Luni, 10 septembrie, la sediul Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM) a avut loc o întrevedere a experților CALM cu un grup de reprezentanți ai autorităților centrale și locale din Letonia, experți în politică regională și guvernare locală.

 Reprezentanții Letoniei s-au aratăt interesați de modul în care funcționează APL de nivelul I și II din Republica Moldova, dacă există sau nu subordonare între aceste două niveluri, care sunt sursele de venit ale autorităților locale, dar și cine este responsabil la nivel local de instituțiile școlare, cele medicale, dar și de infrastructură.

Dezvoltarea regională a fost una dintre temele abordate de reprezentanții letoni. Directorul executiv al CALM Viorel Furdui a scos în evidență faptul că mai multe municipii reușesc să aducă investitori, să dezvolte infrastructura și să creeze locuri de muncă, APL bazându-se pe entuziasm, în pofida salariilor mici și adesea a lipsei de personal calificat.

Un alt subiect distinct a fost reforma administrației locale din Republica Moldova. Viorel Furdui a menționat că reforma administrației publice centrale a fost realizată parțial, prin reducerea ministerelor, a unor autorități și instituții publice, fără consultarea cu asociațiile reprezentative, cum este și Congresul Autorităților Locale din Moldova.

„Același lucru se atestă și în cazul reformei administrativ-teritoriale. Noi avem experiența din 1998, când reforma a durat 2-3 ani, după care s-a revenit la vechea formulă teritorial-administrativă. Republica Moldova nu poate să își permită să cheltuie milioane de lei pentru a implementa o reformă și apoi să aloce alte milioane pentru a repara lacunele comise. Unii aduc ca argument în favoarea reformei depopularea satelor, statisticile însă arată că, de exemplu, în Letonia acest proces nu s-a diminuat.

Potrivit directorului executiv al CALM, reforma administrativ-teritorială poate fi realizată cu succes doar după ce va fi finalizată descentralizarea financiară, fiscală, iar infrastructura va permite comasarea mai multor localități. „Noi nu avem fondurile europene de care a beneficiat Letonia și alte țări europene ce au trecut printr-o experiență similară. APL trebuie să aibă dreptul de a decide de sine stătător politica de cadre în cadrul Primăriei, dar și modul de remunerare a specialiștilor. Astfel, APL-urile ce aduc venituri în comunitate ar putea angaja specialiști calificați și nu ar mai exista fluxul acesta alarmant de cadre.

CALM și-a exprimat convingerea că numai îndeplinind aceste condiții reforma administrativ-teriorială ar putea fi implementată cu succes prin amalgamarea voluntară, dar și prin cooperarea intermunicipală.

Reprezentanții Letoniei au menționat că reforma administrativ-teritorială a fost pregătită și implementată în țara lor pe parcursul a 20 de ani.  

Amintim că la sfârșitul lunii iunie, curent, o delegație a Congresului Autorităților Locale din Moldova a întreprins o vizită de studiu în Letonia, la invitația Asociației Autorităților Locale și Regionale din Letonia (LALRG). Primarii noștri au văzut care sunt plusurile și minusurile reformei teritorial-administrative din această țară și s-au convins că orice model de reformă trebuie adaptat la specificul fiecărei localități.

Departamentul de Comunicare al CALM










Imprimare