În pofida promisiunilor și angajamentelor pe care și le-au asumat autoritățile, depolitizarea fondurilor publice și descentralizarea acestora întârzie, iar rezistența vizibilă cu care se încearcă să se păstreze caracterul centralizat și excesiv de politizat al acestora pune în gardă APL! Este concluzia Biroului executiv al Congresului Autorităților Locale (CALM), membrii căruia consideră că prin tergiversarea reformei pe acest segment va persista fenomenul coruperii politice, iar primarii vor fi în continuare ”vasalii” puterii centrale și vor primi resurse doar dacă vor demonstra ”loialitate și supunere”. Reprezentanții APL nu exclud că, dacă nu se va ține cont de opinia lor, vor apela la măsuri mai radicale.

 Membrii Biroului Executiv CALM au discutat despre politica bugetar-fiscală pentru anul 2016 și importanța descentralizării Fondului Rutier, precum și opunerea inexplicabilă și înverșunată a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor acestui angajament al Guvernului Republicii Moldova. Aceștia s-au reunit în urma unei ședințe organizată de MTID, unde au participat reprezentanții Consiliilor raionale și primăriilor și au fost prezentate Propunerile de modificare a Politicii bugetar-fiscale pentru anul 2016 și propunerea de Politică publică de eficientizare a întreținerii drumurilor locale. Astfel, potrivit noilor prevederi, primarii vor rămâne tot cu mâna întinsă, iar partea de leu a Fondului va rămâne în mâinile funcționarilor de la MTID. Deși, declarativ, aceste manipulări sunt acoperite de discursuri patetice despre importanța descentralizării, la studierea mai atentă a documentului, pot fi depistate o sumedenie de inexactități și încercări de a păstra controlul asupra Fondului Rutier. Și de această dată DIAVOLUL SE ASCUNDE ÎN DETALII!Deși MTID operează cu noțiuni de echitate și corectitudine în distribuirea fondului rutier, în realitate, modelul propus este profund incorect și injust. Acesta prevede expres că doar 10% din tot fondul va ajunge în satele și orașele noastre. În rest, 20% vor merge către raioane și …atenție! -70% vor rămâne în administrarea MTID!În același timp, conform unor date, lungimea totală a străzilor și drumurilor din intravilanul localităților din Republica Moldova este de circa 40 mii de km, cea a rețelei locale/raionale  – 6867 km, iar cea de interes național – 3670 km. Deci, rezultă că, în realitate, anume ceea ce propune MTID este incorect și injust – cu totul invers la ceea ce există în realitate pe teren. Lungimea drumurilor și străzilor din intravilanul localităților este practic de 10 ori mai mare decât lungimea drumurilor naționale!!!!! Prin urmare, repartizarea surselor destinate drumurilor ar trebui să fie cu totul inversă modelului propus de MTID, Majoritatea covârșitoare a surselor urmând a fi direcționate către autoritățile locale de nivelul I și II.

Ministrul Transporturilor Iurie Chirinciuc a menționat, în cadrul discuțiilor, că, în anul 2015, Fondul Rutier a avut de suferit foarte mult din cauza situației social-economice și politice din Republica Moldova, acesta fiind redus cu 485 milioane lei. 

Propunerea noastră este coordonată cu finanțatorii externi, care recomandă ca Fondul Rutier și fie descentralizat și mijloacele lui să fie utilizate strict pentru necesitățile pentru care este prevăzut. Cuantumul Fondului rutier este stabilit în Strategia de transport și Logistică și în Acordurile de reabilitare a infrastructurii naționale, semnate de Republica Moldova și instituțiile financiare internaționale. Nerespectarea acestor angajamente poate atrage după sine sistarea finanțării reabilitării infrastructurii rutiere. Noi avem suportul instituțiilor financiare în reabilitarea infrastructurii cu condiția respectării angajamentelor de întreținere a drumurilor reabilitate, ceea ce protejează investițiile făcute de Bănci”, a subliniat Iurie Chirinciuc.

