Microfoane închise, promisiuni de fațadă, concluzii ratate și un dialog cu guvernarea eșuat! Primarii consideră că Pactul Social „PENTRU MOLDOVA” riscă să se transforme într-un nou FIASKO al guvernării dacă va rămâne la faza discursurilor și promisiunilor sterile și nu va cuprinde o strategie complexă de implementare a propunerilor făcute. Astfel că, în lipsa unui mecanism eficient de colectare a propunerilor și de fixare a unor termene clare de realizare a acestora, inițiativa guvernării de a găsi consens și de a scoate țara din impas va rămâne o nouă-veche manevră de a arunca praf în ochi cu declarații pompoase și promisiuni în culori roz.
În cadrul dialogului lansat de conducerea Republica Moldova în data de 14 octombrie, conducerea și membrii CALM (Congresul Autorităților Locale din Moldova) au avertizat că reforma descentralizării se află pe marginea prăpastiei. În context, Viorel Furdui, director executiv CALM a subliniat principalele probleme cu care se confruntă APL din cauza inactivității și indiferenței autorităților centrale: ”O problemă importantă este ruptura enormă dintre clasa politică de la guvernare și administrațiile locale. Asta reiese din prioritățile și discuțiile purtate în Parlament, precum și din acțiunile nemijlocite ale Guvernului, în care nu se regăsește nicio inițiativă a APL, chiar dacă am fost insistenți și percutanți. Un alt aspect – majoritatea recomandărilor partenerilor noștri de dezvoltate, menite să schimbe situația în bine în localități, au fost neglijate și chiar fentate. Primul semn de alarmă și de îngrijorare, de care ar fi trebuit să țină cont clasa guvernamentală, a fost revolta primarilor din februarie 2013, atunci când peste 500 de edili au ieșit în stradă și au cerut descentralizare, au cerut reforme reale și au cerut banalul respect! Vreau să menționez în mod special faptul că din cauza că nu avem reforme reale și nu există continuitate a scăzut enorm încrederea în clasa guvernamentală. Noi ne oprim întotdeauna la strategii, comisii, planuri de acțiune. Atunci când trebuie să facem un pas real, care să conducă la fortificarea autonomiei locale, staționăm lamentabil sau chiar facem mișcări inverse. O problemă importantă o reprezintă faptul că descentralizarea și reforma administrației publice nu este privită în societate ca o prioritate. În acest sens întrebarea noastră către toți guvernanții și toți participanții la acest dialog este: Cine va implementa reformele, care sunt angajamente pe care și le-a asumat guvernarea atunci când a semnat Acordul de Asociere la UE? O altă problemă importantă care afectează foarte mult dezvoltarea Republicii Moldova o reprezintă politizarea excesivă a tuturor sferelor și a Fondurilor: Fondul de eficiență energetică, Fondul Rutier, Fondul de dezvoltare regională, ale căror resurse se repartizează după criterii politice. Constatăm lipsa unui dialog sincer dintre puterea centrală și administrația publică locală. Și în acest sens vin cu o întrebare către conducerea țării: De ce pe parcursul ultimilor ani nu s-a organizat nicio întâlnire între președintele țării și reprezentanții administrației publice locale? Nu a vrut să discute cu primarii până acum nici prim-ministrul, nici președintele Parlamentului, nici șeful statului! Un ultim semnal negativ către societate a fost modul în care a fot creat Consiliul pentru reforma administrației publice, unde nu se regăsește niciun reprezentant al societății civile, niciun reprezentant al administrației publice locale!”.
În cadrul întâlnirii, primarul de Cimișlia, Gheorghe Răileanu, a specificat: ”Dacă statul nostru este unul incapabil de a se autoguverna, ultima șansă e să chemăm pe cineva din afară să ne guverneze. O soluție ar fi integrarea europeană. Ar trebui s-o facem cât mai rapid, dar nu este posibil. Integrarea europeană o putem realiza în cel mai rapid mod doar prin unirea cu România. Dar dacă, în urma discuțiilor, ajungem la concluzia că unirea cu România nu este o soluție rapidă sau valabilă pentru situația actuală din țara noastră, atunci să ne apucăm de lucru! Există o legitate în economie: cele mai interesante și eficiente idei se nasc în timpul crizelor sociale. Acum e momentul să selectăm toate ideile, inclusiv ale celor care nu participă la acest dialog, de notat tot ce elaborează ei, de analizat și de filtrat. Una din principalele probleme care au declanșat protestele este corupția. În alegerile din noiembrie mulți credeau că populația este dezbinată de principiile – orientarea est-vest. Sunt de părere că și atunci era decepționată de corupție. Pe lângă corupție este și eficiența economică: trebuie să calculăm foarte bine cât ne costă guvernarea. Cât cheltuim și ce rezultate dă Procuratura sau Centrul de combatere a corupției? De exemplu, orașul Cimișlia nu are niciun avantaj. Oricând ne-am adresat, din contra, se exercită presiuni asupra noastră. Ar fi bine să se facă o analiză, o expertiză ca să vedem ce se întâmplă cu statul nostru: ori lucrăm constat, permanent, asiduu, în condiții de stabilitate, de sinceritate, ori apelăm la varianta cea mai ușoară – unirea cu România, pentru a ajunge cât mai rapid în Uniunea Europeană, a beneficia de instrumentele europene de luptă cu corupția, de modernizare a societății, economiei ș.a.m.d.”
