Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) și Programul Comunitatea Mea, finanțat de USAID, în cooperare cu Ministerul Finanțelor au organizat la 18 iunie o ședință  de prezentare a constatărilor raportului de analiză și discuție a proiectului regulamentului cadru privind taxele speciale. La eveniment au participat peste 130 de primari și alți reprezentanți ai APL, ai Ministerului Finanțelor, Comunitatea Mea și CALM.

Reprezentanta Comunitatea Mea Ludmila Ungureanu a menționat că Programul Comunitatea Mea, CALM și Ministerului Finanțelor s-au angajat în luna aprilie a anului curent să susțină autoritățile publice locale în aplicarea taxelor speciale. „Deja putem vorbi despre anumite rezultate pe care dorim să le consultăm cu Dvs.”

Reprezentanta Ministerului Finanțelor Corina Alexa a specificat că în document regăsim domeniile în care putem aplica aceste taxe. „Este un regulament bun, care va ajuta APL să-și realizeze obiectivele și să dezvolte infrastructura din comunități. Sperăm că vom reuși astfel să determinăm mai mulți oameni să rămână acasă”, a punctat Corina Alexa.

Directorul executiv al CALM Viorel Furdui a apreciat efortul depus de Programul USAID, dar și deschiderea Ministerului Finanțelor, menționând că prezența a peste 130 de reprezentanți ai APL la acest eveniment indică interesul autorităților publice locale pentru acest subiect. „Trebuie să facem în așa fel încât în bugetele APL să ajungă cât mai multe resurse. Taxa specială va fi inclusă în modelul CALM de reformă a administrației publice.”

Expertul internațional Daniel-Iustin Marinescu a făcut prezentarea analizei privind introducerea și aplicarea taxelor speciale în Republica Moldova, dar și a propunerilor de Regulament cadru privind taxele speciale. „Taxa specială va permite îmbunătățirea serviciilor pentru cetățenii care locuiesc în comunitățile noastre,” a afirmat expertul internațional.

Cele 15 domenii identificate în care pot fi instituite taxe speciale sunt:

  1. Parcarea stradală;
  2. Parcarea de reședință (în apropierea domiciliului beneficiarului pe o perioadă îndelungată 6-12 luni);
  3. Pentru gestionarea deșeurilor;
  4. Pentru organizarea de spectacole (până la 2-4% din valoarea biletului, în funcție de tipul de spectacol);
  5. Iluminatul public;
  6. Alimentarea cu apă;
  7. Canalizarea;
  8. Promovarea turistică (de la cetățenii care dezvoltă activități turistice);
  9. Pescuitul sportiv în zone amenajate;
  10. Întreținerea cimitirelor;
  11. Acces la pădurile administrate de către APL în vederea culegerii de fructe, plante, ciuperci;
  12. Acces pe anumite trasee turistice;
  13. Acces în grădinile botanice;
  14. Pentru asigurarea salubrizării terenurilor/clădirilor neîngrijite de către proprietar;
  15. Locuirea în UAT.

Expertul internațional a prezentat etapele care trebuie parcurse pentru stabilirea acestor taxe și a vorbit despre necesitatea calculării gradului de suportabilitate a populației din UAT. „Aceste mecanisme trebuie instituite într-un mod care să nu fie împovărător pentru cetățeni, în funcție de specificul fiecărei UAT. De asemenea, cetățenii trebuie să fie consultați și informați despre avantajele și dezavantajele fiecărei taxe speciale.”

Secretarul de stat al Ministerului Finanțelor Dorel Noroc a mulțumit experților pentru receptivitate și operativitate. „Domeniul taxelor speciale este unul neexplorat în Republica Moldova și vom fi foarte fericiți dacă vom avea un consens larg a primarilor pentru a utiliza acest regulament în calitate de ghid cu titlu de recomandare pentru APL.”

Primarul de Țareuca, Rezina, Ghenadie Gaidibaidi a fost de părere că în viitorul regulament ar trebui să se regăsească modalități de scutire de taxa specială a persoanelor cu venituri modeste. Autorii studiului au dat asigurări că asemenea prevederi deja există.

Expertul internațional Chas Cadwell a accentuat faptul că scopul acestui proiect este de a îmbunătăți autonomia financiară a APL și de a crea condiții mai bune de trai în comunitățile Republicii Moldova.

Ana Moraru, Serviciul de Comunicare al CALM

Imprimare