Numărul instituțiilor abilitate cu funcții de control va fi redus de la 70 de entități la 16. Instituțiile teritoriale de control vor fi lichidate odată cu reforma autorităților publice locale. La data de 15 iunie 2016, Guvernul a aprobat un proiect de lege care prevede acest lucru. Documentul conține modificări esențiale și în ceea ce privește controalele neplanificate și periodicitatea lor. Toate modificările propuse urmează să fie implementate în maxim șase luni de la data publicării proiectului în Monitorul Oficial.

Astfel, conform documentului propus de Ministerul Economiei instituțiile abilitate cu funcții de control vor fi următoarele : Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, Agentia de supreveghere a pieții și produselor nealimentare, Inspectoratul pentru supreveghere tehnică, Agenția sănătății publice, Inspectoratul pentru protecția mediului, Serviciul Vamal, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat. Agenția de administare a trasporturilor, Centrul Național de Proteție a Datelor cu Caracter Personal, Centrul Național de Acreditare, Agenția Națională de Asigurare a Calității Învățământului Profesional.

Ministerul Economiei a motivat decizia prin necesitatea de a evita cazurile de abuz și  situatiile când de la agenții economici se cer foarte multe acte permisive. Legea nu va viza instituțiile precum ANRE, ANRCETI, Curtea de Conturi , CCA și Consiliul Concurenței.

De asemenea, autoritățile reduce lista motivelor pentru care se poate iniția un control inopinat, iar în cazul în care instituțiile vor efectua un asemenea control vor fi nevoite să emită preliminar o notă de argumentare.

Important este că noua lege va interzice efectuarea controalelor de stat pentru primii 3 ani de activitate de la data înregistrării activității unui agent economic. Totodată, modificările vizează crearea unui Consiliu național de soluționare a disputelor în domeniul controlului de stat.

Octavian Calmâc, cel care a prezentat proiectul, a spus că instituțiile abilitate cu funcții de control nu sunt bătute în cuie, după ce a fost întrebat de miniștri cum se va proceda în continuare, având în vedere că unele instituții vizate în proiect nici nu există. De exemplu, Agenția sănătății publice este, de fapt, o instituție inexistentă.

Pentru că au avut multe neclarități, membrii Cabinetului de miniștri s-au grăbit să pună întrebări, însă premierul pur și simplu le-a spus că nu mai e timp din cauza agendei încărcate și a insistat ca documentul să fie aprobat. De fapt, procedura oficială nici n-a fost respectată, întrucât proiectul doar a fost prezentat, iar la etapa aprobării premierul a insistat să se treacă repede la următorul subiect.

Imprimare