Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) a expediat un demers prim-ministrului Republicii Moldova și Cancelariei de Stat prin intermediul căruia informează factorii de decizie despre necesitatea de a modifica prevederile Legii privind Registrul de stat al actelor locale și celor referitoare la asigurarea evidenței actelor administrației locale.
În urma intervievărilor personalului din cadrul autorităților publice locale de nivelul I și de nivelul II s-a constatat că noile prevederi legale nu corespund situației reale din teritoriu, sunt complicat de implementat și reprezentă o povară suplimentară pentru angajații autorităților locale, mai ales în contextul în care în acest domeniu se atestă o lipsă acută de cadre.
CALM atenționează că secretarii Consiliilor locale sunt puși într-o situație dificilă în condițiile în care multe primării nu dispun de pagină Web și totuși proiectele de decizii care urmează a fi consultate trebuie plasate pe site cu 15 zile lucrătoare până la ședința Consiliului. Chiar și în primăriile care dețin pagini Web, din cauza termenilor restrânși secretarii nu reușesc să urmeze toate procedurile. De asemenea, în cele mai multe primării din țară activează câte 3-4 funcționari publici astfel, pe lângă multiplele atribuții, secretarii sunt nevoiți să administreze paginile Web ale instituțiilor pe care le reprezintă.
Publicarea proiectelor actelor normative ale administrației publice locale în termen de 15 zile lucrătoare în Registrul de stat al actelor locale este un alt proces anevoios și lipsit de necesitate în absoluta majoritate a localităților din țară, indiferent de mărimea sau numărul populației acesteia.
CALM consideră că la stabilirea acestor termeni autorii proiectului nu au ținut cont de faptul că secretarul Consiliului local dispune de dreptul la studii, la regim redus de muncă, la odihnă, la cumularea funcției, ș.a.
Totodată, considerăm nejustificate amenzile administrative, impuse prin art.3261 Codul administrativ. Sancțiunile respective presupun rea-credința și nu sunt corelate cu drepturile funcționarului public, inclusiv constituționale.
CALM atrage atenția și asupra faptului că depersonalizarea datelor din actele normative se efectuează în mod manual, fără a implica tehnică și deci este una consumatoare de timp și personal.
Având în vedere cele expuse mai sus, considerăm vitală modificarea legislației în așa mod ca aceasta să se includă în specificul local și să armonizeze activitatea unui funcționar public ce se află în serviciul comunităţii.
În acest context, miercuri, 21 noiembrie, la inițiativa CALM va avea loc o întrevedere a secretarilor Consiliilor locale cu reprezentanții Cancelariei de Stat.
Fișier:
Demersul expediat autorităților centrale ale statului
Serviciul de Comunicare al CALM
tel. (022) 22-35-09