Participarea  CALM la seminarul de dialog și consolidare a capacităților autorităților locale și regionale din Eurasia în domeniul dezvoltării și guvernării locale

În perioada 14-15 mai 2014 în Tbilisi, Georgia, în cadrul inițiativei PLATFORMA a avut loc Seminarul pentru dialog și consolidare a capacităților autorităților locale și regionale din Eurasia în domeniul dezvoltării și guvernării locale. La eveniment au participat peste 60 reprezentanți ai autorităților locale și regionale inclusiv conducerea Congresului Autorităților Locale din Moldova, reprezentanți ai societății civile, ai guvernelor naționale și reprezentanți ai delegațiilor Uniunii Europene din țările vizate.

Principalele obiective ale seminarului au consituit: schimbul de opinii privind documentul de politici al UE Abilitarea autorităților locale din țările partenere pentru guvernare performantă și rezultate de dezvoltare mai eficiente, publicat de Comisia Europeană în luna mai 2013; schimbul de informații cu privire la provocările și oportunitățile de susținere a procesului de descentralizare din regiunea Eurasia; înțelegerea instrumentelor și mecanismelor de sprijin disponibile pentru autoritățile locale și regionale, , inclusiv cele care provin din Politica de Vecinătate; discutarea opiniei autorităților locale și regionale din regiune în privința unro probleme globale ce țin de schimbările climaterice, mediu, eficiență energetică etc. și  încurajarea autoritățile locale și regionale din regiune să fie pro-active în dezvoltarea parteneriatelor și cooperării pentru dezvoltare.

După sesiunea introductivă a avut loc prezentarea și discuțiile pe marginea Comunicatului Comisiei Europene Abilitarea autorităților locale din țările partenere pentru guvernare performantă și rezultate de dezvoltare mai eficiente în scopul de a provoca o dezbatere deschisă cu privire la aspectele și problemele care afectează regiunea și rolul posibil al administrațiilor locale, cu o evaluare a contextului politic.

În acest context Dna Tatiana Badan, președintele Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), a descris cazul Moldovei menționând: Aș dori să subliniez faptul că descentralizarea reală și dezvoltarea guvernării locale este una dintre condițiile fundamentale pentru dezvoltarea și modernizarea țării. Consider că aceasta este cea mai mare problema pentru regiunea noastră având impact negativ asupra realizării reformelor, asupra modernizării și dezvoltării democratice a țărilor noastre. Lipsa atenției cuvenite sau abordarea formală a acestui element important al democrației moderne, este unul din principalele motive ale instabilității politice, economice și sociale. De asemenea, acesta este motivul din cauza căruia  reformele merg foarte lent și , uneori, cu abaterea de la normele și rezultatele dorite. Experiența Republicii Moldova demonstrează foarte elocvent și explicit că nu poate exista un adevărat și durabil progres în domeniul dezvoltării social-economice a țării, lupta cu corupția, justiție, apărarea drepturilor omului etc., în condițiile lipsei unui sistem de administrație publică modern bazat pe principiile descentralizării puterii și autonomiei locale. Fără o GUVERNARE LOCALĂ puternică, pro-activă și înzestrată cu resurse necesare, strategiile și programele guvernamentale vor rămâne doar pe hârtie.

Totodată, unul dintre cele mai importante aspecte în constituirea guvernării locale reale și puternice este descentralizarea financiară, care ar trebui să ofere o autonomie financiară largă autorităților locale. După cum arată experiența Republicii Moldova, în ciuda faptului că au fost adoptate legi destul de bune în domeniul descentralizării și a sistemului guvernării locale ele sunt ineficiente, inaplicabile și rămân numai pe hârtie, dacă nu sunt susținute de o reformă și decentralizare reală în domeniul finanțelor publice locale”.

Dna Badan a atras atenția participanților asupra rolului și locului asociațiilor APL în procesul de descentralizare și modernizare a țărilor din această regiune: ” Existența asociațiilor APL independente, puternice și active are un impact pozitiv asupra proceselor de descentralizare. Înainte de 2010, în Moldova au existat mai multe asociații APL , însă vocile lor au fost foarte slabe și nu li sa acordat atenție din cauza divizării lor după criterii politice. De aceea, credem că este important de a crea astfel de asociații precum CALM, care să unească toate autoritățile locale, sa nu fie afiliate politic și guvernamental, si care să acționeze în stricta conformitate cu interesele membrilor săi, iar in final să fie recunoscute în calitate de parteneri reali și egali atât pe plan intern, cât și pe plan internațional. 

