Executarea bugetului public național pentru anul trecut denotă o pondere de 24,4% a cheltuielilor administrației publice locale în total cheltuieli publice la nivel național. Majoritatea cheltuielilor suportate din cadrul bugetelor locale sunt cheltuielile de personal, acestea fiind de 44,9% din total, așa cum ne arata datele pentru anul 2018. Spre comparație, ponderea cheltuielilor de personal în total cheltuieli executate în anul 2018 din cadrul bugetului public național a fost de 23%. Din total cheltuieli de personal la nivel național, care au fost în mărime de 13,7 mld. Lei, în anul 2018, aproximativ 7 mld. Lei au fost executate în cadrul bugetelor locale, sau aproximativ 50,7% din total. Această realitate indică asupra faptului că în Republica Moldova autoritățile administrației publice locale sunt cel mai mare angajator în domeniul public.
Executarea cheltuielilor din cadrul sectorului de învățământ, prin intermediul bugetelor locale, este de departe cel mai important factor responsabil de această realitate. Aproximativ 29% din total cheltuieli de personal din cadrul bugetelor locale sunt executate de autoritățile locale de nivel 1 în competența cărora este domeniul educației preșcolare iar, respectiv, 71% din total cheltuieli de personal din bugetele locale sunt executate de autoritățile publice locale de nivel 2 în competența cărora este învățământul primar, secundar și profesional tehnic.
Totuși, situația descrisă nu trebuie să ne inducă în eroare. Deși autoritățile administrației publice locale (APL) sunt cel mai important angajator în domeniul public, competențele acestora în domeniul salarizării sunt practic nule. Această realitate nu a fost schimbată nici după adoptarea la finele anului trecut a noii legi a salarizării în domeniul bugetar, sistemul de salarizare în Republica Moldova rămânând a fi unul rigid și coordonat exclusiv de autoritățile centrale.
Expertul CALM Viorel Gîrbu