Acum un an, ideea de a implica migranții în soluționarea problemelor din localitățile de baștină și, cu atât mai mult, de a dona pentru dezvoltarea comunităților, părea aproape irealizabilă.

Totuși, grație unui grup de entuziaști din 23 de sate și orașe proiectul Migrație și Dezvoltare Locală s-a transformat într-un adevărat succes. De la câțiva dintre aceștia am încercat să aflăm cum au reușit să convingă circa 5000 de băștinași să doneze, în doar trei luni, peste 2 milioane de lei pentru dezvoltarea localităților natale.

La întrebări ne-au răspuns persoanele-cheie din cadrul Asociațiilor de Băștinași, create în cele 23 de localități partenere ale proiectului Migrație și Dezvoltare Locală, implementat de PNUD Moldova cu suportul financiar al Guvernului Elveției.

1.    Erați convinși în reușita proiectului de la bun început?
 

Nicolae Ciobanupreședintele AdB Lozova (Strășeni)

Trebuie să recunosc că inițial aveam multe suspiciuni deoarece diaspora moldovenească nu este foarte bogată și nici nu ne-a fost ușor să-i găsim pe cei plecați, însă, până la urmă, am reușit chiar mai mult decât am planificat. Sper că odată finalizat acest proiect, oamenii vor conștientiza că pot fi înfăptuite multe lucruri frumoase în sat dacă există transparență și comunicare.

8.739 Euro (155%), 340 băştinaşi au donat
Liliana Tincu, responsabilă pentru migrație, primăria Ungheni

Proiectul a fost într-adevăr o provocare pentru noi. În primul rând suma pe care trebuia s-o colectăm pentru amenajarea parcului din oraş era destul de mare (10 mii euro), în al doilea rând, eram la prima experiență de acest gen. În toate proiectele realizate până acum în oraș doar primăria contribuia, unghenenii, dar cu atât mai mult, cei plecați nu s-au implicat niciodată. Ne-a fost frică. Însă am mers pe o strategie diversă și rezultatele nu s-au lăsat mult așteptate.

12.434 Euro (124%), 1380 băştinaşi au donat
2.    Cum credeți, ce a asigurat succesul campaniei de colectare de fonduri în localitatea dumneavoastră?
Victoria Matveevresponsabilă pentru migrație, primăria Colibași (Cahul)

Cred că ne-a reușit să colectăm o sumă atât de mare pentru o localitate rurală (aproape 9 mii de euro) deoarece pe toată durata campaniei s-a asigurat maximă transparență și primarul este o persoană credibilă. În plus, colibășenii au prins demult gustul implicării în viața satului, or nu suntem la primul proiect unde se cere implicare civică. Bineînțeles că fără mediatizarea inițiativei, atât pe rețelele de socializare, cât și în cadrul festivalurilor și evenimentelor organizate în localitate, rezultatele probabil că ar fi fost mai slabe.

8.739 Euro (220%) colectaţi pentru sala polivalentă
Sergiu Mandișpreședintele AdB Cărpineni (Hâncești)

Noi am insistat să mobilizăm cât mai multă lume ca să fie și impactul mai mare. De asemenea, un rol important l-a jucat și faptul că problema de soluționat (procurarea unui autogreder care să întrețină drumurile) a fost aleasă corect – nu de primărie, dar de cetățeni și nemijlocit de diasporă, prin intermediul unui sondaj online. Iată de ce printre donatori sunt nu doar cărpineni, dar și elevii din vecinătate care vin la liceu sau persoane care vin la muncă aici. Drumurile desfundate și deszăpezite le dau mari bătăi de cap tuturor.

3600 Euro (180%) colectaţi, 190 băştinaşi au donat
Arcadie Romanciucresponsabil pentru migrație, primăria Strășeni

Deși, aparent, la oraș pare mai simplu de colectat banii de la cetăţeni pentru cauze comune, noi considerăm că orășenii sunt din firea lor mai sceptici și mai rezervați. Cu toate acestea, orașul Strășeni este fruntaș la capitolul mobilizarea băștinașilor în acest proiect, cu peste 470 de donatori. Performanța ne-a reușit datorită faptului că proiectul a fost bine mediatizat și cetățenii au fost direct implicați. Aproape în fiecare duminică, au fost organizate întâlniri ale beneficiarilor proiectului ca să-și poată spună doleanțele. Fără implicarea și contribuția populației, lucrurile nu prea se mișcă din loc.

