La 24 februarie, la sediul Congresului Autorităților Publice Locale (CALM) a fost consultată inițiativa unui grup de deputați de a modifica Legea 132/2016 cu privire la Autoritatea Națională de Integritate. La eveniment au participat deputatul Igor Vremea – unul dintre autorii acestei inițiative, primari și experți ai CALM.

De asemenea, urmare a nenumăratelor adresări din partea membrilor săi, CALM a elaborat și a expediat Parlamentului mai multe propuneri de îmbunătățire a legislației cu privire la conflictul de interese, declarațiile de avere și interese personale ale aleșilor locali.

Și deputatul Igor Vremea a subliniat că inițiativa de modificare a legislației vine în rezultatul multiplelor adresări ale aleșilor locali. „Adesea activitatea instituțiilor din teritoriu este periclitată de complexitatea și de lacunele strecurate în legislația cu privire la declararea averii și conflictelor de interes, incompatibilitatea funcției etc.”

Igor Vremea a atras atenția asupra faptului că în Republica Moldova nu sunt atât de mulți cetățeni. „Trebuie să ținem cont de un aspect important ce vizează gradul de rudenie între persoane, mai ales în localitățile rurale. Iată de ce trebuie să venim cu soluții specifice RM și să nu ținem în suspans toți acești aleși locali care se pomenesc în situații incompatibile cu funcția.

Potrivit directorului executiv al CALM Viorel Furdui, este necesar de a  individualiza pedeapsa, iar legea trebuie să ofere posibilitatea de sancțiune în funcție de fapta comisă. „Nu poate fi aplicată una și aceeași sancțiune pentru toți. Trebuie să pornim de la un criteriu de individualizare a fiecărui caz în parte, să ținem cont de specificul autonomiei locale, să existe anumiți termeni de stabilire a încălcărilor etc.”

Viorel Furdui a specificat că sunt nenumărate exemple de  săvârșire a unor infracțiuni penale și vinovatul este sancționat cu o amendă, iar în cazul  unor situații imposibil de tratat aleșii locali pot rămâne fără mandat. „Astfel limităm din autoritatea alesului local, diminuăm din dorința de a deveni lideri la nivel local și de a soluționa problemele comunității.”

Expertul juridic în cadrul CALM Viorel Rusu consideră că este nevoie de o conexiune mai bună a legislației care stabilește formele de răspundere. „Nu trebuie să confundăm termenele de încetare a mandatului primarului cu sancțiunile de privare a dreptului de a exercita anumite activități pentru un anumit termen și acest aspect trebuie să fie reflectat în legislația din acest domeniu.”

Viorel Rusu este de părere că ridicarea mandatului trebuie să fie o măsură ieșită din comun, având în vedere că primarii și consilierii sunt aleși prin votul cetățeanului care este deținătorul puterii de stat. „Încetarea mandatului alesului local trebuie să aibă loc în baza actului judecătoresc, în circumstanțe foarte bine stabilite de lege, dar nicidecum atunci când este constatat un pretins conflict, fără a stabili care sunt daunele aduse interesului public etc.”

Potrivit aleșilor locali, astăzi este stabilit un conflict de interes nu pentru că a fost semnat un anumit act, dar pentru că primarii nu declară în termen de trei zile despre această intenție.

Modificările legislative vor fi supuse dezbaterilor în una din viitoarele ședințe ale Parlamentului.

Serviciul de Comunicare al CALM

Imprimare