La rândul lor, reprezentanții CALM au reiterat că proiectul propus de MTID conține multe inadvertențe și neajunsuri, care urmează a fi înlăturate, dacă se dorește cu adevărat o descentralizare reală. Dar, culmea! Deși au fost doar prime discuții asupra proiectului, Ministerul a insistat ca cei prezenți să semneze o decizie, prin care și-ar exprima acordul cu propunerile. Lucru absolut impardonabil, în situația în care, în proiect, nu se vor regăsi propunerile de îmbunătățire venite din partea APL.

Directorul executiv CALM, Viorel Furdui, a menționat : ”CALM, ca de obicei, fiind deschis pentru dialog și consultări, s-a mobilizat și a venit la această ședință organizată pe ultima sută de metri, cu o dorință sinceră de a căuta împreună răspunsuri și a identifica soluții la mai multe probleme ce vizează starea dezastruoasă a drumurilor din satele și orașele noastre. Dar, spre deosebire de modelul propus de Ministerul Finanțelor (unul cu adevărat obiectiv și depolitizat, unde circa 50% din resursele fondului (bani reali!) o să ajungă pe criterii obiective și direct către municipii, orașe și sate), modelul Ministerului Transporturilor, deși la prima vedere creează vizibilitatea unei echități în distribuirea Fondului Rutier, totuși, la o analiză mai atentă și în profunzime, păstrează același sistem actual de distribuire, cu aceleași probleme și posibilități mari de politizare datorită centralizării excesive. Împărțirea banilor pe kilometru sau alte criterii sunt lipsite de orice credibilitate.La această întrunire am remarcat și un alt fenomen, și anume încercările fățișe ale unor reprezentanți de la Minister de a dezbina și semăna vrajbă între autoritățile locale de nivelul I și II. După o prezentare a viziunii de către Minister, după o expunere a opiniilor de către toate părțile, inclusiv ale CALM, și după ce parcă se ajunseseră la o tonalitate bună și constructivă a discuțiilor,pe neașteptate, cei de la MTID au venit cu propunerea ca să fie semnată DECIZIA de susținere a viziunii Ministerului. Pare cel puțin stranie această grabă, în situația în care a fost vorba de o dezbatere publică asupra unui subiect destul de controversat și discutabil, fără o agendă clară și fără ca să se facă cunoștință cu materialele ședinței. În ce bază și ce statut are adunarea dată? Această decizie urmează să fie aprobată de majoritatea covârșitoare a primarilor! Credeam că așa ceva nu este posibil, că astfel de metode au rămas definitiv în trecut, pe timpul lui ”tătuca”, ”viitorului luminos” și colhozurilor. CALM a venit cu deschidere și o propunere rezonabilă – de a forma un grup de lucru și de a avea în regim de urgență discuții la nivel instituțional pentru a ajunge la un consens. Am asistat nu la un DIALOG, ci la un MONOLOG al MTID!

În context, președintele CALM, Tatiana Badan a punctat: ”Consolidarea bazei fiscale este un imperativ foarte important. Aceasta înseamnă a oferi mai multe oportunități primăriilor pentru a acumula mai multe impozite și taxe, care ar putea fi ulterior îndreptate spre localitățile noastre. În cadrul Adunării Generale CALM, premierul Pavel Filip ne-a promis că va susține inițiativa ca taxa de drumuri să vină la APL de nivelul 1. A fost o încurajare, pentru ca noi să nu depindem de puterea centrală, ca să aibă loc o adevărată descentralizare. De către Ministerul Finanțelor s-a venit cu o inițiativă foarte bună, ca 50 la sută din taxa de drumuri să vină la nivel local, pentru ca primarii să poată construi, reconstrui drumurile locale. Primăria Selemet, de exemplu, a beneficiat doar în 2014 de o sumă pentru a reconstrui un drumușor. Ce să vă mai spun – noi nu avem drum de acces spre școală! Primăriile nu au avut niciun bănuț ca să reabiliteze drumurile din țară, care sunt dezastruoase. Noi ne dorim ca până la aprobarea Politicii bugetar-fiscale pentru 2016, această inițiativă a Ministerului Finanțelor, pe care noi o susținem în totalitate, să intre în vigoare, astfel încât pentru anul 2017 modificările să fie puse în aplicare. CALM va face demersuri foarte insistente către Guvern, astfel încât MTID să-și schimbe abordarea.”

