“Ajustarea cadrului legislativ în vigoare în vederea eficientizării mecanismului instituțional de cooperare intercomunitară în domeniul serviciilor publice de gospodărie comunală, în special a celui de alimentare cu apă și de canalizare” – aceasta a fost tematica mesei rotunde care și-a desfășurat lucrările vineri la data de 12 iulie 2013, la Chișinău la inițiativa CALM. Evenimentul a găzduit peste 20 de reprezentanţi ai grupurilor de experți naţionali şi internaţionali din cadrul agențiile implementatoare precum: USAID, LGSP, UNDP, SDC, ApaSan, BDO, Consiliul Europei, Delegație Uniunii Europene în Republica Moldova și reprezentanți ai Administrației Publice Locale. Scopul acestei ședințe a fost prezentarea concluziilor ce țin de analiza situației actuale în domeniul cooperării intercomunitare și propunerea măsurilor de modificare a legislației în vederea deblocării mecanismului de cooperare intercomunitară.
În debutul ședinței Viorel FURDUI, Directorul Executiv CALM, a salutat prezența partenerilor de dezvoltare și a reprezentanților APL, menționând „…Cooperarea Intercomunitară este un domeniu destul de nou pentru Republica Moldova, dar cu un potențial enorm din punct de vedere a amplasării geografice, și cu un interes sporit atât din partea reprezentanților APL cât și a comunității donatorilor și partenerilor de dezvoltare”.
În continuare Ion BESCHIERU, expert juridic coordonator a Congresului Autorităților Locale din Moldova a menționat – „…în urma concluziilor mesei rotunde precedente cu partenerii de dezvoltare, în care s-a făcut și o trecere în revistă a proiectelor și experienței în domeniul gestiunii serviciilor comunale și în special cele din domeniul Aprovizionării cu Apă și Canalizare, precum și după o analiză a cazurilor concrete de cooperare intercomunitară am ajuns la concluzia că deși posibilitatea de cooperare intercomunitară este prevăzută de legislație, din păcate lipsesc elementele cheie care să facă acest mecanism funcțional. De aceia este necesară clarificarea posibilităților creării unui mecanism instituțional foarte clar, spre exemplu cu legiferarea asociației de dezvoltare intercomunitară care să permită transformarea acestei structuri într-o interfață eficientă în relația APL cu operatorul regional.
De asemenea Ion Beschieru a evidențiat că „…o altă premisă în favoarea ajustărilor legislative, este faptul că la moment nu nu este prevăzută posibilitatea de a delega atribuții unei asociații create de APL și chiar dacă au fost identificate unele soluții de asociere APL posibilitatea de a delega/ transmite anumite împuterniciri din domeniul gestiunii serviciilor publice către asociație nu este reglementată.”
Robert Hertzog, Expertul Consiliului Europei a menționat „…nu trebuie să inventăm bicecleta, problema cooperării este este o problemă universală pentru toate țările și vizează atât localitățile mici cât și cele mari, iar cauza apariției acestor probleme este faptul că noi ne aflăm într-o economie. Economia ne impune să producem servicii publice și infrastructură și în unele domenii administrația publică nu poate face acest lucru din cauza lipsei sau neajunsului de resurse umane sau financiare, și nu există cincizeci de soluții pentru aceasta problemă, ci doar trei: amalgamarea, cooperarea intermunicipală și centralizarea. Cooperarea Intercomunitară arată complicat la prima vedere, deoarece ai multe opțiuni, și ceia ce este important pentru Moldova este nu să adopte un model francez, spaniol sau polonez de cooperare intercomunitară, dar să aleagă un model care i se potrivește cel mai bine din punct de vedere al specificului său. Banii publicii au o tendință să fie tot mai puțini și mai puțini și ca sa ai acces la acest puțin trebuie să ai proiecte foarte atractive, iar acest lucru v-a crea concurență în rîndul administrațiilor publice locale, respectiv cine primul are să se asocieze acela și v-a primi acești banii.”
În rezultatul discuțiilor participanții au menționat că inițiativa ajustării cadrului legal în vederea eficientizării mecanismului de cooperare intercomunitară este binevenită și foarte oportună din moment ce mecanismul dat, din perspectivei integrării Europene a Republicii Moldova, atât la nivelul autorităților publice centrale cât și a autorităților publice locale este cel mai viabil în vederea dezvoltării pe termen mediu și lung a Serviciilor Publice de calitate.
Menționăm că ședința de lucru a avut loc în la inițiativa CALM în cadrul proiectului de „consolidare a capacităților Autorităților Publice Locale din Moldova în domeniul gestiunii serviciilor de aprovizionare cu apă și canalizare” implementat de CALM cu suportul financiar a USAID. Scopul principal a proiectului fiind identificarea modelelor eficiente de gestionare a serviciului de apă și canalizare reieșind din specificul activității și competențelor APL.
Serviciul de relații cu publicul și comunicare al CALM
Pentru informații suplimentare rugăm să ne contactați la tel. 022 22-35-09, Tel/Fax. 022 22-35-29, 022 21-32-35, sau la adresa electronică info@calm.md, www.calm.md.