Miercuri, 17 aprilie, la sediul Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM) a avut loc o întrunire a primarilor și a inginerilor cadastrali, membri ai Departamentului de management și administrare a patrimoniului public din cadrul CALM.
Delimitarea proprietății publice în urma adoptării Legii 29 și a Hotărârii de Guvern prin care a fost aprobat Regulamentul cu privire la delimitarea proprietății publice au constituit subiectele-cheie abordate în cadrul ședinței.
Reprezentanții CALM au constatat, cu regret, că deși au avut loc multiple discuții, ședințe, grupuri de lucru, în hotărârea de Guvern nu s-a ținut cont de recomandările autorităților publice locale, a inginerilor cadastrali, expuse de CALM pe marginea Hotărârii de Guvern privind aprobarea Regulamentului cu privire la delimitarea proprietății publice, iar ca rezultat s-a creat un blocaj instituțional la nivel de stat, iar mecanismul aplicat este neconstituțional, favorabil doar autorităților publice centrale.
De fapt, membrii CALM au fost de părere că se repetă istoria delimitării precedente care, prin hotărârea Curții Constituționale nr 12 din 21.04.2005 a fost declarată neconstituțională.
De asemenea, pentru că nu s-a ținut cont de recomandările CALM, ca și consecință este prejudiciat procesul de delimitare a proprietății publice. „CALM este îngrijorat și de faptul că acest proces va ajunge într-un blocaj, chiar dacă în acest sens pentru Republica Moldova a fost aprobat de către Banca Mondială un credit destinat înregistrării proprietății, inclusiv a procedurii de delimitare a proprietății publice”, a declarat Alexandru Morcov.
„Contrar tuturor afirmațiilor și asigurărilor reprezentanților Agenției Servicii Publice precum că de la începutul anului 2019 va demara proiectul Băncii Mondiale, suntem deja la sfârșitul lunii aprilie și până la moment, chiar dacă CALM este partener în cadrul acestui proiect, nu deținem absolut nicio informație despre etapele de implementare a acestuia, care este planul de acțiuni, în ce constau acestea etc. Mai mult decât atât, Departamentul Cadastru, Agenția Servicii Publice discută cu unele sau altele autorități publice locale, iar noi primim semnale de la acestea că nu le este clar care sunt acțiunile ce urmează a fi întreprinse, care va fi finalitatea, ale cui vor fi responsabilitățile etc”, a declarat expertul.
CALM este de părere că acest Regulament excedează prevederile Legii 29 cu privire la delimitarea proprietății publice, iar potrivit Legii cu privire la actele normative nr 100, un act subordonat Legii nu poate să prevadă mai mult decât însăși Legea.
Participanții la ședință au discutat și despre blocajul creat artificial de către serviciile trezoreriilor cadastrale ale departamentului Cadastru din cadrul Agenției Servicii Publice, în contextul în care din teritoriu au fost sesizate mai multe abuzuri și depășiri ale atribuțiilor de serviciu din partea unor colaboratori ai acestui Departament, mai ales în privința recepției lucrărilor cadastrale, deoarece aceasta este o etapă facultativă și nu îmbunătățește cu nimic procesul. „În urma recepției lucrărilor cadastrale, de fapt, statul, prin Agenția Servicii Publice, nu își asumă nicio responsabilitate față de acest proces și nici colaboratorii serviciilor teritoriale cadastrale, în urma abuzurilor comise în cadrul procesului de recepție, nu poartă nicio responsabilitate. În esență , aceștia își depășesc atribuțiile de serviciu, solicitând informații, implicându-se în procese ce nu țin de domeniul lor de responsabilitate”, a afirmat Alexandru Morcov.
Expertul Ludmila Malai a amintit că potrivit cadrului normativ existent, procedura de recepție cuprinde doar câteva etape, în special fiind vorba de verificarea dosarelor cadastrale depuse la recepție, dar și suprapunerilor grafice a terenurilor din dosarele cadastrale depuse la recepție. „Constatările din teritoriu sunt însă că colaboratorii Departamentului Cadastru al Agenției Servicii Publice, de fapt, se implică, fără acoperire legală, în tot ce ține de cum au fost luate deciziile, cum au fost formate terenurile, condițiile de formare a terenului, precizia acestor lucrări, ceea ce constituie un abuz și depășirea atribuțiilor de serviciu. Nu există procedură de contestare a acțiunilor acestor colaboratori”, a explicat Ludmila Malai.
În urma ședinței Departamentului din cadrul CALM s-a decis formularea problemelor create și sesizarea tuturor autoritățile publice, organelor competente în privința problemelor identificate care, de fapt, blochează tot procesul de administrare a patrimoniului public la nivel local.
Serviciul de Comunicare al CALM