să aibă plenitudinea de puteri (puterea de decizie) privind administrarea treburilor statului în teritorii.

Alt aspect vizează reorganizarea administrativă a teritoriului național în corespundere cu principiul fundamental al subsidiarității, altfel spus, crearea regiunilor administrative și colectivităților locale capabile să asigure furnizarea serviciilor publice de care are nevoie populația.

Urmare transmiterii către serviciile deconcentrate ale statului și colectivitățile descentralizate (locale și regionale) a dreptului de administrare a treburilor publice, puterea executivă (Guvernul) ar guverna, aceasta însemnând o altă configurație a guvernului/ministerelor, dar și a tuturor autorităților administrative centrale.

O atare abordare ar putea avea un impact benefic asupra stării de lucruri. În primul rând, este vorba despre asigurarea democrației participative și eficiența actului de guvernare.

Sub alt aspect, cheltuielile administrative s-ar reduce esențial. Doar lichidarea raioanelor însemnă economisirea a peste 600 de milioane de lei, iar la general cheltuielile administrative ar putea elibera peste 1.5 miliarde de lei, resurse ce ar putea fi utilizate în beneficiile cetățenilor. Apropo, în cazul organizării nivelului doi administrativ în corespundere cu criteriile de statistică teritorial NUTS al UE am putea beneficia de resurse pentru dezvoltarea regională în sumă de la 7 la 9 miliarde de euro, în funcție de structura concretă”, a mai adăugat fostul deputat.

Imprimare