Pentru lucrările de întreținere a drumurilor publice se preconizează până la finele anului 2019 să fie utilizate mijloace financiare din Fondul Rutier în volum total de 322 milioane de lei, ceea ce reprezintă o creștere cu 114 milioane față de alocațiile prevăzute anterior.  Declarația a fost făcută de Ministrul Economiei și Infrastructurii Vadim Brînzan în cadrul ședinței Guvernului din 25 septembrie.

Cât privește Drumuri Bune,  deși inițial a fost preconizată suma de 1,7 miliarde lei, programul a fost bugetat doar cu 950 milioane de lei, dintre care 280 milioane lei au fost utilizate anului trecut, iar 670 milioane de lei urmează să fie utilizate anul acesta. Potrivit ministrului, în vederea alocării echitabile a mijloacelor bănești pentru întreținerea și reparația drumurilor, ca urmare a consultațiilor multiple cu Congresului Autorităților Locale din Moldova, s-a luat decizia de a realoca mijloacele în cadrul contractelor care existau deja cu companiile de reparație a drumurilor.  „Sunt aceleași contracte și aceleași destinații, unicul lucru pe care trebuie să-l facem este de a realoca mijloacele ținând cont de faptul că nu sunt 1,7 miliarde lei, ci 950 de milioane de lei, iar banii trebuie distribuiți după niște criterii echitabile, de care nu s-a ținut cont.

Premierul Maia Sandu a declarat că Guvernul nu a putut să anuleze licitațiile care deja avuseră loc, contractele fiind semnate cu 11 companii de reparație a drumurilor. „Am încercat în cadrul contractelor semnate cu fiecare dintre aceste companii să redistribuim banii în așa fel încât să oferim resurse și localităților care au fost private de acest drept.

 Maia Sandu a afirmat că începând cu anul viitor va fi un alt mecanism de distribuire a banilor pentru APL.  „Vom avea o formulă foarte clară pe care o vom conveni împreună cu APL, care să țină cont de numărul de locuitori, de starea drumurilor în localități și nu de culoarea politică. Cel mai important, o să alocăm acești bani pentru ca primarul împreună cu comunitatea să decidă care sunt străzile care vor să le repare, ce achiziții fac, să angajeze ei companii de reparații, dacă vorbim despre descentralizare.

Premierul a solicitat ministrului Economiei și Infrastructurii să colecteze informații despre calitatea reparațiilor pe care le face fiecare companie de reparație a drumurilor. „Vom crește investițiile în reparațiile drumurilor și vrem să știm cine sunt operatorii care lucrează calitativ și cine sunt cei care trebuie incluși în lista neagră, cu care statul să nu mai lucreze, pentru a nu irosi banii publici. Trebuie să avem un mecanism foarte clar prin care să fie verificată calitatea lucrărilor.

În aceeași zi, reprezentanții CALM au participat la ședința organizată de Ministerul Economiei și Infrastructurii, prezidată de secretarul de stat Svetlana Dogotaru, în cadrul căreia au fost analizate criteriile de distribuire a resurselor financiare pentru întreținerea, reparația și modernizarea străzilor și drumurilor locale. CALM a prezentat mai multe propuneri de modificare a cadrului normativ care ar permite evitarea distribuirii neechitabile, iar autoritățile publice locale să aibă puterea de decizie în acest domeniu. De asemenea, CALM a propus ca taxa pentru utilizarea drumurilor să fie transferată integral către autoritățile publice locale, astfel sumele pe care le vor primi APL pentru reparația drumurilor se vor dubla comparativ cu cele primite anterior . Un criteriu de care trebuie să se țină cont la distribuirea banilor este numărul de locuitori. Un alt aspect asupra căruia CALM a insistat este ca aceste sume să poată fi utilizate și în următorul an bugetar, la discreția autorităților locale. Ministerul Economiei și Infrastructurii urmează să creeze un grup de lucru în cadrul căruia vor fi dezbătute aceste propuneri.

Serviciul de Comunicare al CALM

Imprimare