În perioada 12-14 iunie expertul CALM Octavii Ivanov, primarul orașului Taraclia Serghei Filipov și reprezentantul ADR Centru Ala Bragoișev au participat la trainingul „Poziționarea strategică și marketingul teritoriului din cadrul proiectului Uniunii Europene „Primari pentru Creștere Economică. Evenimentul a avut loc în Georgia, Tbilisi, participanți fiind reprezentanți din Belarus, Azerbaidjan și Republica Moldova.  

Temele dezbătute în cadrul seminarului au fost dezvoltarea și creșterea potențialului economic al teritoriilor, al APL; crearea de imagine și tendința în domeniul poziționării și branding-ului; realizarea unei strategii de marketing în cadrul municipalităților; atragerea investițiilor în municipalități, promovarea investițiilor și dezvoltarea turismului. Ca finalitate, în cadrul training-ului a fost elaborat un draft al unei strategii de marketing din punct de vedere al APL.

Potrivit expertului CALM Octavii Ivanov, în celelalte țări participante zonele economice libere sunt realizate într-o măsură mai mică decât în Republica Moldova, deoarece statul nostru nu dispune de bogății naturale precum Azerbaidjanul, sau de potențial economic industrial ca Belarus. „Republica Moldova are mai multă nevoie de stimulenți externi și noi tehnologii pentru o creștere economică sustenabilă,  ca să îmbunătățească climatul de afaceri, iar zonele economice libere sunt un instrument care permit acest lucru. Avem deja experiențe în Republica Moldova în ceea ce privește crearea parcurilor industriale și a zonelor economice libere, iar APL sunt cei mai importanți actori în acest proces, în colaborare cu Ministerul Economiei.

Un exemplu interesant în acest sens este cel al orașului Taraclia. Primarul Serghei Filipov a vorbit participanților la training despre cum a fost creată zona economică liberă în regiunea lor. „La moment, Primăria orașului Taraclia lucrează cu compania internațională Nike, care produce îmbrăcăminte sportivă, demarând procesul de atragere a acestui investitor în zonă.

Octavii Ivanov a menționat că un alt exemplu este primăria orașului Edineț care a creat zona economică liberă și a atras câțiva rezidenți importanți, unul dintre ei are la moment o investiție de aproximativ 20 de milioane de euro. „Este o cifră impunătoare pentru Edineț, care a dezvoltat exportul la nivel regional, această investiție a deschis locuri noi de muncă, a mărit baza fiscală a municipalității, dar și a creat alte oportunități pentru dezvoltarea economică locală. De când a apărut acest rezident  și a început să cumpere fructe, în deosebi mere, prețul acestora a crescut de trei ori. Anii anteriori fermierii noștri vindeau merele cu 70-80 de bani, astăzi prețul este de 3-3,5 lei pentru un kg de mere pentru suc, ceea ce constituie un suport foarte mare pentru agenții economici locali din toată regiunea, deoarece această fabrică de sucuri deservește 4-5 raioane din apropierea municipiului Edineț.

Un alt subiect abordat în cadrul seminarului a fost modalitatea de dezvoltare economică prin turism. Expertul CALM  a adus exemplul Georgiei care și-a dezvoltat acest domeniu, turismul în Tbilisi devenind o sursă importantă de venit în economia locală, inclusiv pentru primăria Tbilisi, dar este și o oportunitate excelentă pentru întreprinderile mici și mijlocii de a-și dezvolta serviciile.

În luna iulie, curent, pentru toți participanții inițiativei Uniunii Europene „Primari pentru creșterea economică va avea loc un seminar similar la Chișinău. În Republica Moldova sunt circa 20 de primării care au aplicat la acest program de creștere economică.  

Departamentul de Comunicare al CALM

Imprimare