În adresa CALM a parvenit o solicitare din partea Centrului Național Anticorupție de a veni cu un aviz privind proiectul Hotărîrii Parlamentului privind modificarea şi completarea Hotărîrii Parlamentului nr. 154 din 21.07.2011 pentru aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe anii 2011-2015.

În nota informativă sunt menționate principalele prevederi, elementele noi, efectul social al realizării prevederilor din proiect Proiectul de lege introduce modificări cu referire la 6 aspecte, cum ar fi:

1) Înlocuirea sintagmei „Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei” (CCCEC) cu noua denumire a instituţiei după reformarea acesteia: „Centrul Naţional Anticorupţie” (CNA). Completările au drept scop racordarea prevederilor Strategiei Naționale Anticorupție 2011-2015 cu Legea nr.120 privind modificarea şi completarea unor acte legislative din 25.05.2012.

2) Prelungirea termenului de implementare a Strategiei Naționale Anticorupție 2011-2015 pînă în anul 2017 şi substituirea numărului 2015 cu 2017, în legătură cu adoptarea cu întîrziere de 7 luni a Strategiei naţionale anticorupţie pe anii 2011-2015 prin Hotărîrea Parlamentului nr. 154 din 21.07.2011, întîrzierea cu 2 luni a adoptării Planului de acţiuni pe anii 2012-2013 pentru implementarea SNA prin Hotărârea Parlamentului nr. 12 din 17.02.2012 şi întîrzierea cu 5 luni a adoptării Planului de acţiuni pe anii 2014- 2015 pentru implementarea SNA prin Hotărârea Parlamentului nr. 76 din 16.05.2014. Totodată, în cel de-al III-lea Raport de evaluare a implementării Strategiei Naționale 2 Anticorupție pentru anii 2011 – 2015 (primele 9 luni, 2014), elaborat în cadrul Proiectului „Monitorizarea şi contribuţia societăţii civile la politicile anticorupţie din Moldova”, de expertul anticorupţie al Fundaţiei Est-Europeană, este făcută aceeaşi menţiune cu privire la faptul că deşi planurile de acţiuni pentru implementarea SNA 2011-2015 adoptate până acum au cuprins o perioadă de patru ani (2011-2014), în realitate, autorităţile raportoare au avut la dispoziţie doar doi ani şi cinci luni pentru implementarea acestora.

3) În vederea eficientizării procesului de realizare a Metodologiei de evaluare a riscurilor de corupţie în instituţiile publice, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr. 906 din 28 iulie 2008, procesul de autoevaluare a riscurilor de corupţie, elaborarea şi punerea în aplicare a planurilor de integritate instituţională se substituie integrează în sistemul de gestiune a riscurilor şi de control intern în autorităţile publice centrale .

4) Introducerea în textul Strategiei a tabelului care include planul de acţiuni permanente, valabilitatea căruia se va extinde pe toată perioada de acţiune a Strategiei, fapt care va asigura continuitatea implementării acţiunilor în perioadele în care adoptarea planului de acţiuni temporare întîrzie. Totodată, în vederea determinării progreselor obţinute în cazul acţiunilor permanente, pentru indicatorii de progres ai acestora se indică termenele de verificare a progresului.

5) Consolidarea mecanismului de control parlamentar a implementării SNA asupra activităţii autorităţilor şi instituţiilor de realizare a acţiunilor ce ţin de competenţa lor, prin instituirea întrunirilor semestriale a Comisiei parlamentare permanente, responsabilă de domeniul securităţii naţionale, al apărării şi al ordinii publice, inclusiv de domeniul anticorupţie, care trebuie să efectueze coordonarea generală a procesului de implementare a Strategiei şi altor documente de politici în domeniu. De altfel, şi în Planul de acţiuni pe anii 2014-2015 privind implementarea Strategiei naţionale anticorupţie pe anii 2011- 2015, aprobat prin Hotărîrea Parlamentului nr.76 din 16.05.2014, la măsura 26 din capitolul V Perfecţionarea legislaţiei anticorupţie şi îmbunătăţirea mecanismelor ei de funcţionare, inclusiv prin exercitarea controlului parlamentar este prevăzută „Exercitarea controlului parlamentar asupra implementării legislaţiei anticorupţie”, unul din indicatorii de performanţă fiind elaborarea concluziilor comisiilor parlamentare şi/sau ale deputaţilor, care ar avea ca rezultat îmbunătăţirea mecanismelor de funcţionare a legislaţiei anticorupţie. Iar una dintre posibilităţi ar fi examinarea în cadrul şedinţelor semestriale a Rapoartelor privind progresele înregistrate în implementarea Planurilor de acțiune privind implementarea SNA, care sunt transmise trimestrial Comisiei Parlamentare pentru Securitate Naţională, Apărare și Ordine Publică.

6) La momentul adoptării a fost stabilit că Strategia va fi pusă în aplicare prin intermediul planurilor de acţiuni, care conţin descrierea acţiunilor concrete ce urmează a fi implementate în perioada respectivă, instituţiile responsabile de implementare, rezultatele scontate, indicatorii de progres si termenele de realizare. Totodată, costurile implementării acţiunilor respective urmau a fi încadrate în alocaţiile pe anul respectiv destinate autorităţilor publice finanţate de la bugetul de stat şi/sau bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, şi asistenţa externă de care beneficiază autorităţile publice pentru implementarea unor proiecte concrete. Astfel, în scopul creării unui mecanism de 3 evaluare financiară a Strategiei, se propune ca în planurile de acţiuni pentru implementarea Strategiei să fie inclus costul estimativ al fiecărei acţiuni, fapt ce va permite şi partenerilor de dezvoltare să evalueze necesităţile de finanţare a Strategiei.

În acest context, CALM solicită tuturor membrilor săi si reprezentanților APL să expedieze propuneri, recomandări sau obiecții în privința proiectului în cauză, prin oricare din mijloacele indicate mai jos.

Date de contact: Telefon: 022-223509; Fax: 022-223529; Email: info@calm.md, viorel.rusu@calm.md   

Persoană de contract – Viorel Rusu, Expert juridic CALM. 

Proiectul Hotărîrii Parlamentului privind modificarea şi completarea Hotărîrii Parlamentului nr. 154 din 21.07.2011 pentru aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe anii 2011-2015

Nota informativă

Imprimare