Primarul de Cimișlia, Gheorghe Răileanu, a motivat decizia primarilor de a merge până în pânzele albe, astfel încât modificările propuse de Ministerul Finanțelor, dar trenate de MTID, să fie aprobate: ”E o etapă imperios necesară a procesului de descentralizare. Până acum, n-am primit niciun leu care să vină în regim automat. Doar o data am primit 3 milioane 700 de mii de lei, dar și atunci banii au fost repartizați subiectiv, la discreția politicienilor. După victoria cu implementarea Legii Finanțelor Locale, pe care o considerăm mare, această etapă se cheamă a fi a doua bătălie pe care trebuie să o avem, care trebuie să ne asigure mai multă autonomie financiară locală, dar și să ne mobilizeze pentru a crește veniturile localităților. În cazul acesta nu e vorba despre mărirea taxei, ci de transformarea taxei rutiere în impozit pe bunurile mobiliare. Ce va da aceasta? Am avea niște bani, care ar argumenta toate aceste plăți pe care le fac proprietarii. Până acum plăteau aceste impozite și ne întrebau tot pe noi, primarii: ce faceți voi cu acești bani, de ce drumurile nu sunt curățite, nu sunt deszăpezite? Urma acestora se pierdea. Până acum noi luam bani din alte surse, pentru ca, măcar în mica măsură, să rezolvăm aceste probleme. Acum, dacă se implementează această inițiativă a Ministerului Finanțelor, fiecare primărie va ști precis sumele pe care le are pentru astfel de lucrări și va fi exclus factorul politic. Acest Fond Rutier a fost cel mai politizat, fiind cel mai mare ca volum. Inițiativa Ministerului Finanțelor, care este una foarte corectă,  este pusă, din păcate, în vizorul societății ca o măsură nechibzuită. În prezentarea MTID se menționa că acum primăriile primesc 0 bani, dar dacă se implementează această modificare, deja consiliile raionale nu vor primi nimic. Total greșit și fără etică. Este posibilitate ca acest Fond, care este de ordinul miliardelor, să fie foarte judicios administrat, adică să fie scoasă suma care revine APL de nivelul 1 și din ceea ce rămâne să fie alocate anumite sume pentru consiliile raionale și drumurile între localități. Nu e nevoie ca MTID să ne contrapună, să ne certe cu nivelul 2.

Și primarul de Feștelița,Nicolae Tudoreanu, a specificat: ”Aproape în toate țările europene acest impozit se numește ”impozit pe bunurile mobile” și este unul local în exclusivitate. Ministerul Transporturilor insistă că, dacă acest impozit va fi colectat în totalitate de APL de nivelul 1, vor fi diminuate transferurile de la bugetul de stat. Nu este corect, pentru că aceste transferuri sunt calculate după o formulă unică, la care se ia în considerație capacitatea fiscală pe un locuitor și unde se include numai impozitul pe venit din salariu. Deci, numărul de locuitori și suprafața comunității. Propunerile MTID au nevoie de îmbunătățire și de identificarea unui consens. Așteptăm demult această intervenție, pentru că pârghiile de consolidare a bazei fiscale proprii rămân a fi restanțiere și dacă o pornim șchiopătând, atunci riscăm să compromitem întreaga reformă APL!