Din păcate, nu prea mulți edili au fost lăsați să-și exprime opiniile, dar în declarații ulterioare, mulți dintre ei au făcut declarații tranșante și propuneri concludente pentru scoaterea de pe linie moartă a reformei centralizării. Într-un interviu televizat, primarul de Edineț, Constantin Cojocaru a subliniat: ” Organizarea Forumului e o intenție bună dar, după mine, foarte întârziată. Noi organizăm astfel de Forumuri de dialoguri sociale când țara ajunge pe marginea prăpastiei. Mă îndoiesc că în cadrul Forumului de azi s-a purtat un dialog pentru că eu, în esență, am asistat la un monolog al reprezentanților puterii care au venit să ne învețe cât este de bine și cât de bine va mai fi, pe de o parte, și un monolog al celor care reprezintă platforma civică ”Demnitate și adevăr”, pe de altă parte, care și-au spus părerea și au plecat, presupun eu, pentru că în unele discursuri s-au implicat politicienii reprezentanți ai celor trei partide. Societatea este azi pe baricade, iar votul de încredere acordat conducerii este de maxim 6 la sută. În situația în care la conducerea statului au fost înaintați membri de rangul doi, liderii politici trebuiau să rămână în continuare în umbră, să participe la lucrările Forumului dar fără să intervină activ. Noi am vrut să prezentam viziunea CALM, precum și niște revendicări. Am dorit ca ambii reprezentanți ai CALM să vorbească, însă când am urcat la tribună m-au bruiat și am înțeles ulterior că aceasta a fost o formulă de a ne pune pumnul în gură. Regret că acest Forum numit frumos ”pentru Moldova” nu s-a finalizat cu nimic – nicio rezoluție, nicio concluzie finală. Ședința a fost deschisă de reprezentanții celor trei partide politice aflate la putere și tot ei a încheiat-o cu discursuri presărate de o mulțime de învățăminte și u vorbe de genul ”trebuie puși la respect”. E regretabil că președintele și-a dat seama doar spre finalul mandatului că ”judecătorii trăiesc într-o lume paralelă”, că a plecat platforma ”DA”, că nu au participat la Forum și reprezentanți ai protestatarilor și ai celorlalte partide politice aflate în opoziție. Noi, ca reprezentanți ai APL, venisem cu propunerea ca în situația în care guvernul nu se regăsește în toată structura politică din republică, să întindă mâna după ajutor către cei aleși direct de popor, mă refer la administrația publică locală. Cu atât mai mult cu cât sondajele ne arată că în momentul actual sunt cei mai productivi în țară. Rezultatele sondajelor arată foarte clar că lumea are azi cea mai mare încredere în biserică, locul al doilea revine administrației publice locale, pe locul trei și patru – sectorul asociativ.”