Una din propunerile cheie înaintate de către Președintele CALM a constituie crearea la nivelul regiunii date, o platformă regională de comunicare între asociațiilor ale APL din aceste țări: ”  Considerăm că crearea și susținerea unui dialog instituțional între autoritățile centrale și locale este un element foarte important. Este necesar un schimb sistematic de experiență, opinii și informații privind situația în domeniul APL și căile de soluționare a problemelor.  Întru dezvoltarea țărilor noastre, este important de a elimina verticala puterii și de a promova democratizarea profundă a societății civile. La fel ar trebui să schimbăm rolul și locul autorităților locale în vederea transformării lor în actori importanți recunoscuți și implicați plenar în procesul decizional național și de transformare/modernizare a țărilor noastre.

În cadrul seminarului au fost trecute in revista sarcinile APL care reies din perspectiva europeana a unor tari și din politicile de integrare europeana pentru alte țări, au fost prezentate direcțiile principale care reies din Comunicatul Uniunii Europene Abilitarea autorităților locale din țările partenere pentru guvernare performantă și rezultate de dezvoltare mai eficiente și care sunt în vizorul acțiunilor bugetate de Comisia Europeana pentru anii 2014-2020. Participanții au confirmat necesitatea abordării complexe a proceselor de descentralizare a puterii la nivel național ca principala dimensiune în lupta împotriva corupției si principala precondiție în ameliorarea sistemului de justiție – dimensiune care singura contracarează în cea mai mare măsura verticalele de putere dominantă în majoritatea țărilor din regiune. Urmare a discuțiilor purtate în carul evenimentul dat, s-a vorbit despre necesitatea creării și implementării unui instrument distinct și eficient de monitorizare/evaluare a situației din domeniul descentralizării și autonomiei locale în țările din regiune, dar în special în țările din cadrul parteneriatului estic. Un rol important revenindu-i în acest sens, Comitetului Regiunilor al Parlamentului European (CoR) și/sau Consiliului Municipalităților și Regiunilor din Europa (CMR).

La fel s-a discutat pe marginea programelor UE regionale si transfrontaliere și s-a constatat că a venit timpul de a trece peste barierele geopolitice și de lărgit cooperarea dintre APL și regiunile europene prin implicarea țărilor care nu au neapărat hotare comune. Încă o constatare a seminarului este situația destul de problematică cu eficiența, calitatea și modul de prestare a serviciilor publice și s-a propus de studiat experiența existentă în regiune precum și în alte țări din domeniul dat și soluțiile inovative moderne aplicate – parteneriatul public-privat, concesiune, prestare serviciilor publice de către operatori privați, etc.


Situația regională și asistența inițiativei PLATFORMA

În ultimii 20 de ani autoritățile publice locale din regiunea Eurasia s-au confruntat cu provocări majore ca urmare a ajustării rapide la diminuarea dimensiunii și rolului guvernului. Această problemă a devenit și mai complexă, având în vedere încercarea din partea majorității guvernelor naționale să-și păstreze responsabilitatea pentru numărul mare de servicii sociale, care, de obicei, au fost furnizate de către autoritățile locale în perioada sovietică. În același timp, guvernele locale din întreaga regiune s-au confruntat cu o creștere urbană semnificativă. Acest lucru a dus la o redistribuire a necesităților de servicii în legătură cu migrația netă pozitivă și negativă, care nu se mai potrivesc cu infrastructura existentă. În același timp, infrastructura socială (școli, spitale, etc.), în localități care și-au pierdut populația a fost păstrată în scopul de a reduce tensiunile sociale, astfel instituțiile bugetare au devenit aproape singura sferă a ocupării forței de muncă.

La începutul anilor 1990, în pofida faptului că țările Eurasiatice au folosit un cadru comun de dezvoltare a sistemului de APL, totuși diferite țări au ales propriul lor model de guvernare locală și relații fiscale interguvernamentale. Kazahstan a adoptat un sistem de organe de stat desconcentrate pentru administrația locală, un sistem destul de centralizat ierarhic a fost selectat de autoritățile publice din Belarus, un sistem cu două nivele de guvernare locală a fost implementat în Republica Moldova. La mijloc sunt state în care autoritățile locale există autonom (Armenia , Georgia ) sau alături de organele de stat ale administrației locale ( în Ucraina, la nivel de regiune și la nivel de raion, în Kîrgîzstan, la nivel de raion). Este important că PLATFORMA  încearcă să contribuie la consolidarea capacităților instituționale și operaționale ale autorităților locale și regionale din țările Eurasia, în special în materie de bună guvernare și dezvoltare locală.

În acest sens, proiectul PLATFORMA urmărește consolidarea dialogului structurat la nivel regional pentru a promova buna guvernare, și de a dezvolta în continuare gândirea strategică care să permită autorităților locale și regionale să devină actori cu propria lor identitate și rol.

PLATFORMA  platforma@ccre-cemr.org www.platforma – dev.eu cu sprijinul Comisiei Europene .

 

Serviciul comunicare si relaţii cu publicul al CALM: tel. 0(22) 22-35-09, tel/fax. 0(22) 22-35-29, 0(22) 21-32-35, e-mail: info@calm.md 

Imprimare