În contextul situației create în domeniul gestionării Fondului Rutier, membrii Biroului executiv CALM, organizație reprezentativă a APL, și-au exprimat indignarea față de acțiunile din ultimul timp ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (MTID), care a inițiat o campanie largă de manipulare și dezinformare directă și indirectă a opiniei publice și a partenerilor de dezvoltare ai Republicii Moldova, în legătură cu prevederile politicii bugetar-fiscale pentru anul 2016, prin care taxa pe drumuri se înlocuiește cu impozitul pe autovehicule. Scopul principal al acestei campanii este de diviza autoritățile publice locale și de a determina Ministerul Finanțelor/Guvernul Republicii Moldova de a renunța la angajamentele sale în domeniul descentralizării financiare, precum  și de a-și promova modelul propriu, model care, în fond,e rupt din trecut. Este vorba despre caracterul excesiv de centralizat, clientelar, netransparent și extrem de politizat al Fondului Rutier,fără criterii clare de distribuire, fapt pentru care Guvernul Republicii Moldova a fost criticat în permanență.

Membrii Consiliului CALM reiterează că majoritatea temerilor și concluziilor invocate de MTID în prezentarea modelului său sunt neîntemeiate, incorecte și tendențioase! Par bizare concluziile nefondate că autoritățile locale sunt incapabile să gestioneze aceste resurse, că nu le vor utiliza după destinație! Reiese că doar MTID știe cum să folosească mai bine acești bani și de ce au nevoie localitățile? E un clar semnal de perpetuare a modelului vechi, în care banii erau alocați după bunul plac al funcționarilor de la nivel central. Am văzut deja timp de 20 de ani ce efecte dezastruoase poate avea! Și sub aspectul respectării principiilor constituționale ale autonomiei locale propunerea MTID este ilegală, deoarece competența privind drumurile locale ale APL I trebuie acoperită din resurse proprii. Iar pentru aceasta, legislatorul trebuie să ofere o astfel de sursă – venit propriu local. Nu partajat, așa cum propune MTID, dar propriu și care integral să vină în bugetul local. Este varianta pe care se axează Ministerul Finanțelor. APL întotdeauna au deținut competența în domeniul dat, dar niciodată n-au avut bani pentru drumuri, toate resursele fiind concentrate la centru.În același timp, lipsa unor resurse proprii și corespunzătoare în domeniul drumurilor pe parcursul  a zeci de ani a condus la starea actuală dezastruoasă a străzilor și drumurilor locale. Este una din cauzele principale care împiedică atragerea investițiilor și afacerilor, dezvoltarea comunităților și economiei țării. Dacă drumurile naționale și regionale, în ultimii ani, au fost reparate din fonduri  externe, cele din cadrul intravilanului localităților sunt lipsite de aceste posibilități,deoarece donatorii, de regulă, nu alocă bani pentru drumurile locale.

Poziția MTID, potrivit căreia, odată cu introducerea impozitului pe autovehicule, se micșorează fondul, iar resursele externe va fi mai dificil de contractat este absolut nefondată. Deoarece, pur aritmetic, poate fi stabilit fondul rutier consolidat care sa calculeze toate sursele pentru drumuri aflate efectiv la nivel central, la nivelul II și nivelul I. 

Prin urmare, membrii biroului CALM au decis ca,în prima etapă,să se folosească toate modalitățile posibile de dialog și comunicare cu toți actorii interesați de avansarea reformelor:

– să se adreseze conducerii Republicii Moldova ca sa-și reconfirme angajamentul recent, anunțat public în cadrul Adunării Generale a CALM și față de partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova, și anume de a continua reformele în domeniul descentralizării; 

-să se adreseze  publicului larg și partenerilor de dezvoltare cu explicarea acestei situații și a necesității de a merge pe calea reformelor reale, dar nu a celor virtuale, declarate.

Totodată, în următoarea etapă, mai mulți membri ai biroului CALM au venit cu propunerea de a examina și măsuri mai radicale, în cazul în care autoritățile statului vor ceda presiunilor MTID. În mod cert, se constată că autoritățile locale deja nu mai cred declarațiilor și sunt la limita răbdării și așteaptă acțiuni concrete în domeniul descentralizării.  

















Imprimare