Agenția de Guvernare Electronică (AGE) lucrează la definitivarea conceptului platformei e-APL. În cadrul unui interviu pentru calm.md, directoarea Agenției de Guvernare Electronică Olga Tumuruc a explicat  ce presupune acest obiectiv, de ce este nevoie pentru transformarea digitală a autorităților publice locale și care este rolul Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM) în acest proces.

Vă rugăm să faceți o prezentare a conceptului sistemului informațional e -APL?

Olga Tumuruc: Transformarea digitală a autorităților publice locale într-o manieră eficientă și sustenabilă pornește de la un proces de identificare, optimizare și standardizare a serviciilor și proceselor la nivelul tuturor autorităților, digitalizarea serviciilor și a proceselor vitale care, ulterior, să fie transpuse într-un sistem informațional care să permită utilizarea rapidă și securizată, dar care să sporească accesibilitatea serviciilor. Astfel vom optimiza modul de interacțiune cu cetățenii, activitatea APL va deveni mai eficientă și vom reduce povara administrativă. Ceea ce avem de digitalizat pe segmentul activității APL este un volum foarte mare de activitate, având în vedere că APL-urile sunt o replicare, la o scară mai mică, a activităților desfășurate la nivel central de Guvern și entitățile sale subordonate. Respectiv, avem nevoie de o prioritizare, pentru ca într-un timp relativ scurt să putem genera schimbări în experiența cetățenilor dar și în activitatea autorităților, adică să creăm valoare adăugată și un impact pozitiv. Prioritizarea am făcut-o în baza necesităților și problemelor evocate de către APL. Din comunicarea pe care am avut-o cu APL și CALM, în repetate rânduri s-a vorbit despre  trei direcții importante pe care este nevoie de intervenit în regim prioritar și care vor genera schimbările așteptate. În primul rând, este vorba despre asigurarea accesului la date, într-un mod uniformizat, pentru reprezentanții APL, pentru a face posibilă desfășurarea optimă a funcțiilor APL și a activităților administrative aferente. Vorbim despre datele necesare pentru planificarea bugetară corectă, pentru prestarea diferitor servicii locale, dar și pentru prestarea optimă a serviciilor sociale. Totodată, ne propunem ca prin această platformă să digitizăm funcția de registrator a autorităților publice locale, adică să oferim posibilitatea pentru înregistrarea în registrele de stat a acelor evenimente care se produc la nivelul APL, dar care astăzi sunt doar de facto captate de către APL, exemplu fiind domeniile de stare civilă, bunuri imobile sau unități de drept. Prin setarea acestui obiectiv încercăm să descentralizăm la maxim procesele și funcțiile legate de aceste domenii importante și de a le aduce cât mai aproape de cetățean, indiferent că sunt serviciile autorităților centrale sau locale, cetățeanul trebuie să aibă același model de interacțiune. Nu în ultimul rând, a treia prioritate este digitalizarea nemijlocită a serviciilor locale. Este un element esențial care va schimba calitativ experiența membrilor comunităților locale. În acest caz, dar și în general când vorbim despre dezvoltarea platformei e-APL, vom reutiliza servicii, resurse informaționale, instrumente digitale existente, utilizate pe larg și cu succes de autoritățile centrale, cum ar fi: platforma de cloud guvernamental pentru a găzdui platforma e-APL, serviciul Mpass pentru o autentificare sigură, serviciul MSign pentru semnare, MPay pentru plăți electronice, platforma Connect pentru a consuma dar și a furniza date, platforma de configurare a serviciilor electronice. În tot acest context, Agenția de Guvernare Electronică se angajează cu suport tehnologic, metodologic și juridic necesar pentru a face posibilă dezvoltarea dar și ulterioara implementare de jure și de facto a platformei care, de altfel, va permite o aliniere a autorităților publice locale la prevederile Legii serviciilor publice care a fost recent aprobată de Parlament.

Care sunt termenii de implementare a acestei platforme și ce va însemna acest lucru pentru beneficiari și APL?

Olga Tumuruc: Cred că cel mai mare beneficiu este că vom eficientiza tot ceea ce înseamnă activitate la nivel local, interacțiunea APL cu cetățenii, dar și interacțiunea APL cu cele de la nivel central, sunt niște aspecte care astăzi decurg într-un mod destul de anevoios. În alt context, inovația și tehnologiile utilizate în interesul public aduc mai multă transparență în activitatea publică, sporesc accesibilitatea serviciilor publice, reduc costurile de prestare a serviciilor, dar și cele de administrare, în general. Ele exclud complexitatea proceselor prin aceste oportunități oferite de tehnologii sau reutilizarea la maxim a datelor și, așa cum spuneam mai sus, generează valoare adăugată atât pentru cetățeni, cât și pentru administrațiile publice. Cetățenilor le creează alternative de solicitare, accesare, interacțiune cu APL, iar administrațiilor le pune la dispoziție soluții performante pentru a rezolva niște probleme care sunt pe ordinea de zi. Dacă e să vorbim despre termenele de implementare atunci, pe cât ar părea de simple toate aceste obiective pe care le-am setat pentru această platformă de APL, ele sunt în același timp și complexe, și deloc nu sunt ușor de implementat.  Cu toate acestea, noi avem un obiectiv de a atinge primele rezultate tangibile până în iunie 2023. Reiterez că digitalizarea activității autorităților publice locale este un conglomerat foarte mare de activități, iar noi pornim de la problemele cele mai prioritare și stringente, tocmai pentru ca într-un timp scurt și cetățenii, și autoritățile să vadă niște rezultate, cum li se schimbă modul de activitate și de interacțiune.

Care este rolul CALM în avansarea acestui concept de e-APL și care sunt direcțiile de cooperare dintre AGE și CALM?

Olga Tumuruc: În tot acest exercițiu de localizare a agendei de transformare digitală, noi vedem CALM-ul ca și un partener. CALM-ul este o platformă reprezentativă și foarte bună de discuții, de conceptualizare, de dezbatere, de negociere a tuturor acestor activități pe care ni le propunem la nivelul autorităților publice locale. Pe de altă parte, vedem CALM-ul ca pe o platformă de a colecta aceste necesități, ori platforma e-APL nu va fi dezvoltată pentru nimeni altcineva decât pentru APL. Respectiv, cu suportul CALM-ului vedem posibilă implicarea mai largă a APL, fiindcă Congresul este o entitate cunoscută în rândul APL, avem o participare masivă a APL în Congres și din acest motiv am considerat foarte important să inițiem discuțiile cu Congresul și să putem avansa pe aceste direcții foarte importante de dezvoltare a sistemului informațional e-APL, de inițiere și desfășurare în comun a activităților de alfabetizare digitală, dar și de a avansa cu pași mici, dar siguri, în scopul modernizării serviciilor locale.

Vă mulțumim!

Imprimare