4.200 Euro (140%), 471 băştinaşi au donat
Viorica Mamaligaresponsabilă pentru migrație, primăria Vorniceni (Strășeni)

Cred că rezultatele noastre se datorează faptului că am purtat discuții personale cu fiecare în parte, indiferent de vârstă, statul social, salariu. Împreună am depistat că cel mai mult ne doare problema drumurilor proaste. Îmi aduc aminte că am sensibilizat multă lume atunci când am postat pe pagina de facebook a Asociației de Băștinași o fotografie cu o mireasă și nuntașii săi care încercau să-și facă drum printre băltoace şi nămol.

5000 Euro (126%), 207 băştinaşi au donat
3.    Ce acțiuni concrete ați organizat pentru a mobiliza cât mai mulți localnici și băștinași?
Liliana Tincuresponsabilă pentru migrație, primăria Ungheni

În oraș este mai complicat să identifici persoanele plecate, însă am avut noroc de partenerii de la Nexus care aveau deja o bază de date despre migranți. Ulterior i-am contactat pe rețelele de socializare, i-am telefonat direct sau le-am expediat scrisori și invitații la evenimentele noastre.

 
Sergiu Mandișpreședintele AdB Cărpineni (Hâncești)

A durat puțin până oamenii au început a dona, de aceea am organizat campanii de informare în localitate, cât și pe Internet. Elevii au încercat să-i sensibilizeze printr-un flashmob de desene despre cum ar vrea să arate drumurile în sat. Am remarcat că mulțumirile aduse pe rețelele de socializare donatorilor, însoțite de o poză de-a lor, au încurajat și pe alții să contribuie.

 
Tatiana Vrăjmașpreședintele AdB Ialoveni

Cu toate că rezultatele ar fi putut fi și mai bune, ținând cont că 8 mii din circa 20 mii de locuitori din Ialoveni sunt departe de casă, oricum ne bucurăm mult că oamenii au răspuns apelului. Noi credem că anume comunicarea cu diaspora ne-a asigurat succesul campaniei, iar pentru aceasta am publicat permanent pe Internet informații relevante despre proiect, le-am pus la dispoziție un formular online ca să le cunoaștem mai bine necesitățile. În general am avut o abordare personalizată. Nu am ezitat să-i sensibilizăm pe oameni la fiecare eveniment, cum a fost bunăoară întâlnirea cu absolvenții. Interesant este că cei de pe loc s-au mobilizat după ce au văzut că migranții donează.

3.400 Euro (135%), 80 băştinaşi au donat

Notă:

  • Timp de trei luni, campania de colectare de fonduri „Cu drag pentru acasă”, desfășurată de proiectul „Migrație și dezvoltare locală”, a convins fiecare al zecelea migrant din 23 de localități partenere să contribuie financiar pentru proiecte de dezvoltare locală.
  • Banii colectați și cei donați vor fi valorificați în perioada imediat următoare de autoritățile publice locale și Asociațiile de băștinași din cele 5 orașe și 18 sate partenere. Suma totală a celor 23 de proiecte care urmează a fi implementate este estimată la 775 mii USD, dintre care: peste 100 mii USD sunt colectate de la migranți, 460 mii USD sunt oferite de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare și 215 mii USD sunt alocate din bugetele locale.
  • Astfel, peste 4000 migranți, dar şi localnici, au contribuit financiar la dezvoltarea locală într-un mod sigur și transparent, prin intermediul unei platforme online de colectare de fonduri destinată proiectelor comunitare. Secțiunea de pe www.guvern24.md dedicată dezvoltării locale a fost dezvoltată cu sprijinul proiectului „Migrație şi dezvoltare locală”, în cooperare cu Congresul Autorităților Locale din Moldova și poate fi utilizată de cele aproape 900 de primării din țară.
Imprimare