La rândul său, Alexandru Botnari, primarul de Hâncești, a specificat la finalul întâlnirii: ”Forumul a fost un lucru pozitiv pentru toata societatea civilă. Din păcate, lucrările au fost întrerupte de plecarea reprezentanților platformei civice ”Demnitate și Adevăr”. Este regretabilă aceasta acțiune, pentru că în sală nu au fost prezenți doar reprezentanții partidelor politice și cei din conducerea țării, în sală se aflau și scriitori, reprezentanții bisericii, oameni de știință. Nu mi se pare corect cum au procedat, adică noi ne-am spus punctul de vedere, ne-ați ascultat, mai departe voi faceți ce vreți. Cetățenii au ieșit în stradă ca să-și exprime nemulțumirea pentru toate problemele pe care le avem în societate, toata agresivitatea asta se simte si la nivel local unde după alegerile locale s-au stopat foarte multe lucruri din cauza lipsei resurselor financiare, toate achizițiile publice sunt oprite. Nemulțumirea oamenilor se revarsă în primul rând asupra primarilor și ei ar fi primii îndreptățiți să iasă în stradă la o grevă sau o revoluție decât fiecare persoană în parte. Pentru că primarul se confruntă cu problemele tuturor cetățenilor din comunitatea pe care o conduce. Mi-a părut interesantă remarca că rezolvarea problemelor trebuie făcută la nivel local, de la administrație publică locală, de jos în sus, lucru care s-a tergiversat ani la rând, din cauza unei centralizări excesive a competențelor administrative, iar azi administrația centrală a ajuns în situația în care a ajuns. Eu sunt de părerea că puterea în stat trebuie împărțită în așa fel încât fiecare să ducă răspunderea acolo unde e ales.”
CALM, care reprezintă majoritatea covârșitoare a APL din țară, consideră că clasa guvernamentală are nevoie de restabilirea încrederii, dar acest lucru se poate realiza doar prin acțiuni reale și consecvente, inclusiv scoaterea din funcții și tragerea la răspundere a vinovaților în dosarul ”Furtul miliardului” în termen cât mai scurt. Totodată, membrii CALM au cerut organizarea în termen cât mai restrâns a unor ședințe plenare ale Parlamentului pe problemele descentralizării și reformei administrației publice. Asta, în situația în care toate planurile de acțiuni și strategiile de implementarea a reformelor au expirat. În plus, edilii au accentuat necesitatea transparentizării maximală a procesului decizional și instituirea unui dialog instituțional eficient, în acest sens e necesară includerea societății civile, autorităților publice locale pe baze paritare în toate structurile decizionale care repartizează fondurile, care adoptă anumite decizii pe lângă autoritățile publice centrale. În același timp, membrii CALM au cerut insistent includerea descentralizării și reformei administrației publice centrale și locale în lista priorităților Strategiei Moldova 2020.
Propuneri CALM:
a) Restabilirea încrederii prin masuri urgente și concrete – susținem cerințele privind eliberarea din funcție a conducătorilor instituțiilor statului responsabile direct de sistemul judiciar/procuratură, sistemul financiar etc. ce au admis situația actuală în domeniul financiar: Banca Națională, CNI, Procuratura etc. Aceste lucruri nu mai pot fi tărăgănate si trebuie realizate la primele ședințe ale Parlamentului.
b) Organizarea în cele mai apropiate săptămâni a unor ședințe plenare ale Parlamentului pe problemele descentralizării și APL (precum și pe alte probleme) unde să fie prezentat si dezbătut raportul Guvernului și al Parlamentului privind realizările, obstacolele și planul pe viitor. Cu participarea CALM, APL, societatea civilă etc.
c) Transparentizarea maximală a procesului decizional și instituirea unui dialog instituționalizat, permanent și efectiv între instituțiile statului și APL pe principii paritare prin:
– asigurarea participării reprezentanților APL la ședințele Guvernului cu vot consultativ;
– semnarea unui memorandum între CALM și Guvern, CALM și Parlament privind mecanismul de consultare a APL în cadrul procesului decizional;
– crearea unor grupuri de lucru/dialog/consultare/interacțiune mixte la nivel de Parlament și Guvern (APL – APC) pe lângă fiecare minister și comisie parlamentară;
– includerea reprezentanților APL în toate structurile decizionale și consultative de pe lângă ministere (colegii, consilii, comitete, birouri etc.);
– includerea reprezentanților APL și societății civile în toate structurile care administrează fondurile publice: Ecologic, EE, Regional, Mediu, Drumurilor/Rutier.
d) Descentralizarea și reforma administrației publice trebuie sa devină prima prioritate și inclusă în această calitate în strategia de dezvoltare a țării Moldova 2020
e) Pentru avansarea reformelor în domeniul descentralizării și administrației publice este necesar un cadrul instituțional corespunzător și cu autoritate suficientă să coordoneze și să impună reforme (Vice-prim ministru fără portofoliu, Ministerul Administrației publice și dezvoltării regionale etc.), iar soluția trebuie identificată cel târziu până la sfârșitul anului.
f) Aplicarea de măsuri urgente de protejare a patrimoniului public.
g) Adoptarea în regim de urgență și în strânsă colaborare cu APL a proiectelor de legi ce se află pe agenda Parlamentului și care vizează descentralizarea și autonomia locală.